Polovica novih gradskih autobusa u EU imala je nultu stopu ispuštanja stakleničkih plinova

Freepik.com
Čista energija, Foto: Freepik.com

Gotovo polovica, točnije 49 posto svih novih gradskih autobusa u Europskoj uniji u 2024. bila je s nultom emisijom, čime su gradski autobusi postali jedna od ranih uspješnih priča u okviru Europskog zelenog plana. Prodaja je nadmašila prošlogodišnju projekciju organizacije Transport&Environment, unatoč tome što je ona predviđala eksponencijalni rast.

Tome je, kako se navodi u novoj analizi objavljenoj početkom ožujka 2025. godine, pridonijelo brže od očekivanog usvajanje autobusa s vodikovim gorivim ćelijama, koji su činili tri posto novih gradskih autobusa u EU. Vodikove gorive ćelije su uređaji koji proizvode električnu energiju putem kemijske reakcije između vodika i kisika, pri čemu se jedini nusprodukt oslobađa voda i toplina. Ipak, u izvješću se navodi i da baterijsko-električni pogon i dalje prednjači, s udjelom od 46 posto.

Ovaj značajni uspjeh rezultat je i nove europske regulative iz prošle godine, koja je poslala jasnu tržišnu poruku da su dani dizelskih autobusa odbrojani, ali i lokalnih politika poput zona s nultom emisijom i ciljeva za vozne parkove. Zbog toga se tržište gradskih autobusa znatno brže prebacuje na nultu emisiju nego što to zahtijevaju Direktiva o čistim vozilima EU i CO2 standardi za kamione i autobuse.

Ovom stopom rasta, gradski autobusi na putu su da do 2027. dosegnu potpuno nultu emisiju. Za stanovnike gradova to znači tiše ulice i čišći zrak.

Europsko tržište predvode Nizozemska, Finska i Island, sa stopostotnom prodajom baterijsko-električnih gradskih autobusa u 2024. godini. Nizozemska kao prva – ima manje od jedan posto novih gradskih autobusa od 2021. godine koristi dizelski pogon.

Među velikim tržištima, odnosno s onim s više od 1.000 novih gradskih autobusa godišnje, Španjolska vodi s udjelom od 57 posto, prestigavši Ujedinjeno Kraljevstvo koje je na drugom mjestu s 56 posto. Italija je treća s 44 posto, ali ispod prosjeka EU27 od 49 posto. Francuska i Njemačka zauzimaju četvrto i peto mjesto s trećinom gradskih autobusa s nultom emisijom“, navodi se u ovom izvješću.

Estonija je napravila najveći iskorak – 2023. godine Estonija je bila na posljednjem mjestu u poretku jer nije registrirala nijedan gradski autobus s nultom emisijom, kao što to nije učinila ni ranijih godina. Međutim, u 2024. godini napravljen je preokret – 84 posto novih estonskih gradskih autobusa u 2024. bilo je baterijsko-električno.

Zaostajanje u pojedinim zemljama

Od 2021. otprilike dvije trećine novih gradskih autobusa u Bugarskoj, Rumunjskoj i Grčkoj su baterijsko-električni. Šest zemalja ipak znatno sporije prelazi na autobuse s nultom emisijom u usporedbi s ostatkom Europe: Austrija, Češka, Mađarska, Estonija, Slovačka i Hrvatska. Osim Mađarske, sve su već 2022. godine bile identificirane kao zemlje koje zaostaju.

ZET
Punjač za autobuse, Foto: ZET/PR

Ipak, većina tih zemalja pokazuje znakove poboljšanja posljednjih godina, iako su oni veoma skromni. Ako se, kako se predviđa, 2025. pokaže kao prekretnica u kojoj više od polovice novih gradskih autobusa bude s nultom emisijom, prijelaz bi se trebao ubrzati i u zemljama koje zaostaju.

Ovaj brzi rast na europskoj razini prikriva neke regionalne razlike. Dok većina zemalja nadmašuje trenutačne i nadolazeće ciljeve, nekoliko zemalja i dalje zaostaje, što pokazuje koliko su važni nacionalni ciljevi.

Novi kriteriji za javnu nabavu mogu potaknuti usvajanje autobusa s nultom emisijom proizvedenih u Europi. Natječaji bi se trebali usmjeriti na baterijsko-električne i autobuse s gorivim ćelijama, uz odmak od plinskih i hibridnih tehnologija, kako bi se osiguralo da se javni novac troši na potporu europskim radnim mjestima i proizvodnji“, navodi se u analizi organizacije Transport&Environment.

Autobusi na vodik s gorivim ćelijama počinju ostvarivati određeni napredak, udvostručivši tržišni udio iz 2023. na skoro tri posto u 2024. No, zanimljivo je da se njihovo usvajanje u 2024. uglavnom ograničilo na velika tržišta, dok su prethodnih godina bilježili napredak u manjim tržištima.

Nasuprot tome, kako se navodi u novom izvješću organizacije Transport&Environment, udjeli alternativnih pogona ostali su stabilni na relativno niskim razinama. Hibridni gradski autobusi, koji obično čine oko petine novih prodaja u EU, činili su samo 16 posto novih prodaja u 2024. Udjel plinskih gradskih autobusa također je stagnirao na povijesno niskih 14 posto.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari