Europska regulativa za infrastrukturu alternativnih goriva (AFIR) službeno je prihvaćena kao zakon Europske unije, što znači da će od proljeća 2024. godine punjači za električna vozila biti dostupniji diljem cijele Europe, a tako i Hrvatske.
Na izradi ove regulative, koja je od danas i zvanično stuipla na snagu, aktivno se radilo od 2021. godine, a u izradi je sudjelovala i hrvatska nacionalna udruga za e-mobilnost – Strujni krug.
AFIR-ova regulativa postavlja nacionalno obvezujuće ciljeve kojima se propisuje koliko koja članica Europske unije mora postaviti punionica struje i punionica ostalih alternativnih goriva za laka i teška vozila.
Ciljevi za postavljanje punionica su postavljeni prema dva kriterija, prema broju električnih i plug-in hibridnih vozila, te prema broju strateških koridora.
“Hrvatska je sredinom ove, 2023. godine, brojala oko 5.850 registriranih električnih vozila i oko 3.000 plug-in hibridnih vozila. Prema trenutnoj situaciji Hrvatska bi morala postaviti punjače ukupne snage 10.005 kW. A to je ekvivalent 200 brzih punionica s 50 kW snage. Ili 100 ultra-brzih punionica sa 100 kW snage”, rekao je Hrvoje Prpić, predsjednik nacionalne udruge za e-mobilnost – Strujni krug, stoji u priopćenju na njihovoj službenoj stranici.
Iako broj registriranih električnih vozila raste, kako u EU tako i u Hrvatskoj, sukladno tome rast će i broj punionica, no tek nakon što zemlja članica postigne udio električnih vozila od 15 posto u ukupnoj floti registriranih vozila.
Prema tome, Hrvatska bi isto mogla tražiti tek kad bude imala više od 270.000 registriranih električnih vozila.
Kada govorimo o drugom AFIR kriterijumu, regulativa je postavila i obvezujuće ciljeve za postavljanje punionica na TEN-T koridoru, to jeste na jedinstvenoj europskoj mreži prometnica, koja povezuje sve glavne prometne točke u Europi, te na taj način osigurati pokrivenost punionicama duž glavne cestovne mreže EU. U Hrvatskoj, TEN-T koridor obuhvaća autoceste na relacijama Ljubljana – Zagreb i Varaždin – Rijeka.
Tako do kraja 2025. godine, na svakih 60 kilometara TEN-T koridora potrebno je postaviti stajališta s minimalnom dostupnom snagom od 400 kW, uz uvjet da barem jedna punionica pruža snagu 150 kW. Do kraja 2027. godine očekuje se od zemalja članica da se minimalna dostupna snaga na stajalištu poveća na 600 kW.
Cilj AFIR-a je da se do kraja 2027. godine punionicama za laka električna vozila opremi barem 50 posto prometnica koje se povezuju s TEN-T koridorom.
“Punionicom snage 150 kW prosječno električno vozilo može se napuniti već za 15-20 minuta. A s obzirom na to da se vozači električnih vozila inače nadopunjavaju samo koliko im je potrebno do odredišta, možemo očekivati da će se već svakih 5-10 minuta izmjenjivati vozila na ovakvim punionicama”, pojašnjava Prpić.
Pročitajte još:
Dodatno, AFIR zahtjeva da se i za teška električna vozila – kamione i autobuse – do kraja 2025. godine barem 15 posto TEN-T koridora pokrije stajalištima, i to s minimalno 1.400 kW raspoređenih na veći broj punjača, uz uvjet da barem jedan od tih punjača pruža snagu od 350 kW. Do kraja 2027. godine, AFIR zahtjeva da je već 50 posto TEN-T koridora opskrbljeno stajalištima s minimalno 2.800 kW snage, sa barem dva punjača snage 350 kW.
“Plaćanje punjenja električnih vozila također bi trebalo postati puno jednostavnije. Sve punionice električnih vozila, snage veće od 50 kW, koje će biti postavljene nakon travnja sljedeće, 2024. godine, morat će biti opremljene čitačima kartica za plaćanje ili imati uređaj za mogućnost beskontaktnog plaćanja karticom. Tako neće biti potrebe za brojnim aplikacijama”, dodaje Hrvoje Prpić iz udruge Strujni krug. Europska komisija je operatorima odlučila pružiti dvije godine da dodatno opreme dosadašnju infrastrukturu.
2 Odgovora
Super, kao da će mi to trebati.
Samo jako.