Gruntek: Osobni vrt o kojem brine netko drugi – na pretplatu

Gruntek
Povrće s Grunteka, Foto: Gruntek/Marketing

Da poslovne ideje mogu doći i u vrijeme teških gospodarskih prilika, potvrđuje i Gruntek – ideja nastala tijekom ali i uslijed COVID pandemije i lockdowna s ciljem da lokalno, svježe, sezonsko povrće bude dostupno svima – kad je najpotrebnije. Dakle, imate svoj vrt, ali o njemu brine netko drugi. Već 2021. godine imali su svoju prvu sadnju povrća a 2022. godine posadili su preko 300.000 biljaka i proizveli 100 tona povrća.

Gruntek povrće konzumiralo je te godine 3.000 ljudi. 2024. godine brojevi postaju impozantni – ekipa Grunteka posadila je preko milijun biljaka i proizvela 300 tona povrća. Gruntek povrće prošle godine konzumiralo je 10.000 ljudi.

Gruntek se nalazi oko 50 kilometara od Zagreba, u Prokljuvanima kraj Čazme. Tamo, na preko 20 hektara, uzgaja se između 25 i 30 kultura povrća. Povrće se uzgaja na ekološki certificiranim parcelama, bez upotrebe pesticida. Gruntek dostavlja svoje povrće korisnicima u Gradu Zagrebu, Zagrebačkoj županiji, Rijeci, Opatiji, Zadru i Varaždinu.

Pretplatnici plaćaju mjesečnu pretplatu kako bi sa svog Grunteka dobivali lokalno, sezonsko i najsvježije povrće koje se može dobiti. U pretplatu je uključen beskonačan broj dolazaka na vrt, sve berbe, i 24 besplatne dostave ovisno o lokaciji. Povrće se bere i dostavlja u periodu od travnja do studenog, a u tjednima kada nema dostave, vrt je otvoren za osobne berbe. Postoji i pretplata za tvrtke.

No, što je zapravo Gruntek i što nudi tržištu Hrvatske za Financije.hr pojašnjava Tino Prosenik, direktor Grunteka.

„Gruntek je pretplatnička platforma koja omogućava građanima da imaju sve benefite posjedovanja vlastitog vrta, a bez svih nedostataka. Svi žele imati vrt i vlastito povrće, no mnogi nemaju vrijeme, dvorište, niti znanje da bi se time bavili. Gruntek rješava taj problem. Gruntek osigurava domaće, sezonsko, nešpricano povrće, ubrano isti dan, dostavljeno na vrata. A uz to 24/7 pristup vrtu, kako virtualno, tako i fizički. U vremenima i okolnostima, u kojima se brinemo o tome od kuda nam hrana dolazi, čime je tretirana i koliko košta, Gruntek je organsko rješenje. Covid je bio baš takva jedna situacija, dok je današnja situacija nemilosrdnih trgovačkih poskupljenja opet jedna vrlo slična situacija“, kaže Prosenik za naš portal.

S financijskog stajališta, Gruntek je i savršeno rješenje za probleme u poljoprivredi, jer kako kaže direktor, rješava glavne probleme. Gruntek proizvođaču osigurava fiksnu otkupnu cijenu, stabilan cash-flow kroz godinu i smanjene rizike od gubitaka.

Gruntek
Tino Prosenik, direktor Grunteka, Foto: Gruntek/Marketing

„Gruntek rješava tri glavna karakteristična problema. Prije svega cash-flow, jer u klasičnoj poljoprivredi prihodi prate ulaganja sa zakašnjenjem od šest do devet mjeseci a i duže. U Grunteku pretplata je stabilan prihod kroz cijelu godinu. Drugi problem koji rješavamo jeste volatilnost tržišta: otkupne cijene strmoglavo padaju u periodima kad svi beru neku kulturu, i ona se mora hitno plasirati na tržište, dok na Grunteku toga nema. Također, smanjujemo i rizike u proizvodnji: u uzgoju monokultura, jedna bolest, nametnik ili meteorološka nepogoda može decimirati prinose, dok u visoko diferenciranoj Gruntek proizvodnji nema tih visokih rizika“, pojašnjava Prosenik.

Kupcu je, naglašava, osigurana također fiksna cijena, povoljnija od one koju nude prekupci, a najbitnije – domaće, najsvježije i lokalno povrće.

Počeci su bili izazovni i – u najmanju ruku – turbulentni. Hrvatska je vrlo nepovoljno okruženje za proizvodnju i to je, kažu u Grunteku, najveći izazov. No, ova godina bi mogla polučiti stabilnim financijskim rezultatima.

„Krenuli smo s pretpostavkom da ćemo lako naći kooperanta koji će se baviti uzgojem bilja, no taj je ubrzo odustao. Tako da smo se proizvodnjom morali baviti sami. Marketing, prodaja, logistika i korisnička podrška su izazovne sfere, ali proizvodnja je skroz drugi level. Kako smo rasli u prosjeku 150 posto godišnje, u 2024. smo došli do potrebe za oko 350 tona povrća, pa opet pokušali naći kooperanta. To je završilo katastrofom, a posljedica je bila pad broja korisnika. Opet smo morali preuzeti sve u vlastitu organizaciju, i sad opet rastemo. Bez obzira, u budućnosti u kojoj i dalje brzo rastemo, neizbježno je da se mora naći netko tko će voditi digitalnu stranu, a netko drugi da vodi agro stranu. U četvrtoj godini smo dostigli prihode od preko 800.000 eura i na pragu smo profitabilnosti, te bi 2025. godina trebala biti prva produktivna godina za ulagače“, kaže Tino Prosenik, direktor Grunteka.

Gruntek
Povrće s Grunteka, Foto: Gruntek/Marketing

U svojoj prirodi, pojašnjava, Gruntek je B2C model, odnosno krajnji korisnik je uvijek kućanstvo, obitelj. No, zbog forme pretplate odlično se uklapa i u sustav benefita za zaposlenike.

Tvrtke se odluče sufinancirati zaposlenicima pretplate prvenstveno jer je benefit dobar, ali i zbog takozvanog employer brandinga. Danas je bitno biti dobar poslodavac, više nego ikad. Treći motiv je ESG compliance reporting – Gruntek je fantastično održiv model i suradnja s Gruntekom vrlo je cijenjena u izvješćima tvrtki. Nama je podjednako važan rast i u B2B i u direktnoj prodaji: možda ćemo s godinama osjetiti koji kanal je bitniji, ali zasad su tu negdje“, kaže direktor Grunteka.

Najveći izazovi prodaje bio je i koncept pretplate i odustajanje od komfora samostalnog odabira povrća. Kako nitko nikad nije plaćao pretplatu na povrće, a još manje po principu “jedeš što raste”, sve su to bile stvari na koje su se i kupci ali i sam Gruntek – trebali navići.

„Iako smo termin “lokalno” i “sezonski” uvijek smatrali ispravnima, nismo to prakticirali. Komunicirati to možemo i moramo u cilju održivosti: uvoziti s druge strane svijeta nije održivo. Danas vidimo koliko je opasno biti ovisnik o uvozu i što se desi kada trgovci diktiraju cijene jer domaće proizvodnje jednostavno nema“, kaže Prosenik.

Kako rade u “industriji pod vedrim nebom” – nisu imuni ni na klimatske ekstreme, no kažu da to nije ograničenje nego realnost koju treba ukalkulirati u rad.

Pixabay.com
Rajčica, Foto: Pixabay.com

„Meteorologija je uvijek faktor, ali nije ograničenje. Ne mogu reći da je to sad neka velika prepreka – treba se prilagođavati umjesto prigovarati. Navodnjavanje više nije opcija, već obaveza, a povećavati udio staklenika ili plastenika je mudar i dugoročno isplativ potez. Ovo je još bitnije kad uzmemo u obzir da se ne radi o proizvodu koji se ima neku nišnu potražnju – hrana je univerzalna nužnost. Ostat bez hrane je kraj za svaku zemlju: negdje će se manifestirati sporim negativnim posljedicama, a negdje jednostavno katastrofom“, kaže Tino Prosenik, direktor Grunteka.

U ovoj godini, prioritet Grunteka je vraćanje uloženih investicija i rast.

Sve dok se ne počnu u značajnoj mjeri vraćati uložene investicije, rast je glavni prioritet. U predsezoni agresivnom prodajom, u sezoni vrhunskom kvalitetom proizvoda. Gruntek je, kao i svaka proizvodnja hrane, profitabilna grana samo ako ode u veće sfere proizvodnje: najmanje 500 tona potrebno je izbaciti da bi se osigurala pristojna profitabilnost. U maloj, skromnoj Hrvatskoj, to je najveći izazov“, kaže direktor Grunteka.

U 2025. godini planiraju posaditi preko 1.500.000 biljaka, proizvesti 500 tona povrća, i hraniti 20.000 ljudi Gruntek povrćem.

moj gruntek d.o.o.

Voćarska 9, 43240, Čazma, Hrvatska

Poslovni prihodi (EUR):
389.379,89 (2023)
Broj zaposlenih:
10 (2023)

20 Odgovora

  1. Pomalo podsjeća na film Soylent Green. Nekolicina bogatih jede zdravo, za raju postoje neke čudne dvopek pločice.

  2. Zanimljiv koncept! Osobni vrt na pretplatu je odlična ideja za sve koji žele uživati u svježim plodovima, a nemaju vremena ili prostora za vrtlarenje. Ovaj pristup olakšava brigu o biljkama, a istovremeno pruža užitak u prirodi.

  3. Kao da si unajmio vrt, ali ne smiješ ga dirati! x) Plaćaš da ti netko drugi uzgaja povrće, a ti ga samo uzimaš. Čudno… ali zgodno? :]

  4. Moje mišljenje je da odluka američke FDA-e o zabrani bojila E127 potvrđuje pristup koji stavi zaštitu potrošača ispred komercijalnih interesa.

  5. Na papiru mi to zvuči preidealno. Pogotovo usred covida, međutim opet je to masovna proizvodnja i ne može biti isto kao da imaš svoj vlastiti vrt. Ali i dalje zvuči kao sjajna ideja, volio bih da se jave oni koji koriste uslugu pretplate i da napišu svoje dojmove.

  6. Zvuči kao savršeno rješenje za one koji žele svježe povrće, ali bez kopanja po vrtu!

  7. Odlično digitalno rješenje koje spaja ekološku poljoprivredu i moderan način života. Nije ni čudo što je sve popularniji među gradskim stanovnicima.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari