Problemi europske automobilske industrije s globalnom konkurencijom nisu novost, no u zadnje vrijeme događaji poput ostavke prvog čovjeka Stellantisa i prosvjedi u Volkswagenu jasno pokazuju da vrijeme ističe za pronalaženje načina da se taj sektor stabilizira.
Naravno, takav se razvoj događaja odražava i na hrvatsko tržište i ne može veseliti niti proizvođače auto-dijelova, a pogotovo ako je Europska unija ključno tržište, kao što je slučaj sa solinskim AD Plastikom.
O tome kako se u takvim uvjetima snalazi i kani dalje snalaziti najveći domaći proizvođač auto-dijelova za Financije.hr govori predsjednik uprave Marinko Došen.
Stanje u europskoj automobilskoj industriji je dosta turbulentno. Najnovija su zbivanja prosvjedi u Volkswagenu, ostavka prvog čovjeka Stellantisa, Opel smanjuje proizvodnju… Jesu li to vijesti koje donose glavobolju tvrtki kao što je AD Plastik?
Svjesni smo kroz kakvo intenzivno razdoblje prolazi europska automobilska industrija i iako nismo direktno izloženi navedenim događanjima, sigurno nas ne ostavljaju ravnodušnima. Dinamika tržišta se nezaustavljivo mijenja i mogućnost brze prilagodbe važnija je no ikad. Upravo je to jedna od naših strateških prednosti koju se trudimo maksimalno iskoristiti. Trenutno smo primarno usmjereni na realizaciju ugovorenih projekata i u sljedećoj godini očekujemo ostvarenje punih kapaciteta serijske proizvodnje projekata pokrenutih ove godine. Njihova realizacija pozitivno će utjecati na naše prihode i osigurati nam blagi, ali stabilan rast.
Što su, po Vašoj ocjeni, glavni uzroci problema s kojima se danas suočava europska automobilska industrija?
Europska automobilska industrija suočava se s nekoliko ključnih izazova. Europski proizvođači automobila suočeni su s pritiskom ubrzanog prelaska na električna vozila, a istovremeno potražnja za njima ne raste dovoljno brzo, što dovodi do prekomjernih zaliha i potrebe za prilagodbom proizvodnih kapaciteta, usporavajući povrat ulaganja.
Dodatno otežava situaciju i sve značajnija zastupljenost kineskih proizvođača koji nude cjenovno konkurentne modele čak do 40 posto jeftinije od europskih. Ekonomska nesigurnost, inflacija i visoke kamatne stope smanjuju potražnju za vozilima, a na sve to dolaze stroge ekološke regulative koje stvaraju nesigurnost i dodatni pritisak na proizvođače. Sve ovo zahtijeva brzu prilagodbu, inovacije i strateške promjene kako bi se održala konkurentnost.
Kakav razvoj situacije očekujete u idućoj godini što se europske automobilske industrije tiče i kako AD Plastik vidi rizike ili prigode u tom kontekstu?
Svi prethodno navedeni izazovi nastavit će se nažalost i u idućoj godini, a kako bi im se prilagodili proizvođači će morati ubrzati inovacije, optimizirati proizvodne procese i razviti fleksibilne poslovne modele kako bi ostali konkurentni na tržištu. Unatoč vrlo intenzivnoj dinamici razvojnih aktivnosti u automobilskoj industriji, predviđanja su kako će ukupna prodaja automobila u idućoj godini ostati na sličnim razinama kao i ove godine ili će doživjeti minimalan rast.
Vrlo je izvjesno kako će neki kineski proizvođači otvoriti svoje automobilske proizvodne pogone unutar Europe kako bi izbjegli carinske troškove i dodatno ojačali prisutnost na tržištu. To će sigurno dodatno utjecati na dinamiku industrije, ali i otvoriti prilike za nove oblike suradnje i strateška partnerstva koje treba iskoristiti.
Kao što sam prethodno naveo, u idućoj godini očekujemo ostvarenje punih kapaciteta serijske proizvodnje projekata pokrenutih ove godine i u isto vrijeme nastavljamo svoje komercijalne aktivnosti maksimalnim intenzitetom.
U prvih devet mjeseci poslovni prihodi su rasli godišnje više od 15 posto, rasla je i neto dobit. Kakve rezultate očekujete na razini godine?
Očekujemo nastavak trenda, ali naši ključni ciljevi ostaju očuvanje financijske stabilnosti, povećanje iskorištenosti kapaciteta, postizanje bolje troškovne efikasnosti i rast profitabilnosti. Primarna usmjerenost ostaje i dalje na uspješnoj realizaciji novih projekata, odnosno uspješnim počecima njihove serijske proizvodnje, što će dugoročno osigurati povećanje vrijednosti same kompanije.
Kako vidite kretanje prihoda i profitabilnosti u iduće dvije do tri godine i na čemu to temeljite?
Očekujemo i dalje organski rast prihoda, ali skromniji u skladu s kretanjima na tržištu. Ukoliko se ugovore novi poslovi, na čemu se intenzivno radi, ovaj rast može biti značajniji bez obzira na samo tržište.
Analitičari su u zadnje vrijeme isticali problem kratkoročne zaduženosti i likvidnosti. Koliko je velik taj izazov?
U tijeku su aktivnosti optimizacije i smanjenja kratkoročnih obveza tako da ovo ne smatramo značajnim izazovom u ovom trenutku.
Bilo je najava o novim poslovima do kraja godine koji bi trebali ojačati narudžbe. Je li se to ostvarilo?
Nedavno smo objavili nove poslove koje smo ugovorili sa Stellantisom i Fordom u ukupnoj vrijednosti od 9,1 milijun eura što govori u prilog našim ranijim najavama.
Prodaja električnih vozila u Europi ne ide onom brzinom kako se očekivalo, no pretpostavka je da je tranzicija ipak nezaustavljiva. Kako se AD Plastik prilagođava na tu promjenu?
Budućnost autoindustrije sigurno je usmjerena prema elektrifikaciji i održivim rješenjima, ali i sam put prema dekarbonizaciji treba biti održiv. AD Plastik Grupa proizvodi plastične komponente koje doprinose smanjenju ukupne težine vozila i poboljšavaju njihovu energetsku učinkovitost, bez obzira govorimo li o tradicionalnim ili električnim vozilima. Vrlo smo proaktivni u prilagodbi promjenama industrije te koristimo svoje kompetencije i iskustvo kako bismo iskoristili prilike koje tranzicija donosi.
Pročitajte još:
Ostaje li Europska unija na dulji rok temeljno tržište za AD Plastik i vidite li u tome smislu neke nove iskorake?
Naše su aktivnosti u potpunosti usmjerene na europsko tržište, ali uvijek istražujemo potencijalne nove prilike i kupce sa ciljem diverzifikacije portfelja proizvoda i kupaca.
AD PLASTIK d.d.
Matoševa ulica 8, 21210, Solin, Hrvatska
99.934.614,87 (2023)
1.136 (2023)
12 Odgovora
Ma, drzite se vi europskog trzista!
Bravo za AD !!
Bravo, samo se vi držite svog i biti će to dobro
Vjerujem da nema straha za automobilsku industriju unatoc preprekama koje nastaju
Automobilska industrija u svijetu se nalazi u krizi (osim Tesle). Taj prebačaj sa fosilnih goriva na strujni pogon je jako skup i kompanije košta abnormalno. Nažalost, otpuštanje radnika i restriktivne mjere svaka firma koja hoce prezivjeti na trzistu ce morati donositi prije ili kasnije…
Organski rast prihoda… Da, neki ljudi vjeruju u bajke
Stvarno jako lijepo posluju tako da svaka čast
Svaka časti, samo tako nastavite
Uvijek je dobro poticati proizvodnju.
Super.
zanimljivo glediste sa obje strane doduse.
Vjerujem skup s njima.