Prijevoznici s nedostatkom radne snage: Vozači gradskog prijevoza dolaze nam s Filipina

Pixabay.com
Nedostatak profesionalnih vozača u Hrvatskoj, Foto: Pixabay.com/Ilustracija

Nedostatak radne snage gorući je problem koji opterećuje hrvatsko gospodarstvo, a do 2030. godine, prema procjenama Hrvatske udruge poslodavaca, Hrvatska će trebati 400.000 stranih radnika.

Samo u prva dva mjeseca u Hrvatskoj je zatraženo 43.299 radnih dozvola, posljednji su podaci ministarstva unutarnjih poslova, dok ih je prošle godine izdano 172.999. Ilustracije radi, 2015. je godine u Hrvatskoj izdano 2.700 radnih dozvola.

Nijedan sektor nije pošteđen. Predstavljajući Šesti paket mjera Vlade RH, sredinom ožujka, Vlada RH definirala je mjere za prijevoznike u Republici Hrvatskoj te je kao jedna od potpora predviđena i subvencija od 0,16 eura po litri dizelskog goriva koja bi, kako je navedeno, trebala olakšati prijevoznicima ulaganje u modernizaciju voznog parka i zadržavanje vozača kao deficitarnog osoblja.

„Osigurana je i potpora za javni prijevoz putnika od 0,16 eura po litri dizelskog goriva, da bi se umanjili gubici zbog povećanja cijena goriva te da bi tvrtke zadržale vozače kao deficitarno osoblje“, rekao je tada predsjednik Vlade RH Andrej Plenković,

U Hrvatskoj postoji, prema podacima bonitetne kuće CompanyWall, 113 tvrtki registriranih za usluge prijevoza. Ukupni prihodi ovih tvrtki u 2022. godini iznose 267.404.336 eura.

I u ranijim godinama njihovi prihodi su bili uglavnom na istoj razini – tijekom 2021. godine uprihodovali su 239.428.505 eura, a godinu ranije 226.897.667 eura.

Top 20 poduzeća u djelatnosti gradskog i prigradskog prijevoza putnika
Naziv kompanijeUkupni prihodiRezultat poslovanja
(dobit prije oporezivanja)
PROMET d.o.o.25.328.06481.705
STARI VELIM d.o.o.616.28372.548
KD AUTOTROLEJ d. o. o.19.422.49751.635
LUPUS TRANSPORTI j.d.o.o.103.48846.353
BLUE MIST j.d.o.o.129.15239.886
NIKI travel d.o.o.202.40837.708
ZAGREBAČKI ELEKTRIČNI TRAMVAJ d.o.o.182.343.18630.596
Prijevoznički obrt BILI825.81325.896
TERZIĆ BUS d.o.o.751.75722.627
PULAPROMET d. o. o.5.259.15920.527
TRAVELIX d.o.o.162.61517.348
RIBARSKA PRIČA j.d.o.o.40.54416.515
LIBERTAS – DUBROVNIK d.o.o.11.582.35610.125
SITO NOVALJA d. o. o.860.4869.984
SILVER TRANS j.d.o.o.37.3108.838
X line d.o.o.57.9958.082
DAJAK TRANSPORT j.d.o.o.27.2647.297
PROMOTIVNA IGRA d.o.o.8.0636.554
GO-MAR PRIJEVOZI d.o.o.58.0535.227
BOLID j.d.o.o.43.5783.905
CompanyWall Financijski Asistent *svi podaci su za 2022. godinu, u eurima

No, njihov rad mogao bi postati sve teži, budući da je nedostatak profesionalnih vozača u Hrvatskoj sve evidentniji. Tako su i prijevoznici angažirali strane radnike kako bi riješili problem nedostatka profesionalnih vozača.

Jedan od njih je i prijevoznik iz zagrebačke županije “Samoborček EU Grupa”, koji je među prvima angažirao radnike iz azijskih zemalja.

„S obzirom na povećanje broja linija na kojima prometujemo, nedovoljan broj profesionalnih vozača s našeg teritorija, te stalni rast poslovanja koji bilježimo, odlučili smo posredstvom agencije za zapošljavanje naš tim dodatno ojačati i zaposliti stranu radnu snagu s Filipina. Ovaj je princip omogućio još bolju organizaciju prijevoza unutar tvrtke te zadržavanje visoke konkurentnosti na tržištu. Uz sedamdesetak domaćih, danas zapošljavamo i deset filipinskih profesionalnih vozača autobusa i pet radnika u Službi za opremu i održavanje vozila, a planiramo ih u skoroj budućnosti zaposliti još nekoliko“, kažu iz Samoborček EU Grupe za Financije.hr.

Pixabay.com
Autobus, Foto: Pixabay.com/Ilustracija

Najveći problem s kojim su se susreli po dolasku stranih radnika u Hrvatsku, osim administrativnih poslova koji su neizbježni, bila je jezična barijera. Ipak, ovaj prijevoznik je angažirao profesoricu engleskog jezika koja je radnike podučavala osnovama hrvatskog jezika.

“Unatoč kompleksnosti našeg jezika, strani su radnici brzo naučili osnovne izraze za komunikaciju i danas su samostalni u ophođenju s putnicima. Što se tiče prometnih propisa i pravila, po dolasku u Hrvatsku svaki je vozač najprije prolazio edukaciju uz stručno mentorstvo naših vozača, pa su se tako prije samog izlaska na prometnice imali priliku upoznati s pravcima kojima će prometovati, s procedurom izdavanja karata i svim drugim stvarima neophodnima za njihov svakodnevni rad”, ističu u Samoborčeku.

Građani koji su imali priliku da se susretnu s njihovim vozačima pozitivno reagiraju, posebno jer su savladali jezik prilično dobro.

Europska unija ovaj problem pokušava riješiti i na još jedan način – zastupnici Europskog parlamenta su se odlučili novim pravilima omogućiti građanima s već 18 godina dobivanje dozvole za vožnju kamiona ili autobusa kapaciteta do 16 putnika, uz uvjet posjedovanja potvrde o stručnoj osposobljenosti.

No, kako će ova odluka u praksi funkcionirati svakako će pokazati godine primjene u praksi. Zasigurno je da će nas sve češće, osim mladih vozača, u gradskom prijevozu voziti i vozači s Filipina.

24 Odgovora

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Komentari