Električni automobili su budućnost, ali su još uvijek u sjeni klasičnih vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem, iz više razloga. Naime, skuplja su od benzinskih i dizelskih vozila, a infrastruktura potrebna za e-vozila nije na zadovoljavajućoj razini, odnosno punjenje traje dulje nego kad treba točiti gorivo.
Prema podacima koje je za Financije.hr dostavio Centar za vozila Hrvatske (CVH), u prvih devet mjeseci 2023. godine registrirana su 1.444.632 osobna automobila, dok su u istom razdoblju 2022. godine registrirana 1.384.304 osobna vozila.
Prema podacima iz prošle godine, dizelska vozila prednjače po postotnim udjelima osobnih automobila s obzirom na pogonsko gorivo ili energiju. Oni čine 55,83 posto, a slijede vozila na benzin s 39,13 posto, zatim na benzin LPG 3,29 posto, udio hibridnih vozila je 1,32 posto, dok je električnih vozila tek 0,26 posto.
“Broj registriranih električnih vozila izravno je povezan s državnim poticajima za takva vozila. Ukupan broj električnih vozila raste iz godine u godinu, no takva vozila još uvijek čine manje od jedan posto ukupnog voznog parka u RH. S obzirom da je u zadnje dvije godine, na razini godine, registrirano oko 1.800 električnih osobnih automobila, ne očekuje se značajniji porast ove skupine vozila na cestama u RH”, pojašnjavaju za naš portal iz CHV-a.
Treba napomenuti kako su EV još uvijek vozila nove generacije, odnosno nove tehnologije, većina ih je mlađa od pet godina, pa im treba vremena da zažive i sustignu svoje konkurente – dizelaše i benzince.
Vrsta goriva | Postotni udio u voznom parku M1 vozila (%) za 2022. godinu |
Diesel | 55,83 |
Benzin | 39,13 |
Benzin-LPG | 3,29 |
Hibridno vozilo | 1,32 |
Električna energija | 0,26 |
Pritom je vozni park u Hrvatskoj star oko 13,5 godina, a i to utječe na rezultate na tehničkom pregledu.
Prema podacima CHV-a, u 2022. godini pregledano je ukupno 2.322.406 vozila, od čega su 431.620 bila neispravna.
“Postotak neispravnih vozila na redovnom tehničkom pregledu za sve vrste vozila iznosio je 18,5 posto. Najveći broj neispravnosti evidentiran je na uređajima za kočenje, osvjetljavanje i svjetlosnu signalizaciju. Slijede neispravnosti na karoseriji i podvozju, motoru, kotačima i ovjesu”, ističu iz CHV-a.
Norveški model za domaće tržište
Da je e-mobilnost, odnosno elektrifikacija vozila, jedan od najvećih izazova za Hrvatsku potvrdio je i direktor CEV tehnologije Ivica Blažević na konferenciji o pametnoj energiji i e-mobilnosti koja je krajem rujna održana u Hrvatskoj gospodarskoj komori.
“Norveška je to postigla, ali su, učinivši opciju električnog vozila najisplativijim izborom za potrošače, uložili u sustav punjenja i olakšali pristup svim tipovima korisnika, kako u privatnim kućama tako i u višestambenim zgradama. U našoj zemlji veliki je problem ulaganje u elektroenergetsku infrastrukturu – mreže se moraju unaprijediti kako bi izdržale povećanu potražnju”, pojasnio je Blažević.
Pročitajte još:
Za podizanje svijesti o nužnim promjenama u infrastrukturi i regulativi važni su i nositelji promjena u privatnom sektoru. Tako je potpredsjednik METRO-a za upravljanje energijom Olaf Schulze predstavio njihove ciljeve za postavljanje punionica za električna vozila.
“Do 2030. cilj nam je bio instalirati tisuću utičnica, a već u rujnu ove godine dosegli smo više od tisuću mjesta za punjenje. Što se tiče e-mobilnosti, nastavljamo raditi na vlastitoj floti službenih automobila”, rekao je Schulze, priopćeno je iz HGK.
13 Odgovora
Jedino ako vlada svakom po stanu kupi jedan..
Puno posla ima jos oko elektrifikacije…
Kad svi pređemo na električna auta cijena struje ide u nebo
Vidit ćemo..
Prvo treba infrastrukturu napraviti i da vozila budu pristupačnije cijene, pa će ljudi kupovati električna vozila
Bar ne zagađuju okoliš .. ako su još jeftiniji odlično…
nece to kod nas biti aktualno jos 20 godina
Baš me zanima šta će biti od toga.
Recimo ne elektrifikaciji.
I komentarima neukih osoba.
Zar vi implicirate da je moja malenkost neuka. Gospodine Toni, posjedujem dvije Tesle i kada putujem na more moram jednu voziti, a drugu vučem sa prvom. Naime deklarirana kilometraža koju prelazi jedna Tesla je 350 km, a u stvarnosti prelazi 150 km. Onda lijepo kada dođem do Vrata (Rijeka), samo zamijenim Tesle i šlepam ovu prvu.
Inače sam pogonski inžinjer pa bih rekao da znam o čemu pričam.
Hvala i doviđorno.
Za nepalce idu na poklon vozila + stanovi
Prvo je potrebno izgraditi infrastrukturu da bi se to moglo realizirati.