Najveće europsko gospodarstvo orijentirano na izvoz izloženo je Trumpovim carinama, a njemački proizvođači automobila u Meksiku vjerojatno će osjetiti popratne učinke potencijalnog trgovinskog rata.
Američki predsjednik Donald Trump početkom je prošlog tjedna pokrenuo carinski rat s tri najveća trgovinska partnera SAD-a, uvodeći carine od 25 posto za Kanadu i Meksiko i udvostručivši već nametnute carine za Kinu na 20 posto. U četvrtak je povukao i odgodio carine na višestruki uvoz iz Meksika i nešto iz Kanade, ali je naglasio da će uvesti dodatne carine početkom travnja.
Izgledi međunarodnog trgovinskog rata izazvanog Trumpovim carinama dolaze u lošem trenutku za njemačko gospodarstvo, koje se drugu godinu zaredom pokazuje smanjenje. Nekad gospodarska sila, Njemačka, u 2025. također bi mogla imati najslabije gospodarske rezultate u EU bloku, pokazuju prve projekcije.
Ipak, stručnjaci sugeriraju da bi utjecaj carinskog rata između Kine, Meksika i Kanade imao ograničen učinak na Njemačku – barem zasad – iako bi utjecao na njemačke proizvođače i dobavljače u ove tri zemlje.
“Barem u srednjoročnom razdoblju, moglo bi se očekivati neko preusmjeravanje trgovine u smislu da bi proizvodi koji su bili dizajnirani za odlazak u SAD, na primjer iz Kine, sada završili na europskim tržištima”, rekao je za Euronews Julian Hinz, profesor međunarodne ekonomije na Sveučilištu Bielefeld i voditelj Istraživačke grupe za trgovinsku politiku na Institutu za svjetsku ekonomiju u Kielu.
Međutim, SAD bi također mogao uvoziti nešto više iz Europe umjesto Kine, Meksika i Kanade. No trenutačno je, kako kaže Hinz, teško napraviti procjene jer „efekti pomalo zamagljuju cjelokupnu sliku”.
Primjerice, njemačke automobilske tvrtke, uključujući Audi, proizvode automobile u Meksiku. Prema podacima Njemačke automobilske udruge (VDA), njemački proizvođači automobila proizveli su 716.000 automobila u zemlji — prvenstveno za američko tržište.

Ako Trumpove carine znače da se njemački automobili proizvedeni u Meksiku ne mogu tako lako prodavati ili su sada mnogo skuplji u SAD-u, onda bi to “moglo imati veći učinak”, kaže Hinz.
Iako je u četvrtak Trump odobrio proizvođačima automobila u Meksiku i Kanadi jednomjesečno izuzeće od carina nakon pregovora s vodećim osobama iz industrije, njemački ekonomist, Thomas Hutzschenreuter, kaže da carine i naknadno smanjena potražnja za njemačkim automobilima iz Meksika utjecati na njemačku, europsku i meksičku radnu snagu.
“Bit će pogođene stope nezaposlenosti”, rekao je Hutzschenreuter za Euronews.
Stručnjaci upozoravaju da se slika dramatično mijenja ako Trump odluči uvesti carine na Europsku uniju – prijedlog kojim je prijetio krajem veljače.
“To znači da će pojedinačne tvrtke morati diverzificirati svoju prodaju diljem svijeta. Drugim riječima, moraju depriorizirati tržište SAD-a i dati veći prioritet drugim tržištima. O tome se trenutačno raspravlja u većini njemačkih kompanija. Međutim, problem je što se ne može reagirati tako brzo kako se uvode carine. Za reakciju je potrebno više vremena. I stoga ćete biti kratkoročno pogođeni”, rekao je Hutzschenreuter.
Najizloženija je upravo automobilska industrija zemlje, koja je 2023. činila 17 posto ukupnog njemačkog izvoza, prema brojkama Ureda za trgovinu i ulaganje Njemačke (GTAI). Prošle je godine autoindustrija ušla u krizu, a nekoć moćni proizvođači automobila poput Volkswagena zatvorili su tvornice i otpustili tisuće radnih mjesta.
Čelnica VDA, Hildegard Müller, komentirala je u veljači da su Trumpove prijetnje carinama od 25 posto na Europsku uniju bile “provokacija”.

“Carine su pogrešan alat za pregovaranje. Rizik od globalnog trgovinskog sukoba s negativnim učincima na svjetsko gospodarstvo je visok “, rekla je Müller.
Prema simulacijama koje je proveo Kielski institut za svjetsku ekonomiju, povećane carine dovele bi do ekonomskih gubitaka i inflacije i u EU i u SAD-u. U Njemačkoj bi to utjecalo na automobilsku i strojarsku industriju, a Institut u Kielu pokazao je da bi se ukupna proizvodnja automobila smanjila za do četiri posto.
“To je velik broj za industriju koja se već bori”, ističe Julian Hinz, profesor međunarodne ekonomije na Sveučilištu Bielefeld i voditelj Istraživačke grupe za trgovinsku politiku na Institutu za svjetsku ekonomiju u Kielu.
Pročitajte još:
Međutim, jedna stvar koju treba naglasiti za Njemačku i EU u cjelini je da iako je SAD važan trgovinski partner, otprilike deset posto izvoza odlazi tamo, rekao je Hinz.
“Čak i u najgorem scenariju dramatičnih carina koje je uveo SAD, većina uvoza iz EU-a ostaje u EU-u, a postoji mnogo drugih trgovinskih partnera s kojima trgovina prema pravilima WTO-a i sporazumi o slobodnoj trgovini savršeno dobro funkcioniraju, nastavit će funkcionirati kao i prije”, ocijenio je Hinz zaključivši da SAD ovim postupcima šteti najviše sebi.