Najveći europski tematski investicijski fond fokusiran na stvaranje pozitivnog društvenog utjecaja, Summa Equity, stekao je većinski udjel u hrvatskoj tvrtki Nutris.
U pitanju je tvrtka koja predvodi prelazak na zdravu, uravnoteženu i održivu biljnu prehranu inovativnim proizvodima. Sjedište Nutrisa nalazi se u Novom Senkovcu kod Slatine, dok je njezin inovacijski centar smješten u Zagrebu.
Istovremeno, istraživanjem i razvojem bavi se njezina sestrinska tvrtka Bioptimate, čije je sjedište u blizini Kopenhagena.
Bob, ključni sastojak Nutrisova asortimana, ima najmanji ugljični otisak među biljnim proteinima i stvara preko 90 posto manje emisija stakleničkih plinova u usporedbi s proizvodnjom proteina iz sirutke. Ujedno je i alternativa proteinima iz soje i graška te je izvrstan odgovor na sve veću potražnju industrije i potrošača za zdravom, uravnoteženom i održivom prehranom.
Samo ove godine tvrtka je uložila više od šest milijuna eura u partnerstvo s farmerima za proizvodnju boba, što je ukupna proizvodnja navedene kulture u Hrvatskoj.
Trenutno sudjeluju na sajmu Food Ingredients Europe koji se od 19. do 21. studenog održava u Frankfurtu.
Spomenuta akvizicija realizirana je iz fonda Summa Equity Fund III koji raspolaže s 2,3 milijarde eura, a temelji se na dugogodišnjoj praksi unapređenja strategija portfeljnih tvrtki Summa Equityja s ciljem poticanja održivog rasta i rješavanja ključnih globalnih problema.
“Ulaganje u sektor biljne hrane je ključno jer trenutni prehrambeni sustav značajno opterećuje planetarne resurse. Osiguranje održivih izvora proteina za rastuću globalnu populaciju od presudne je važnosti i ključan dio naše strategije učinkovitosti resursa. Ponosni smo što podržavamo jednog od pravih inovatora u ovom području”, komentirao je tom prilikom Jacob Frandsen, partner u tvrtki Summa.
Summa je osnovana 2016. godine sa svrhom ulaganja u rješavanje globalnih izazova. Upravlja imovinom većom od pet milijardi eura i ima realizirano više od 30 ulaganja putem tri fonda. Njihova ulaganja ciljaju dugoročan održivi rast jer se bave ključnim društvenim, ekološkim i upravljačkim izazovima.
Smješteni su na području sjeverne Europe te imaju urede u Stockholmu, Oslu i Münchenu.
Više o ovoj akviziciji, samoj tvrtki, brojnim prednostima boba i inovativnim metodama koje koriste za Financije.hr smo razgovarali sa SEO-om i osnivačem Nutrisa Zvonimirom Sedlićem.
Krenuo bih od aktualnosti – prošlog tjedna objavljeno je da je Nutris ušao u portfelj Summa Equity fonda. Možete li u kratkim crtama ispričati nešto više o tome – kako su tekli pregovori, koliko su trajali i što će vam sve omogućiti partnerstvo s njima?
Ulazak u portfelj Summa Equity fonda ključan je korak za daljnji rast Nutrisa. Pregovori su trajali gotovo godinu dana, a ovo partnerstvo omogućit će nam dodatna ulaganja u istraživanje, unapređenje proizvodnih procesa i širenje na globalnim tržištima poput Sjeverne Amerike. Summa Equity dijeli našu viziju održivosti i rješavanja klimatskih izazova, što nam daje dodatnu konkurentsku prednost. Njihova podrška osigurat će nam dugoročnu stabilnost i rast, dok se fokusiramo na održivu poljoprivredu, razvoj zdravih i ukusnih proizvoda te smanjenje emisija u globalnim prehrambenim lancima.
O kakvom je fondu točno riječ? U press materijalima stoji da su fokusirani na stvaranje pozitivnog društvenog utjecaja.
Summa Equity je najveći europski tematski investicijski fond fokusiran na održivost. Njihova ulaganja ciljaju dugoročne projekte s pozitivnim društvenim i okolišnim utjecajem. Summa se posebno fokusira na tri ključna područja: učinkovitost resursa, demografske promjene i tehnološke transformacije. Oni globalne izazove vide kao prilike za stvaranje održivih rješenja.
Prije nešto više od dvije godine otvorili ste i prvu europsku hibridnu tvornicu za proizvodnju visokokvalitetnih sastojaka biljnog porijekla. Ako se ne varam, u njoj se koristi revolucionarna tehnologija razvijena na Sveučilištu u Kopenhagenu? Kakva je to tehnologija?
Koristimo naprednu tehnologiju razvijenu u suradnji sa Sveučilištem u Kopenhagenu i našom sestrinskom tvrtkom Bioptimate. Ova patentirana tehnologija omogućava blago procesiranje boba, čime se osigurava očuvanje prirodne strukture biljke, smanjuje korištenje kemikalija, vode i energije te minimizira otpad. Naši procesi rezultiraju visokokvalitetnim proteinskim izolatima, škrobom i vlaknima, s minimalnim ekološkim otiskom.
Što sve proizvodite u toj tvornici?
U našoj tvornici proizvodimo visokokvalitetne proteinske izolate, škrob i vlakna od boba. Ovi proizvodi postavljaju nove standarde u zdravoj i održivoj prehrani, te su ključni sastojci u industriji biljnih alternativa i funkcionalne hrane. Na primjer, naši proteini boba koriste se u tjestenini, umacima, sportskoj prehrani i drugim proizvodima.

Koje prednosti ima bob u odnosu na druge slične biljke?
Bob je izvrstan biljni protein koji se koristi kao održiva alternativa soji i grašku. Pruža brojne prednosti – smanjuje emisije stakleničkih plinova za više od 90 posto u usporedbi s proteinima životinjskog podrijetla, poboljšava plodnost tla i podržava regeneraciju. Koristi se u biljnoj prehrani, mliječnim alternativama, sportskim dodacima i mesnim alternativama.
Sad bih se vratio na Vaše početke – kako se rodila ideja o tvrtki koja će proizvoditi zdravu, uravnoteženu i održivu biljnu prehranu?
Nutris je rođen iz moje osobne strasti prema inovacijama u prehrambenoj industriji. Kroz godine rada u ovom sektoru, shvatio sam da postoji ogroman potencijal u biljnim proteinima i održivoj poljoprivredi, posebno u kontekstu klimatskih promjena i potrebe za zdravijom prehranom. Želio sam dokazati da možemo stvoriti nešto veliko i važno u Hrvatskoj, što će pozitivno utjecati na poljoprivredu, zajednicu i okoliš. Ideja je bila jednostavna – koristiti bogatstvo naše zemlje, posijati bob, jednu vrijednu, ali zaboravljenu kulturu, te uz pomoć inovacija i novih tehnologija stvoriti proizvode koji su dobri za ljude i planet. Nutris je danas više od tvrtke – to je pokret koji želi promijeniti način na koji proizvodimo i konzumiramo hranu.
Osnovani ste 2019. godine, koliko danas imate zaposlenih i na koje sve tržišta izvozite svoje proizvode?
Trenutno imamo tim od 65 zaposlenih, od kojih su većina ljudi iz lokalne zajednice. Za nas, to nije samo broj – svaki naš zaposlenik je dio šire Nutris obitelji. Svjesni smo da bez njih ne bismo postigli ovo što dosada jesmo i zato smo ponosni što smo u posljednjih šest mjeseci povećali plaće naših zaposlenika između trideset i pedeset posto. Vjerujemo da se dugoročni uspjeh gradi na zadovoljstvu i motivaciji ljudi koji su svakodnevno posvećeni našoj viziji i misiji.
Kada je riječ o tržištima, Nutris već sada posluje globalno. Naši proizvodi izvoze se na ključna tržišta u Europskoj uniji, Sjevernoj Americi i Aziji, gdje surađujemo s velikim prehrambenim tvrtkama, ali i proizvođačima dodataka prehrani te specijaliziranim tvrtkama iz segmenta sportske prehrane. Ponosni smo što Hrvatska kroz Nutris dobiva priliku da bude prepoznata kao izvor visokokvalitetnih, održivih prehrambenih sastojaka, a cilj name je i dalje jačati prisutnost na globalnoj sceni. U planu za ovu godinu je proširenje suradnje s domaćim tvrtkama, jer vjerujemo da i lokalno tržište ima veliki potencijal za rast i inovacije.
Koje ste ključne investicije do sada realizirali kako biste postigli ciljeve održivosti i razvoja?
Do sada smo uložili više od 48 milijuna eura u razvoj infrastrukture i tehnologija koje su ključne za postizanje naših ciljeva održivosti. Posebno smo fokusirani na smanjenje utjecaja na okoliš kroz optimizaciju proizvodnih procesa i smanjenje emisija. Naša ulaganja uključuju moderne tehnologije koje omogućuju maksimalno iskorištavanje resursa i smanjenje otpada, čime se stvaraju proizvodi s minimalnim ekološkim otiskom. Također, kontinuirano investiramo u istraživanje i razvoj kako bismo poboljšali naše tehnologije i proširili kapacitete. Naš krajnji cilj je postati kompanija koja ne samo da minimizira negativan utjecaj, već aktivno doprinosi regeneraciji okoliša.
Surađujete i s velikim brojem poljoprivrednika, što sve uključuje i kako izgleda ta suradnja?
Suradnja s više od 500 poljoprivrednika iz istočne i sjeverozapadne Hrvatske ključna je za naš uspjeh. Osiguravamo siguran otkup boba i edukaciju o održivim poljoprivrednim praksama. Naš cilj je poticati regenerativnu poljoprivredu i podržavati održivi rast.
U Zagrebu se nalazi i Vaš inovacijski centar. Možete li navesti neke od inovacija koje su nastale u tom centru?
Inovacijski centar u Zagrebu ključan je za našu misiju stvaranja održivih, nutritivno bogatih i ukusnih proizvoda ili jednostavno rečeno bolje hrane. U njemu smo razvili brojne koncepte koristeći sastojke iz boba, poput inovativne tjestenine, ‘bobognese’ umaka, proteinskih snackova i drugih proizvoda. Naš cilj je koristiti prednosti boba u stvaranju proizvoda koji ne samo da zadovoljavaju rastuću potražnju za biljnim proteinima, već i pružaju visoku nutritivnu vrijednost uz odličan okus. Ove inovacije osiguravaju da naš asortiman prati globalne trendove i potrebe tržišta, s naglaskom na zdravlje, okus i ekološku odgovornost.
Pročitajte još:
Za kraj, koji su planovi za dalje?
Naš fokus je na daljnjem širenju prodaje velikim kupcima, jačanju globalne prisutnosti te kontinuiranom ulaganju u istraživanje i razvoj. Cilj nam je postati globalni lider u održivoj proizvodnji proteina s neto pozitivnim utjecajem na društvo i okoliš. Nastavit ćemo razvijati inovativne proizvode i tehnologije koje smanjuju naš ekološki otisak, a istovremeno povećavaju nutritivnu vrijednost hrane. Također, nastavljamo ulagati u pozicioniranje Hrvatske kao lidera u proizvodnji biljnih proteina i održivoj poljoprivredi, stvarajući dodanu vrijednost za domaće gospodarstvo i promovirajući hrvatske proizvode na globalnom tržištu.
16 Odgovora
Čovjek stvarno ok izgleda, kao poduzetnik.
I kao čovjek.
Super, bravo!
Izjava mi nismo tvrtka, mi smo pokret u meni izaziva nelagodu
Tako je i meni kad vidim Antoniju Blaće. Baš mi stvara nelagodu. Ali njima u obranu, barem nisu rekli da su Domovinski pokret.
Sve pohvale za ideju, proizvodi djeluju inovativno
Kao pa mi više ništa nemamo Hrvatsko osim imena
Odlična priča i kamo sreće da je više ovakvih poduzetnika. Održivi razvoj je postao ključan faktor u granama ekonomije, pogotovo u poljoprivredi, gdje nemamo razvijenu poljoprivrednu tehnologiju i malo zemlje obrađujemo…
Sve pohvale za ideju, proizvodi djeluju inovativno
Ideja mi se svidja i podrzavam!
Dobra ideja, samo je pitanje kako će tržište reagirati i prihvatiti
Zvuci zanimljivo a sad cemo vidjeti s vremenom kako ce to proci
Slažem se da je ideja za svaku pohvalu, samo naprijed
Nisam cula za njih ,al zanimljive ideje imaju.
Vrhunska ideja,nadam se da će zaživjeti.
Jako dobra ideja