Gotovo polovica, točnije 49 posto svih novih gradskih autobusa u Europskoj uniji u 2024. bila je s nultom emisijom, čime su gradski autobusi postali jedna od ranih uspješnih priča u okviru Europskog zelenog plana. Prodaja je nadmašila prošlogodišnju projekciju organizacije Transport&Environment, unatoč tome što je ona predviđala eksponencijalni rast.
Tome je, kako se navodi u novoj analizi objavljenoj početkom ožujka 2025. godine, pridonijelo brže od očekivanog usvajanje autobusa s vodikovim gorivim ćelijama, koji su činili tri posto novih gradskih autobusa u EU. Vodikove gorive ćelije su uređaji koji proizvode električnu energiju putem kemijske reakcije između vodika i kisika, pri čemu se jedini nusprodukt oslobađa voda i toplina. Ipak, u izvješću se navodi i da baterijsko-električni pogon i dalje prednjači, s udjelom od 46 posto.
Ovaj značajni uspjeh rezultat je i nove europske regulative iz prošle godine, koja je poslala jasnu tržišnu poruku da su dani dizelskih autobusa odbrojani, ali i lokalnih politika poput zona s nultom emisijom i ciljeva za vozne parkove. Zbog toga se tržište gradskih autobusa znatno brže prebacuje na nultu emisiju nego što to zahtijevaju Direktiva o čistim vozilima EU i CO2 standardi za kamione i autobuse.
Ovom stopom rasta, gradski autobusi na putu su da do 2027. dosegnu potpuno nultu emisiju. Za stanovnike gradova to znači tiše ulice i čišći zrak.
Europsko tržište predvode Nizozemska, Finska i Island, sa stopostotnom prodajom baterijsko-električnih gradskih autobusa u 2024. godini. Nizozemska kao prva – ima manje od jedan posto novih gradskih autobusa od 2021. godine koristi dizelski pogon.

„Među velikim tržištima, odnosno s onim s više od 1.000 novih gradskih autobusa godišnje, Španjolska vodi s udjelom od 57 posto, prestigavši Ujedinjeno Kraljevstvo koje je na drugom mjestu s 56 posto. Italija je treća s 44 posto, ali ispod prosjeka EU27 od 49 posto. Francuska i Njemačka zauzimaju četvrto i peto mjesto s trećinom gradskih autobusa s nultom emisijom“, navodi se u ovom izvješću.
Estonija je napravila najveći iskorak – 2023. godine Estonija je bila na posljednjem mjestu u poretku jer nije registrirala nijedan gradski autobus s nultom emisijom, kao što to nije učinila ni ranijih godina. Međutim, u 2024. godini napravljen je preokret – 84 posto novih estonskih gradskih autobusa u 2024. bilo je baterijsko-električno.
Zaostajanje u pojedinim zemljama
Od 2021. otprilike dvije trećine novih gradskih autobusa u Bugarskoj, Rumunjskoj i Grčkoj su baterijsko-električni. Šest zemalja ipak znatno sporije prelazi na autobuse s nultom emisijom u usporedbi s ostatkom Europe: Austrija, Češka, Mađarska, Estonija, Slovačka i Hrvatska. Osim Mađarske, sve su već 2022. godine bile identificirane kao zemlje koje zaostaju.

Ipak, većina tih zemalja pokazuje znakove poboljšanja posljednjih godina, iako su oni veoma skromni. Ako se, kako se predviđa, 2025. pokaže kao prekretnica u kojoj više od polovice novih gradskih autobusa bude s nultom emisijom, prijelaz bi se trebao ubrzati i u zemljama koje zaostaju.
Ovaj brzi rast na europskoj razini prikriva neke regionalne razlike. Dok većina zemalja nadmašuje trenutačne i nadolazeće ciljeve, nekoliko zemalja i dalje zaostaje, što pokazuje koliko su važni nacionalni ciljevi.
„Novi kriteriji za javnu nabavu mogu potaknuti usvajanje autobusa s nultom emisijom proizvedenih u Europi. Natječaji bi se trebali usmjeriti na baterijsko-električne i autobuse s gorivim ćelijama, uz odmak od plinskih i hibridnih tehnologija, kako bi se osiguralo da se javni novac troši na potporu europskim radnim mjestima i proizvodnji“, navodi se u analizi organizacije Transport&Environment.
Pročitajte još:
Autobusi na vodik s gorivim ćelijama počinju ostvarivati određeni napredak, udvostručivši tržišni udio iz 2023. na skoro tri posto u 2024. No, zanimljivo je da se njihovo usvajanje u 2024. uglavnom ograničilo na velika tržišta, dok su prethodnih godina bilježili napredak u manjim tržištima.
Nasuprot tome, kako se navodi u novom izvješću organizacije Transport&Environment, udjeli alternativnih pogona ostali su stabilni na relativno niskim razinama. Hibridni gradski autobusi, koji obično čine oko petine novih prodaja u EU, činili su samo 16 posto novih prodaja u 2024. Udjel plinskih gradskih autobusa također je stagnirao na povijesno niskih 14 posto.