EU spreman za okršaje s tehnološkim divovima, od sutra na snazi DMA

Freepik.com
Nova pravila EU za okršaje s tehnološkim divovima, Freepik.com/Ilustracija

Odlučnije i brže suzbijanje zlouporaba položaja i ovlasti najvećih svjetskih digitalnih tvrtki – to bi trebao da garantira novi pravni arsenal Europske unije koji u cijelosti stupa na snagu u četvrtak, 7. ožujka. Akt o digitalnim tržištima (DMA) označava revoluciju u pravu o tržišnom natjecanju i može preobraziti način na koji se najveći svjetski igrači ponašaju na internetu.

Puni utjecaj zakona neće polučiti rezultatima odmah, ali već od četvrtka šest takozvanih nadzornika pristupa suočit će se sa strožim ograničenjima: Googleova matična tvrtka Alphabet, Amazon, Apple, vlasnik TikToka ByteDance, Meta i Microsoft.

DMA donosi popis onoga što tvrtke smiju i ne smiju činiti kako bi se osigurala poštena tržišna utakmica, prenosi Hina. Na primjer, korisnicima moraju omogućiti veći izbor kada biraju internetski preglednik na svojim uređajima umjesto da im to bude nametnuto po defaultu.

Google, na primjer, neće smjeti favorizirati svoje vlastite platforme, kao što je Google Shopping, u rezultatima pretraživanja.

Apple mora omogućiti korisnicima iPhonea da mogu skidati alternativne trgovine s aplikacijama osim njegove aplikacije App Store, kao i aplikacije za plaćanja umjesto njegova Apple Paya.

„S obzirom na brzinu kojom se ta tržišta razvijaju i s obzirom na to koliko klasični postupci zbog povrede tržišnog natjecanja traju, bilo je neophodno imati sposobnost ranije intervencije umjesto kada već šteta nastupi“, rekao je Romain Rard, odvjetnik pri odvjetničkoj tvrtki Gide iz Bruxellesa.

Šest tehnoloških divova najavilo je niz promjena otkako su u rujnu 2023. postali „metom“ Europske komisije, što im je omogućilo vrijeme za pripremu. Ipak, analitičari ističu da je rano procijeniti da li su ove pripreme dostatne.

Freepik.com
DMA na snazi od 7. ožujka 2024., Foto: Freepik.com/Ilustracija

Za povrede tržišnog natjecanja, tvrtke trenutačno mogu dobiti kazne u iznosu do 10 posto godišnjeg globalnog prometa. To može narasti do 20 posto u slučaju da ponovno povrede pravila.

Nova pravila oblikovala su dosadašnja iskustva EU. Komisija si je zbog toga dala ovlast razbijanja prijestupnika odnosno može ih prisiliti, ako je to potrebno, da prodaju dio svojeg poslovanja.

„Mjesecima razgovaramo s poduzećima kako bismo jasno dali do znanja da su se pravila igre promijenila. Bilo koja tvrtka za koju se utvrdi da ne poštuje pravila suočit će se sa strogim sankcijama, rekao je europski povjerenik za unutarnje tržište Thierry Breton za AFP.

Komisija će sada proučiti planove za usklađivanje s novim pravilima svake pojedine tvrtke i nastaviti razgovarati s divovima i zainteresiranim trećim stranama. DMA će omogućiti EU i da brže djeluje jer pojednostavljuje teret dokazivanja za stotinjak stručnjaka koji su odgovorni za provedbu pravila pri Komisiji.

Po DMA-u, Komisija ima 12 mjeseci da donese odluku nakon što otvori postupak protiv neke tvrtke. Kako bi se izbjegle odvjetničke taktike „zagušivanja“, kojima oni regulatora preplavljuju stotinama stranica dokumenata, uvodi se ograničenje po kojem dokumenti smiju imati do 50 stranica.

DMA pokušava odgovoriti na konkretan način na potrebe konkurenata koji se danas ne mogu natjecati s digitalnim divovima. Ovo je važan korak koji će omogućiti napredak, rekao je Andrea Collart, stručnjak za protumonopolske postupke pri tvrtki Forward Global.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Komentari