Državno bavljenje brodograđevnom industrijom ima dugu povijest, a ulazak Hrvatske u Europsku uniju trebao je značiti da se ta djelatnost potpuno prepušta tržišnoj utakmici.
To je uostalom bio i jedan od ključnih uvjeta da bi Hrvatska mogla okončati pregovore o članstvu.
No, više od desetljeća kasnije priča o državnom angažmanu i dalje nije gotova, a vjerojatno je da ćemo i u ovoj godini toga biti svjedoci.
Sada su, naime, opet u fokusu sudbine brodogradilišta u Rijeci i Puli.
U jednom od pokušaja da se brodogradilišta stave na čvrste noge pulski Uljanik je postao vlasnikom riječkog 3. maja, ali su problemi u funkcioniranju Uljanika ostavili traga na oba brodogradilišta.
3. maj je, da bi mogao poslovati, osnovao tvrtku-kćer 3. maj Rijeka 1905 koja sada, odlukom Nadzornog odbora 3. maja, nastavlja brodograđevnu djelatnost jer je na tu tvrtku prenijeta koncesija na pomorskom dobru dok je istodobno dug 3. maja državi pretvoren u poslovni udio u novoj tvrtki.
Ta odluka proizlazi iz odluke Vlade s kraja prosinca prošle godine kojom se prijenosom udjela u tvrtki-kćeri 3. maj Rijeka 1905. namiruje dio potraživanja koje država ima prema 3. maju temeljem državnog jamstva.
To je potraživanje iznosilo 48,1 milijun eura. Sada se na državu prenosi praktično vlasništvo nad tvrtkom 3. maj Rijeka 1905 čiji temeljni kapital iznosi 10,3 milijuna eura.
Inače, samo postojanje te tvrtke-kćeri rezultat je nastojanja da se može neometano nastaviti brodograđevna djelatnost nakon što su Uljanik i posljedično 3. maj upali u probleme.
Sam 3. maj mora dovršiti ranije ugovorene poslove, a 3. maj Rijeka 1905. nastavlja funkcionirati bez financijskih opterećenja iz ranijih razdoblja nakon dokapitalizacije operativnom imovinom.
Trenutačno 3. maj radi na završnoj fazi izgradnje samoiskrcavajućeg broda za prijevoz rasutog tereta za kanadsku tvrtku Algoma čije dovršenje uvelike kasni.
Novi poslovi, kao što je izgradnja polarnog kruzera Scenic Eclipse, prepušteni su 3. maju Rijeka 1905.
Prema nedavnim medijskim informacijama, razgovori se odvijaju i za druge projekte kao što je izgradnja specijalnog broda za opsluživanje vjetroelektrana na moru.
Ono što je, međutim, izvjesno je da sada država opet mora krenuti u prodaju, odnosno potražnju za kupcima pulskog i riječkog brodogradilišta.
Osim što je država preuzela 3. maj Rijeka 1905 podaci Centra za restrukturiranje i prodaju govore da on ima 97,14 posto udjela u Uljanik Brodogradnji 1856, tvrtki koja je također osnovana da bi se nastavila brodogradnja u Puli nakon stečaja samog Uljanika.
Prije gotovo godinu dana, nakon četiri neuspješna pokušaja pronalaženja kupca za Uljanik, Vlada je odlučila odobriti 17 milijuna eura kojim postaje vlasnik Uljanik Brodogradnje 1856. i osigurava toj tvrtki financijsku stabilnost.
Pročitajte još:
Vjerojatno je da će država ove godine započeti s traženjem ulagača, kako za 3. maj Rijeka 1905. tako i za Uljanik Brodogradnju 1856.
Na temelju nove procjene vrijednosti očekuje se da bi CERP doskora trebao krenuti u taj proces prvo za pulsko brodogradilište. Naravno, teško je procijeniti koliko će sve to brzo ići i hoće li biti postupak uspješan, no barem je formalno postavljena podloga da se opet pokuša učiniti brodogradnju u Puli i Rijeci održivom.
2 Odgovora
Opet ce stranci doc…
Vrijeme je da bar jedno brodogradilište u RH izvrši uspješnu privatizaciju. Dosad znamo kolike su milijarde upumpane u razna brodogradilišta i dalje su u velikim gubitcima.