Kroz projekt Dolina vodika Sjeverni Jadran proizvodit će se 5.000 tona vodika godišnje

HGK
Konferencije Dolina vodika Sjeverni Jadran, Foto: HGK

Proizvodit će se najmanje 5.000 tona vodika godišnje kroz projekt Dolina vodika Sjeverni Jadran, a EU je za to izdvojila 25 milijuna eura, rečeno je na konferenciju koju je organizirala Hrvatska gospodarska komora (HGK) s Hrvatsko-talijanskom gospodarskom komorom i Veleposlanstvom Republike Italije.

Dolina vodika Sjeverni Jadran projekt je Hrvatske, Slovenije i talijanske autonomne regije Friuli Venezia Giulia. To je partnerstvo 37 organizacija, a cilj je razviti 17 pilot-projekata u područjima energije, transporta i u sektorima koji najteže provode proces dekarbonizacije.

Projekti u Hrvatskoj su: Indeloop (DOK-ING grupa), Maritime Center of Excellence, Dilj (NEXE grupa), Gitone Kvarner, ACI Marine i Active Solera.

Na konferenciji su bile razne tvrtke koje su zainteresirane za vodik i njegovu uporabu u transportu.

“Vjerujem da dobrobit ovog projekta nadilazi naše zemlje, iako je i u njima ovo bitan projekt. Ovaj projekt je u interesu cijele Europe. Naravno, znamo da je tema obnovljive energije važna i nadam se da će nam današnja konferencija pomoći da osiguramo nove načine za korištenje vodika. Ovo je ambiciozan projekt. Postoje neki ciljevi koje je EU postavila, a za koje je potrebno vremena da bi se postigli. Nećemo odmah sutra imati vozila na vodik, ali ovo je projekt koji je ozbiljan i ima dobru financijsku podršku EU-a jer je dio većeg plana”, rekao je veleposlanik Italije u Hrvatskoj Paolo Trichilo.

Direktorica Sektora za industriju i održivi razvoj HGK Marija Šćulac istaknula je da cijela Europa ima probleme s uspostavljanjem infrastrukture za obnovljivi vodik – nema dovoljno vozila na vodik, ali nema ni punionica.

HGK
Paolo Trichilo, veleposlanik Italije u Hrvatskoj, Foto: HGK

“Ova inicijativa nadilazi regionalne napore. Ona predstavlja našu kolektivnu posvećenost prijelazu na čistu energiju. HGK je od samoga početka shvaćala potencijal vodika pa smo 2021. osnovali Grupaciju za vodik HGK, koja danas okuplja više od 80 tvrtki. Zahvaljujući trudu svih okupljenih, Hrvatska nije samo sudionik, već važan akter europske scene zelene energije”, poručila je Šćulac.

Problem s nedostatkom punionica naveo je i Stephen J. Taylor, strateški koordinator radne skupine Dolina vodika Sjeverni Jadran. Naglasio je da vodik još uvijek nije isplativ za privatna vozila, ali je dobra alternativa za teretna vozila. Dodao je da će u budućnosti biti potrebna suradnja i s drugim državama EU-a, ali i s partnerima vam Europe te da će trebati osmisliti efikasan način transporta vodika. Smatra da je ovo projekt koji će poboljšati životni standard budućim generacijama i da se radi na duže razdoblje tako da ne možemo očekivati instant rezultate.

Načelnik Sektora za energetsku politiku i planiranje u Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja, Vjekoslav Jukić rekao je da je 2022. objavljena vodikova strategija do 2050. koja obuhvaća proizvodnju, transport, skladištenje i samo korištenje vodika.

“Rekli smo da ćemo proizvoditi najmanje 5.000 tona vodika godišnje do 2028., do kraja trajanja projekta s time da će 20 posto biti regionalno raspoređeno, odnosno dijelit ćemo ga među regijama. Promet je najzreliji za korištenje vodika, voljeli bismo ga prvo vidjeti u javnom gradskom prijevozu, što zbog čišćeg prometa, što zbog smanjenja buke. Sredstva za vodik su alocirana i iz NPOO-a, jedan od zanimljivijih projekata je pokušaj da prebacimo lokomotive s benzina na vodik kako bismo unaprijedili željeznički promet”, kazao je Jukić.

Dodao je da je bitno educirati ljude o tome što je vodik i koje su njegove prednosti te kako mu pristupiti. Smatra da je za teški promet vodik bolji od električne energije, posebno za gradski prijevoz, ali ističe da su obje opcije dobre.

“Paralelno se trebaju razvijati. Samo je pitanje što vam je bolje u određenom trenutku i na koji način ćete bolje moći ostvariti svoje potrebe, električnom energijom ili vodikom. Nešto kao dizel i benzin”, rekao je za Financije.hr.

Na konferenciji je sudjelovala i direktorica tvrtke Active Solera Ivana Jukić koja je pojasnila kako je s timom inženjera i znanstvenika iz Francuske radila na razvoju tehnologije koja komunalni otpad može pretvarati u vodik. Njena tvrtka tu tehnologiju želi primijeniti u Hrvatskoj.

6 Odgovora

  1. Poštovani,
    slučajno sam naišla na članak o ovom projektu,definitivno vrijednom moje pozornosti,ali i pozornosti naših sugrađana.
    Šteta je da se u medijima i na druptvenim mrežama o ovom projektu ne zna puno ili gotovo ništa.
    Svaka čast na već provedenim idejnim programima.

    Oduševljena slučajna čitataljica.
    Buon lavoro a tutti
    Zrinka Ricciardi

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari