Platforma Green Stay Croatia želi spojiti male ekološke iznajmljivače s turistima koji žele autentične i odgovorne destinacije

Turizam je jedna od najvažnijih grana hrvatske ekonomije, ali isto tako i sektor koji može ostaviti značajan utjecaj na okoliš. U potrazi za trajno održivim rješenjima, sve više pažnje privlače inicijative koje spajaju putovanja i ekološku svjesnost. Ines Kovačić, osnivačica platforme Green Stay Croatia, koja ima za cilj promovirati i povezati održive smještaje i ostalu ponudu širom zemlje. Njenu inovativnost nedavno je prepoznao i PMI gdje je uključena u program Pokreni nešto svoje 2025.

U ekskluzivnom razgovoru za financije.hr, Ines dijeli svoje misli o tome kako održivost mijenja turističku industriju, kakve su stvarne šanse za zeleni turizam u Hrvatskoj, te što nas kao putnike čeka u narednim godinama.

Kako ste se odlučili na ulazak u poduzetničke vode?
Oduvijek me zanimalo poduzetništvo, pa sam na fakultetu za ekoinženjerstvo počela o tome detaljnije istraživati. Tijekom druge i treće godine fakulteta, moj interes usmjerio se prema turizmu i njegovom utjecaju na okoliš, što sam detaljnije proučavala kroz završni rad. Bila sam stipendistica i dobitnica nagrade za izvrsnost zbog zalaganja i radova na fakultetu.

Nakon toga sam upisala diplomski studij isključivo za turizam, gdje sam kroz istraživanja, projekte i diplomski rad razvila ideju i koncept web platforme Green Stay Croatia. Za diplomski sam dobila i Dekanovu nagradu. Nakon fakulteta, uz kontinuirani rad i kvalitetno mentorstvo, platforma je zaživjela, a pozitivni komentari bili su ključni poticaj za pokretanje projekta.

Jeste li očekivali ovakav pozitivan odjek na Vaš projekt?
Iskreno, nisam očekivala ovako snažan odjek, posebno u prvoj godini rada, ali drago mi je da se sve više podržavaju mladi u Lijepoj Našoj te da imamo priliku podijeliti vlastite ideje. Do sada sam dobila tri važne nagrade, od Hamag Bicro – Sprint akceleratora, Europske komisije – Fu-Tourism i sada ACT grupe u suradnji s Philip Morrisom – Pokreni nešto svoje. Počeci su bili izazovni, kao i kod svakog poduzetničkog projekta, ali te nagrade, prilike i pozitivni komentari daju mi motivaciju i snagu da idem dalje.

Imam velike planove za budućnost, ali volim ih još malo držati za sebe dok nisu spremni za službenu prezentaciju, radije volim prvo odraditi posao pa onda podijeliti rezultate.

Zašto baš održivi turizam?
Interes za održivi turizam proizašao je iz mojih studija i osobnih vrijednosti. Fakultet, istraživanja i praktične potrebe u turizmu doveli su me do spoznaje koliko je važna održivost u tom sektoru. Ideje se i dalje rađaju prirodno, a moj cilj je podijeliti ih iskreno i realno jer je održivi turizam danas vrlo važna, ali i osjetljiva tema koja zahtijeva transparentnost i odgovoran pristup.

Vidimo da se sve više gradova okreće kontroli broja dolazaka i ulazaka u povijesne jezgre. Venecija naplaćuje ulaz, Dubrovnik ima posebnu regulaciju prometa. Hoće li se popularna turistička odredišta okretati održivom turizmu?
Mislim da je kontrola broja posjetitelja u povijesnim jezgrama logičan i nužan korak jer se radi o zaštićenim kulturnim i prirodnim vrijednostima koje lako mogu biti ugrožene masovnim turizmom. Primjeri poput Venecije i Dubrovnika pokazuju da je održivi turizam potreba za balansiranjem između očuvanja mjesta i turističkog razvoja. Vjerujem da će se popularnije destinacije sve više okretati modelima održivog turizma jer su im u interesu dugoročna zaštita okoliša i kvaliteta života lokalnog stanovništva. U tome vidim priliku za inovacije, pametne tehnologije i edukaciju kako bi turizam bio odgovoran i svima donio korist

Pixabay.com
Dubrovnik Foto: Pixabay.com

Možemo li uopće govoriti o održivom turizmu kada je Hrvatsku u prva tri mjeseca ove godine posjetilo više od milijun i pol stranih turista?
Brojke koje vidimo u turističkim destinacijama poput Hrvatske svakako predstavljaju veliki izazov za održivost. Više od milijun i pol stranih turista u prva tri mjeseca impresivan je rezultat, ali nameće i važna pitanja o tome kako balansirati gospodarski rast, očuvanje okoliša i dobrobit lokalnih zajednica. Održivi turizam nije samo o smanjenju brojki sada, nego o kvaliteti, odgovornom pristupu i dugoročnom planiranju.

Kao osoba koja surađuje s malim obiteljskim iznajmljivačima uvjerena sam da upravo oni igraju važnu ulogu u održivosti turizma. Kroz njihovu povezanost s lokalnom zajednicom, promicanje tradicije i poticanje lokalne ekonomije, pomažu smanjiti negativne utjecaje masovnog turizma. Naravno, održivost je odgovornost svih sudionika u turizmu, od privatnih smještaja, preko hotela, do destinacijskih menadžera i lokalnih vlasti.

Vjerujem da je budućnost turizma u Hrvatskoj u pametnom upravljanju destinacijama, gdje svi i putnici, i domaćini, i lokalne zajednice, zajedno rade na očuvanju prirode, kulture i kvalitete života.

Kako Vaša platforma može pomoći u okretanju tog trenda? Je li jedna platforma dovoljna za početak i nadate li se da će i drugi prepoznati nišu koju ste Vi uspješno iskoristili?
Green Stay Croatia, u ovom slučaju, kroz pažljivo birane smještaje pomaže podići svijest o važnosti održivog turizma, potiče male iznajmljivače da primjenjuju ekološke prakse i omogućava putnicima da biraju odgovorne i autentične destinacije. Tako doprinosimo smanjenju negativnih utjecaja masovnog turizma i jačanju lokalnih zajednica.

Je li jedna platforma dovoljna za početak?
Smatram da je jedna kvalitetna i fokusirana platforma odličan početak jer može postati prepoznatljivo mjesto koje okuplja prave aktere i educira tržište. Međutim, održivi turizam je složen sustav i vjerujem da će se uskoro pojaviti i druge inicijative koje će se nadopunjavati i surađivati kako bi zajedno postigli veći utjecaj.

Hoće li i drugi prepoznati ovu nišu?
Apsolutno. Nadam se da će sve više ljudi i organizacija prepoznati važnost održivog turizma i da će kroz suradnju, dijeljenje znanja i inovacije zajedno graditi održiviju budućnost za turizam u Hrvatskoj i šire.

16 Odgovora

  1. Bravo, jako zanimljiva platforma hvale vrijedna… sve je vise ljudi ekološki osviješteno.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari