Premije osiguranja od ratnog rizika porasle su za brodska putovanja Crvenim morem nakon niza napada koji su raspirili zabrinutost za komercijalno brodarstvo, pomorstvo i osiguranje, rekli su izvori.
Prije desetak dana jemenski Huti preuzeli su kontrolu nad brodom za prijevoz automobila Galaxy Leader i odvezli ga u jemensku luku Hodeidah, prema navodima vlasnika broda. U nedjelju je zabilježen pokušaj otmice komercijalnog broda u Adenskom zaljevu, piše Hina. Oba broda vlasnički su povezana s izraelskim poslovnim magnatima, prema podacima iz brodarstva.
U nedjelju Huti su objavili da su dronovima i raketama napali, kako su naveli, dva izraelska plovila na tom području u znak podrške Palestincima.
Palestinska militantna skupina Hamas upala je 7. listopada na teritorij Izraela koji je odgovorio ofenzivom u Gazi. U Hamasovom upadu ubijeno je 1.200 Izraelaca, a oko 200 odvedeno je u Gazu. U operaciji izraelske vojske ubijeno je do nedjelje više od 15.000 Palestinaca.
Američka pomorska uprava MARAD upozorila je krajem studenog da se brodovi nakon napada suočavaju s višestrukim prijetnjama. “Budite oprezni kada prolazite tim područjima i budite svjesni prijetnji u regiji”, priopćio je MARAD.
Udruga Međunarodne pomorske komore (ICS) poručila je da se napadi moraju odmah zaustaviti, a izvori u sektoru osiguranja upozoravaju da se očekuje rast premija na ratni rizik na tom području, posebno za pomorski promet povezan s Izraelom.
“Sada je jasno da će Huti na moru napasti sve što je povezano s Izraelom ili Izraelcima, koliko god ta veza bila slaba, a velika kolateralna šteta za one koji nisu Izraelci, primjerice za članove posade”, rekao je za Reuters Jakob Larsen iz udruge brodara BIMCO.
Brodari bi po njegovim riječima pozdravili pojačanu pomorsku prisutnost na tom području.
“Trgovački brod ne može baš puno napraviti da bi se zaštitio. Valjalo bi razmotriti preusmjeravanje na dulje rute, posebno brodova s povećanim rizikom”, kazao je.
Londonsko tržište osiguranja uvrstilo je južno Crveno more na popis visokorizičnih područja i brodovi moraju obavijestiti osiguravatelje kada kroz njih plove te platiti dodatnu premiju koja obično pokriva sedam dana.
Izvori u sektoru osiguranja rekli su da su premije za ratni rizik u ponedjeljak bile stabilne i kretale su se u rasponu od 0,05 do 0,1 posto vrijednosti broda. U prvom tjednu listopada, prije Hamasovog napada, iznosile su 0,03 posto. To znači da su troškovi sedmodnevnog putovanja porasli za nekoliko desetaka tisuća dolara.
Pročitajte još:
Očekuje se nastavak rasta troškova transporta u regiji, rekao je Corey Ranslem, izvršni direktor britanske tvrtke za savjetovanje i osiguranje od pomorskog rizika Dryad Global.
“Skok premija osiguranja značit će veće troškove”, rekao je Ranslem. “Tome valja dodati da će značajan broj plovila zbog većeg percipiranog rizika možda zaobići regiju, preferirajući dulje rute, poput plovidbe oko Roga Afrike”, dodao je.
U siječnju brodarske udruge snizile su procjene rizika u Indijskom oceanu, u koji se ulazi preko Crvenog mora, uz obrazloženje da je somalijsko piratstvo pod kontrolom.