Kineski proizvođači automobila osvojit će Europu i bit će spasioci propalih pogona

Wikimedia Commons/Alexander Migl
Carlos Tavares, Foto: Wikimedia Commons/Alexander Migl

Novi podaci Europskog udruženja proizvođača automobila ACEA pokazuju kako kineski BYD, premda se još uvijek radi o malim brojkama u apsolutnom smislu, sve ozbiljnije kreće u osvajanje europskoga tržišta gdje mu je prodaja u prvih devet mjeseci ove godine skočila gotovo tri i pol puta.

Portugalac Carlos Tavares, bivši prvi čovjek Stellantisa koji u zadnje vrijeme gubi udio u prodaji novih automobila na europskim tržištima, smatra da će kineski proizvođači završiti kao spasioci europskih tvornica i poslova u tom sektoru puzajućim preuzimanjem.

Tavares, koji je napustio Stellantis prije nešto manje od godine dana, smatra da europski proizvođači imaju malo izgleda za uspješnu tržišnu utakmicu u kontekstu strogih pravila oko emisija ugljičnih plinova, globalnog trgovinskog rata i politike oko elektromobilnosti.

On predviđa da će u idućih 10 do 15 godina kineski proizvođači graditi prisutnost kroz kapitalne udjele ili kupnju tvornica koje su na rubu zatvaranja.

“Ima puno lijepih prilika koje se otvaraju za Kineze”, rekao je u razgovoru za Financial Times.

Kako opisuje, onoga trenutka kada se zapadni proizvođač nađe u problemima s tvornicom pred zatvaranjem i prosvjedima na ulici pojavit će se kineski proizvođač koji će reći: “Ja ću preuzeti stvar i očuvati radna mjesta”. Tada će biti smatrani spasiocima.

BYD i drugi kineski brendovi ubrzano povećavaju tržišni udio u Ujedinjenom Kraljevstvu i tržištima Europske unije s priuštivim i naprednim električnim automobilima i hibridima usprkos većim carinama koje je nametnuo Bruxelles.

Tavares predviđa da će Europska unija (EU) napustiti cilj o zabrani novih automobila s unutarnjim izgaranjem do 2035. godine.

Smatra da je zapravo smještanjem vlastite automobilske industrije u tijesne okvire EU učinio pogrešku i, zapravo, glupost.

Sada proizvođači lobiraju da se dopusti prodaja hibrida nakon 2035. godine. Inače, hibridni automobili su postali najpopularniji pogon kod kupnje novih vozila u EU. U ovoj godini imaju tržišni udio od 34,7 posto.

U svježe objavljenim memoarima Tavares predviđa da će globalno preživjeti tek pet ili šest proizvođača automobila poput japanske Toyote, južnokorejskog Hyundaija, kineskog BYD-a i vjerojatno još ponekog kineskog proizvođača kao što je Geely.

U knjizi brani i svoju plaću u Stellantisu koja je u 2023. godine iznosila 36,5 milijuna eura što je proizvelo bijes sindikata i nekih dioničara.

Za njega je slučaj njemačkog Volkswagena primjer europske nesposobnosti da se prilagodi promjenama, a za Teslu predviđa da će također biti nadmašen od kineskih konkurenata što bi Elona Muska moglo nagnati da se posveti drugim poslovnim izazovima.

Za Stellantis, unatoč krizi prodaje, smatra da je strateški dobro strukturiran za globalizaciju, ali da ima tri tvornice previše u Europi.

Tavares se više ne vidi u automobilskoj industriji, odnosno kaže da bi se vratio jedino kada bi imao dovoljno velik udio u tvrtki koju vodi što se neće nikad dogoditi.

3 Odgovora

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari