Međunarodni dan žena obilježava se 8. ožujka svake godine i toga dana obilježavaju se gospodarska, politička i društvena dostignuća žena. Nastao je kao inicijativa socijalističkih organizacija u razdoblju prije Prvoga svjetskog rata. Prvi Dan žena obilježen je 28. veljače 1909. u SAD-u deklaracijom koju je donijela Socijalistička partija Amerike.
No, žene danas, sudeći prema najnovijim istraživanjima, i dalje su nezadovoljne financijskim uslugama, zdravstvenom skrbi koja im je dostupna te s robom široke potrošnje. Unatoč tome što žene upravljaju s gotovo 32 bilijuna dolara za potrošnju na globalnoj razini te što će, prema Nielsenu, u sljedećih pet godina kontrolirati 75 posto diskrecijske potrošnje diljem svijeta, tvrtke i dalje ne zadovoljavaju jedinstvene potrebe žena, pokazuje najnovije globalno istraživanje Boston Consulting Group (BCG).
Istraživanje pokazuje i da tvrtke koje ne razvijaju proizvode i usluge izričito namijenjene ženama gube novac. Izvještaj je otkrio i kako žene ne vjeruju da su im omogućeni proizvodi i usluge koji zadovoljavaju njihove potrebe, pogotovo u ključnim segmentima poput robe široke potrošnje, zdravstva i financijskih usluga.
“Tvrtkama u područjima zdravstva, financijskih usluga i robe široke potrošnje ovo predstavlja poziv na buđenje. Žene upravljaju većinom potrošnje kućanstava, no njihove se potrebe i dalje ne zadovoljavaju. Iako može biti iznenađujuće da su žene nezadovoljne proizvodima i uslugama koje su im dostupne, tvrtke koje naprave proaktivne korake kako bi riješile ovaj jaz imaju jedinstvenu priliku za rast poslovanja i poticanje snažnije vjernosti potrošačica” rekla je Beth Viner, direktorica i partnerica u BCG X, te koautorica izvještaja.
Iako su žene diljem svijeta zaslužne za donošenje većine odluka o zdravstvenoj skrbi – od 66 posto u Indiji do 83 posto u Njemačkoj i Francuskoj – samo 41 posto ispitanica se slaže da postoji dovoljno usluga za rješavanje njihovih specifičnih zdravstvenih briga. Ocjene medicinskog liječenja i interakcija s osiguravateljima u zdravstvu su također niske: 44 posto i 37 posto.
Kako bi se popravilo stanje u ovim područjima, važno je razumjeti svojstva skrbi koja žene prioritiziraju a to su kvaliteta skrbi koja je prema izvješću BCG-a važna za 87 posto ispitanica, zatim pravovremeni termini i priuštivost (oba 82 posto), dostupnost mjesta za obavljanja usluge te poštena i nepristrana skrb bez predrasuda (oba po 76 posto).

Unatoč tomu što žene pridaju pet bilijuna dolara globalnom bogatstvu svake godine, one doživljavaju značajne raskorake u tome koliko dostupni proizvodi i usluge ispunjavaju njihove potrebe. Žene su, u prosjeku, više zabrinute oko financijskog utjecaja važnih životnih događaja od muškaraca, po pitanju duga devet postotnih bodova, a planiranja mirovine osam bodova.
„Brige se mijenjaju kroz životne faze: žene generacije Z i milenijalke nezaposlenost ističu kao svoju glavnu brigu, dok je ženama generacije X važnije planiranje umirovljenja, a baby boomericama su glavna briga troškovi skrbi za starije. No, u većini ovih faza, žene se više brinu oko financijskih problema nego muškarci“, navodi se u izvješću.
Žene isto tako izražavaju manje samopouzdanja u svoje financijske sposobnosti nego muškarci. Prema ispitanicima generacije boomera, žene svoje vještine i znanja za učinkovito upravljanje financijama smatraju manjim za čak osam postotnih bodova u usporedbi s muškarcima.
I tvrtke koje proizvode robe široke potrošnje imaju značajnu priliku za poboljšanje neispunjenih potreba žena diljem svih proučavanih tržišta. Na primjer, žene u SAD-u su godišnje spremne potrošiti 15 posto više za odjeću i modne dodatke veće kvalitete što je čak 228 dolara po osobi svake godine. Također, potrošile bi 15 posto više za sigurnije sportske i fitness proizvode, što bi iznosilo 123 dolara više svake godine.
“Uz to da se treba osigurati poželjnost, održivost i izvedivost novog poslovanja, brendova i proizvoda namijenjenim potrebama žena, još jedan ključan faktor je zastupanje. Za uspjeh je potrebno imati žene na svim razinama organizacije, posebice u vodećim pozicijama, koje iz prve ruke pridonose razumijevanju proživljenih iskustava žena i mogu intrinzično razumjeti potrebe žena koje nisu ispunjene te kako ih riješiti,” ističe Lucija Vidiš-Roić iz BCG-a.
Što žene rade za “svoj dan”?
Ako je slatko vaš guilty pleasure, počastite se ovog vikenda čokoladnim pralinama kojih smo, prema privremenim podacima, u 2023. proizveli ukupno 2.587 tona, pokazuju podaci Državnog zavoda za statistiku. Izlazak s prijateljicama ili dragom osobom u restoran isto može biti način obilježavanja ovog dana, no cijene u restoranima i kafićima u 2024. u odnosu na prethodnu godinu porasle za čak 9,7 posto.

Ako su kino ili kazalište više vaš đir – u tome niste usamljeni govori a to potvrđuje i podatak o 3,9 milijuna kino posjetitelja u 2023. te 1,7 milijuna posjetitelja predstava u sezoni 2022./2023. Dan žena može biti i dan kada ćete kupiti odjevni predmet. Dobra je vijest da su cijene odjeće za žene u 2024. u odnosu na godinu prije pale za 0,3 posto.
Iako se posljednjih godina sve više njeguje trend „manje je više“, odnosno prirodni izgled, šminka i parfemi u manjoj se ili većoj mjeri nalaze na policama svakog ženskog doma. Prema podacima statistike robne razmjene s inozemstvom, u 2023. u Hrvatsku je uvezeno šminke u vrijednosti od 214,8 milijuna eura, i to najviše iz Njemačke, a parfema u vrijednosti od 57,4 milijuna eura, i to najviše iz Francuske.
Pročitajte još:
A tko su žene u Hrvatskoj? Prema procjeni stanovništva sredinom 2023., bilo ih je ukupno dva milijuna, odnosno činile su 51,6 posto ukupnog stanovništva. Najveći udio imale su u Gradu Zagrebu (52,8 posto), a najmanji u Šibensko-kninskoj županiji (50,6 posto). Prosječna starost žena u spomenutoj godini bila je 46,1 godina, a zanimljiv je podatak da su prosječna starost nevjeste pri sklapanju prvog braka, baš kao i prosječna starost majke pri prvom porodu u 2023. iznosile jednako – 29,7 godina.
Najviše žena u istoj je godini bilo zaposleno u djelatnosti Trgovina na veliko i malo, njih 121,1 tisuća, a najveći udio od čak 88,3 posto činile su u djelatnosti Proizvodnja odjeće. Njihova prosječna neto plaća u 2023. iznosila je 1.107 eura, što je za 77 eura manje od prosječne neto plaće za muškarce, pokazuju podaci DZS-a.
23 Odgovora
Ovo jest tužna realnost nas žena u svijetu koje smo najveći potrošači i sve nam je preskupo.
Koliko sam platila na higijenske uloške za dvije kćerke i mene da samo već mogle imati vilu sa bazenom!Cipele,odjeća,parfemi plus kreme i ostali proizvodi su nama ženama još uvijek skuplji nego muškarcima a plaća nam je još uvijek manja nego njima…A da nema žena,ne bi bilo ljudi na ovom svijetu to je istina koju svi često zaboravljaju.Sretan nam dan žena☺️🥰
Ide na bolje..al je još to daleko od dobroga.
“Zene u svijetu i dalje manje placene” – pa eto sretan nam
Valjda cemo nekad doc na istu valnu duljinu sa drugom stranom.
Zene danas rade u svim bransama. Sto je normalno.
Ni nakon toliko godina ista priča… Manje plaće, manje prilika. Borba nije gotova!
Sramota..nešto se podhitno treba promjenit.
Borba za jednakost, samo ne tamo gdje je zbilja nema.
Nadam se da će svi biti jednako plaćeni u skorijoj budućnosti. Bože moj pa u 21. stoljeću smo.
Zalosno.
I ja kazem
A mislim da a će tako i ostati još neki vrijeme
Dan žena, stoga, služi ne samo za proslavu, već i kao podsjetnik na potrebu za daljnjim reformama i aktivnostima koje će omogućiti pravičnije radno okruženje.
Bila je u sklopu dana zena dobra predstava u kerempuhu.
Na žalost….
Zene se bore i privatno i poslovno prije svega za postovanje, a onda za ravnopravnost i financije
Da, trebali bi nešto promijeniti u vezi tog pitanja
Sretan 8. Mart svim zenama
U Hrvatskoj i šire, uzrok tome nisu samo formalna pravila, već i društvene norme, tradicionalne uloge te manji postotak žena na visokim pozicijama. Uz to, žene češće rade u slabije plaćenim sektorima i češće uzimaju stanke u karijeri zbog obiteljskih obveza.
U nekim drzavama imaju bome i veca prava od muskaraca, treba to provodit u drzavama gdje nemaju prava uopce
Živile ženeeeee
nije fer ako se usporeduju iste pozicije sa istom kolicinom stresa
tuzno….