Raste korištenja AI u hrvatskim tvrtkama: Od procjene štete do pisanja marketinških tekstova

pixabay.com
Umjetna inteligencija, ilustracija Foto: Pixabay.com

U prošloj godini 13,5 posto poduzeća u Europskoj uniji (EU) s 10 ili više zaposlenih koristilo je najmanje jedan oblik umjetne inteligencije u obavljanju posla, što je primjetan rast naspram osam posto koliko ih je bilo u 2023.

Najveći udio takvih tvrtki, što ne treba čuditi, nalazi se u Danskoj (27,6 posto) i Švedskoj (25,1 posto). Na dnu ljestvice su Rumunjska s 3,1 posto te Poljska s 5,9 posto.

Hrvatska je otprilike u sredini ljestvice EU zemalja s 11,8 posto. U 2023. godini bilo ih je 7,9 posto, dakle porast je 3,9 postotnih bodova, vidi se u podacima iz Eurostata.

Slovenija je plasirana na dosta visoko sedmo mjesto s 20,9 posto, više no u Njemačkoj gdje ih je 19,8 posto ili Francuskoj gdje je udio takvih tvrtki tek 9,9 posto.

Sve članice EU-a su zabilježile rast u broju tvrtki koje koriste umjetnu inteligenciju u 2024. godini, a opet su tu na vrhu Švedska s povećanjem od 14,7 postotnih bodova i Danska s 12,4 postotnih bodova.

U Portugalu je taj porast bio tek 0,8 postotnih bodova, u Rumunjskoj 1,6 te u Španjolskoj 2,1 postotna boda. U Njemačkoj je postotak povećan za 8,2 postotnih bodova.

Logično je da tvrtke nastavljaju usvajati različite oblike umjetne inteligencije kako bi poboljšali svoje poslovanje. Najčešći oblik korištenja bila je analiza pisanog teksta što je usvojilo 6,9 posto tvrtki i to je godišnji porast od četiri postotna boda. Drugi najučestaliji oblik korištenja je generiranje pisanog ili govornog jezika, a treći pretvaranje govornog jezika u strojno čitljiv format.

Vjerojatno ne predstavlja iznenađenje da je puno veći udio velikih tvrtki koje koriste umjetnu inteligenciju i u prošloj godini njihov postotak je bio 41,2 posto.

Najveći broj tvrtki korisnika općenito dolazi iz informacijsko-komunikacijskog sektora, odnosno gotovo polovica ili 48,78 tvrtki iz tog sektora upotrebljavalo je umjetnu inteligenciju.

Tek 21 posto srednje velikih tvrtki opredijelilo se za korištenje umjetne inteligencije na razini EU-a, a kod malih tvrtki postotak je 11,2 posto.

Svrha za koju se koristi software umjetne inteligencije može biti različita, a među EU tvrtkama najviše, ili 34,08 posto, ga je koristilo za marketing i prodaju te 27,5 posto za organizaciju administrativnih ili upravljačkih aktivnosti. Najmanje se koristio za logistiku, tek 6,1 posto.

U Hrvatskoj se također u više sektora može naići na korištenje umjetne inteligencije. Ne čudi da se njome koristi Infobip, ali, primjerice, Croatia Osiguranje je uvela automatiziranu procjenu šteta na motornim vozilima uz korištenje umjetne inteligencije. Stručnjaci Ericssona Nikole Tesle koriste je za rješavanje složenih problema u prediktivnoj analitici i preventivnoj dijagnostici, dok hotelijer Valamar to čini za analizu zadovoljstva gostiju i obradu elektronske pošte te su testirali ChatGPT u proizvodnji tekstova za marketinške i prodajne aktivnosti.

Čini se izvjesnim da bi trend rasta korištenja umjetne inteligencije u poslovanju samo mogao rasti dok istodobno rastu ulaganja u razvijanje novih mogućnosti uporabe.

Ovoga je mjeseca Nvidia najavila projekt DIGITS, odnosno kućni kompjuter namijenjen studentima i znanstvenicima i posebice onima koji se bave različitim bazama podataka i koji žele eksperimentirati s oblicima umjetne inteligencije kod kuće. Cijena kompjutera je 3.000 dolara i bit će lansiran u svibnju, a moći će funkcionirati kao zaseban kompjuter ili priključen na Windows ili Mac stroj.

Sada mnogi ljudi koriste modele umjetne inteligencije, ali moraju biti povezani na udaljene podatkovne centre zbog ograničenja memorije. S vremenom se radilo na prilagodbi tako da bi ih se moglo koristiti učinkovito i na osobnim kompjuterima.

Novi američki predsjednik Donald Trump je najavio 500 milijardi dolara ulaganja privatnog sektora u AI infrastrukturu. Primjerice, jedan od projekata bi mogao podržavati umjetnu inteligenciju koja analizira elektroničke zdravstvene zapise i pomaže liječnicima u skrbi za pacijente.

2 Odgovora

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari