Proizvodnja piva ima dugu povijest, a danas u svijetu postoji puno pivovara, među kojima su neke više, a neke manje poznate. U Hrvatskoj ih ima 111 i jedna od njih je pivovara Familia.
Bračni par Marina i Darko Subotić otvorili su je u Kaštel Kambelovcu pokraj Splita i već nekoliko godina na tržište stavljaju jedinstveno i kvalitetno domaće craft pivo. Sve je počelo 2011. kada je Darko odlučio sam raditi pivo, a kasnije mu se pridružila i supruga u tom hobiju, pa su svoje pivo dijelili obitelji i prijateljima.
“Ideje za pivske stilove dolazile su same od sebe i bilo je nešto posebno u tome kad svaki put napraviš novi pivski stil, totalno drugačiji od prethodnog, a opet dobar”, rekla je Marina za Financije.hr.
Ona je inače profesorica engleskog jezika i sociologije, a godinama je mijenjala druge profesore i nije imala stalno zaposlenje, pa je htjela sebi kreirati posao i na kraju joj se želja ostvarila. Sa suprugom je 2018. otvorila pivovaru.
Poslovanje im dobro ide, pa su tako u 2022. godini imali ukupne prihode u iznosu od 66.726,93 eura, prema podacima bonitetne kuće CompanyWall.
Inače, ukupna dobit tvrtki koje se u Hrvatskoj bave proizvodnjom piva u 2022. iznosila je 47.309.790 eura, što je za 8.599.858 eura manje nego u 2021., ali je za 14.406.012 više nego u 2020. godini.
Marina i Darko veliki su ljubitelji piva i često su ga kupovali od različitih proizvođača kako bi isprobali što više okusa, a to im je pomoglo i kasnije u pokretanju posla. No, njihovo pivo se ipak razlikuje od ostalih koja su probali jer koriste isključivo prirodne sastojke – vodu, ječam, hmelj i kvasac.
Sva piva su im nefiltrirana i nepasterizirana. Posebni su i po nazivima svojih proizvoda.
“Za nazive piva koristimo lokalne izraze vezane uz Dalmaciju. Htjeli smo da budu jednostavni za izgovoriti čak i strancima koji ne znaju hrvatski jezik. Samu pivovaru nazvali smo Familia jer je obitelj sve i bez nje nema ništa”, rekli su nam.
Prvo pivo koje su proizveli bilo je crveno, a nazvali su ga Ferata. Nakon toga su s poznatim splitskim proizvođačem čokolade Nadalina, Marinkom Biškićem, proizveli crno pivo s kakaom, Familia Chocolate Stout. To pivo izlazi u limitiranoj količini i na tržištu je dostupno samo u zimskim mjesecima. Tu su još svjetla piva Bracera i Reoplan, a 2022. godine izbacili su novo pivo Karet.
“Moram spomenuti da je Bracera na aplikaciji za ocjenjivanje piva Untappd u 2023. godini bilo drugo najbolje ocijenjeno blonde ale pivo u Hrvatskoj”, kazala je Marina.
Najveći problem s kojim su se susreli na početku poslovanja bio je tržišni nedostatak znanja o craft pivima. Zato su često održavali edukacije za ugostiteljski sektor prije sezone kako bi ih naučili pravilno skladištiti craft pivo, odnosno da se mora poštovati hladni lanac.
Ove godine se planiraju proširiti na nova tržišta i povećati prodaju, a kažu da su zadovoljni reakcijama kupaca koji su oduševljeni njihovim pivom.
“Od prošle godine u ponudi imamo i novu uslugu, brewery tour. Ona uključuje obilazak pivovare uz stručno vodstvo i objašnjenje proizvodnog procesa, mini edukaciju o pivskim stilovima te kušanje piva u kombinaciji sa slanim krekerima koje radimo od ječma koji nam ostane nakon kuhanja piva u suradnji s lokalnom pekarom Zrno ljubavi”, otkrila nam je Marina.
“Turisti sve više traže stručna vodstva, žele doći i upoznati lokalnog proizvođača. Također želim napomenuti da sav ječam koji ostane nakon kuhanja piva ide na selo u jedan OPG za ishranu stoke. Za krekere se iskoristi manja količina, ostalo ide da bi životinje bile site i zadovoljne”, dodala je.
Krekere još nisu stavili na tržište jer su bili zauzeti širenjem proizvodnih kapaciteta, ali uskoro će i oni doći na red.
Nije lako boriti se s velikim proizvođačima piva na tržištu, ali prema financijskim podacima njihovi prihodi rastu iz godine u godinu.
Pročitajte još:
Prva tri mjesta po ukupnim prihodima u djelatnosti proizvodnje piva pripadaju Zagrebačkoj pivovari, Heinekenu Hrvatska i Carlsbergu Croatia. No, to su ipak velike kompanije koje proizvode ogromne količine piva i ne treba zbog toga zanemariti uspjeh pivovare Familia.
Zagrebačka pivovara je u 2022. imala ukupne prihode u iznosu od 168.598.804,2 eura, a ukupni rashodi iznosili su im 137.800.669 eura.
Istodobno, Heineken Hrvatska imao je ukupne prihode u iznosu od 124.480.915 eura, a prihodi Carlsberga Croatia iznosili su 61.869.658,64 eura, pokazali su podaci CompanyWalla.
FAMILIA d.o.o.
Ulica uz prugu 14, 21214, Kaštel Kambelovac, Hrvatska
66.726,93 (2022)
1 (2022)
11 Odgovora
Uvijek mi je drago vidjeti kako ljudi slijede svoje strasti i bave se onime što ih ispunjava, samo tako naprijed!
Tako je Marty!
Treba probat.
Volim craft piva.
Bravo! Takvi nam primjeri trebaju!
Sreca prati hrabre
Steta sto ne pijem pivo!
Ni ja hahaha.
Super naziv.
Kako dobro, bravo!
Sve pohvale za korištenje isključivo prirodnih sastojaka