Putničke agencije se oporavljaju, ali rezultati još uvijek nisu na razini iz 2019. godine

Foto: Freepik.com

Tijekom 2022. povećao se broj višednevnih putovanja domaćih turista koji radije odlaze na višednevna putovanja u Hrvatsku nego u inozemstvo, pokazalo je istraživanje Državnog zavoda za statistiku (DZS) kojim je obuhvaćeno 1379 hrvatskih putovanja ( turističke) agencije i njihove podružnice koje su tijekom prošle godine organizirale višednevna putovanja i/ili posredovale u prodaji i realizaciji paket aranžmana i/ili jednodnevnih izleta za domaće i strane turiste i posjetitelje.

U usporedbi s 2020. i 2021., kada su putovanja bila ograničena, prošle je godine bilo više putovanja u organizaciji hrvatskih putničkih (turističkih) agencija.

Hrvatske agencije organizirale su višednevna putovanja za 582.000 domaćih turista, od čega 403.000 u Hrvatskoj (što je 69,3 posto od ukupnog broja domaćih turista koji su bili na putovanjima u organizaciji turističkih agencija), a 179.000 u inozemstvu (30,7 posto od ukupno broj).

Domaći turisti u organizaciji turističkih agencija od 2019. radije odlaze na višednevna putovanja u Hrvatsku nego u inozemstvo.

Ukupna dobit turističkih agencija prošle godine veća od 13 milijuna eura

Iako su brojke DZS-a optimistične, podaci bonitetne kuće CompanyWall pokazuju da poslovanje turističkih agencija u Hrvatskoj još nije dosegnulo razine iz 2019. godine. U Hrvatskoj je trenutno aktivna 1.981 tvrtka koja se bavi djelatnošću putničkih agencija.

Ukupna dobit koju su turističke agencije ostvarile u 2022. godini iznosila je 13,27 milijuna eura, što je skok u odnosu na rezultate koje su ostvarile 2021. godine, kada je iznosila nešto više od 10 milijuna eura. Najlošije rezultate imali su u pandemijskoj godini kada su bili u minusu – razumljivo zbog ograničenog kretanja – i u minusu većem od 33,6 milijuna eura.

No, ukupnu dobit od 19,6 milijuna eura iz 2019. još nisu dosegli.

Najuspešnije kompanije u djelatnosti putničkih agencija u 2021. godini
Naziv kompanijeDobitUkupni prihodi
ADRIATIC.HR d.o.o.929.7163.384.241
CALVADOS CLUB d.o.o.863.8645.967.972
THE MOORINGS d.o.o.799.0102.458.137
ISTRIA HOME d.o.o.785.2121.772.965
ADRIA LUXURY RENT d.o.o.601.9741.861.774
DUBROVNIK TRAVEL d.o.o.425.496922.905
MEDITERAN 2000, d.o.o.370.3931.068.154
M.A.C.K. d.o.o.370.1541.740.593
ISTRA D.M.C. d.o.o.291.3262.158.228
Best in Parking – garaža Ilijina Glavica d.o.o.288.0201.540.965
ŠANGULIN TOURS d.o.o. i putnička agencija252.151552.682
HP DUGA d. o. o.239.543865.425
ADRIATIC YACHT CHARTER d.o.o.238.8772.896.461
AMBASSADOR TRAVEL d.o.o. turistička agencija236.230449.826
JOURNEY 2 CROATIA d.o.o.235.8031.741.367
TANGER d. o. o.235.3733.458.974
MARINE AIR d.o.o.234.673951.002
ARMERUN d.o.o.205.6941.163.222
DEMACO d.o.o.204.2671.238.493
BAN-TOURS d.o.o.200.5327.878.162
CompanyWall Financijski Asistent *svi podaci su za 2021. godinu, u eurima

Prvi na listi za 2021. godinu po dobiti bio je Adriatic.hr. Kada je riječ o ukupnim prihodima, lani ih je udvostručio (4,81 milijuna eura) u odnosu na 2020. (2,13 milijuna eura), dok su u 2021. godini iznosili 3,38 milijuna eura.

Ova turistička agencija osnovana je u Splitu 2000. godine i jedna je od vodećih u Hrvatskoj koja svoje usluge pruža online. Adriatic.hr je prema podacima iz 2021. zapošljavao 36 ljudi, dok je prosječna bruto plaća po zaposleniku iznosila 2362 eura.

Porast višednevnih putovanja domaćih turista

Na višednevnim putovanjima u Hrvatskoj u organizaciji hrvatskih putničkih agencija lani je bilo 403.000 domaćih turista koji su ostvarili 1,5 milijuna noćenja, što je 44,1 posto više turista i 35,9 posto više noćenja u odnosu na 2021. godinu.

U odnosu na 2019. broj domaćih turista u Hrvatskoj veći je za 6,4 posto, a broj noćenja za 5,9 posto. Domaći turisti, u organizaciji hrvatskih putničkih agencija, tijekom 2022. godine u Hrvatskoj su u prosjeku ostvarili četiri noćenja.

Lani je u organizaciji hrvatskih putničkih agencija na putovanja u inozemstvo otišlo 179.000 domaćih turista koji su ostvarili 657.000 noćenja. I u inozemstvu su prosječno ostvarili četiri noćenja.

Izvor: Državni zavod za statistiku

Među stranim zemljama domaći turisti najviše su putovali u Italiju (24,1 posto). Slijede putovanja u Bosnu i Hercegovinu (9,2 posto), Njemačku (6,1 posto), Francusku (5,7 posto), Tursku (5,5 posto), Mađarsku (5,3 posto) i Austriju (5,1 posto).

U odnosu na 2021. godinu, hrvatski su turisti četiri puta više putovali i boravili u inozemstvu. U odnosu na 2019. broj domaćih turista koji su putovali u inozemstvo manji je za 47,6 posto, a broj njihovih noćenja manji je za 47,1 posto.

Jednodnevna putovanja najviše organizirana u Hrvatskoj

Hrvatske putničke agencije lani su organizirale jednodnevna putovanja za 324.000 domaćih posjetitelja, od čega 256.000 u Hrvatskoj i 68.000 u inozemstvu. Domaći posjetitelji u organizaciji hrvatskih putničkih agencija na jednodnevnim izletima u strane zemlje najviše su putovali u Austriju (30,6 posto). Slijede putovanja u Sloveniju (21,1 posto), Italiju (21 posto), Bosnu i Hercegovinu (12,5 posto), Mađarsku (10,7 posto) i Srbiju (tri posto).

U usporedbi s 2021., broj domaćih posjetitelja na jednodnevnim izletima u Hrvatskoj u organizaciji hrvatskih putničkih agencija lani je bio gotovo tri puta veći, dok je njihov broj na putovanjima u strane zemlje bio devet puta veći. U usporedbi s 2019., broj domaćih posjetitelja u Hrvatskoj lani je manji za 2,9 posto, dok je broj domaćih posjetitelja u inozemstvo manji za 32,4 posto.

Foto: Shutterstock

U strane zemlje se najčešće putuje organiziranim prijevozom

S obzirom na način organiziranja prijevoza do glavnog odredišta, na višednevna putovanja u Hrvatskoj u 2022. domaći turisti većinom su putovali osobno organiziranim prijevozom (54,6 posto), dok su u inozemstvo najčešće putovali prijevozom u organizaciji putničke agencije (87,1 od ).

U organizaciji hrvatskih putničkih agencija, domaći su turisti prema glavnom odredištu najviše putovali autobusima, njih 84,5 posto u Hrvatskoj, a njih 57,9 posto na putovanjima u strane zemlje.

Domaći turisti u 2022. godini najviše su noćenja ostvarili u hotelima – 891.200 noćenja, što je 60,4 posto ukupnih noćenja domaćih turista u Hrvatskoj u organizaciji hrvatskih putničkih agencija.

Turisti iz Njemačke tradicionalno ostvarili najviše dolazaka i noćenja

Hrvatske putničke agencije prošle su godine organizirale višednevna putovanja u Hrvatskoj za 2,1 milijun stranih turista koji su ostvarili 12,4 milijuna noćenja. Strani turisti u organizaciji hrvatskih putničkih agencija tijekom 2022. u Hrvatskoj su u prosjeku ostvarili šest noćenja.

U odnosu na 2021. u Hrvatsku je došlo 72,5 posto više stranih turista, koji su ostvarili 58,3 posto više noćenja. U odnosu na 2019. godinu stranih turista bilo je 22,5 posto manje, a noćenja stranih turista 22,9 posto manje.

Od stranih turista koji su došli u organizaciji hrvatskih putničkih agencija, najviše noćenja ostvarili su turisti iz Njemačke (33,1 posto). Slijede noćenja turista iz Velike Britanije (10,4 posto), Austrije (8,2 posto) i Poljske (7,3 posto). Za razliku od domaćih turista, strani su turisti najviše noćenja ostvarili u sobama, apartmanima, studio apartmanima i kućama za odmor, s 6,6 milijuna noćenja, što je 53 posto ukupnih noćenja stranih turista u Hrvatskoj u organizaciji hrvatskih putničkih agencija.

U odnosu na 2021., u 2022. najveći porast noćenja ostvarili su domaći turisti u hotelima (68 posto), dok su strani turisti najveći porast noćenja ostvarili u kampovima (66,6 posto).

Nedostatak kvalificirane radne snage

Prema procjenama iz sektora, Hrvatskoj trenutno nedostaje oko 60.000 radnika za konobare, kuhare, sobare i slične poslove. Poslodavci im, s izuzetkom stabilnijih, u pravilu većih hotelijera, još uvijek ne nude adekvatne plaće, pa ne mogu zadržati kadrove iz prošlih sezona.

Poznato je da se zbog toga hrvatski građani već godinama masovno iseljavaju na sjeverozapad Europske unije, dok se u Hrvatsku pozivaju radnici iz srednje i istočne Azije spremni raditi za znatno niže plaće. No, tada se javlja problem njihove stručne osposobljenosti i održavanja standarda usluge, a sve zbog profita vlasnika turističkih objekata, prenosi DW.

6 Odgovora

  1. 2019. ce vjerojatno ostati poznata kao vodeca turisticka sezona u Hrvtaskoj, bar na još neko vrijeme.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari