Italija istražuje propuste u proizvodnji zrakoplovnih dijelova, opet Boeing u fokusu

Boeing, Foto: Wikimedia Commons

Jednog subotnjeg jutra u svibnju 2020. talijanska je policija uhvatila dvije osobe kako ulijevaju kemijski otpad u kanalizaciju u Brindisiju, u blizini male tvornice zrakoplovnih dijelova.

Pet godina kasnije taj se rutinski slučaj zagađivanja pretvorio u opsežnu istragu o tome kako je tisuće neispravnih dijelova od titanija i aluminija, proizvedenih u Italiji, završilo u gotovo 500 zrakoplova Boeing 787 koji su u uporabi.

Istraga, o kojoj se ovaj tjedan održava preliminarno saslušanje, fokusirala se na to kako je mala tvrtka Manufacturing Process Specification (MPS) navodno prevarila partnere koristeći jeftinije i slabije metale za proizvodnju podnih i drugih zrakoplovnih dijelova. Uprava te tvrtke odbacuje optužbe.

Boeing, koji je cijelu prošlu godinu bio u problemima oko sigurnosti i proizvodnje nakon otpadanja vrata na jednom od zrakoplova Boeing 737 MAX, ponovio je više puta da ne postoji neposredan sigurnosni rizik. Američki regulator, u međuvremenu, priprema smjernice za zrakoplovne tvrtke da pronađu i zamijene bilo koje loše dijelove, no bez poduzimanja izvanrednih mjera predviđenih za najhitnije slučajeve.

No, ovaj slučaj otvara šira pitanja o propustima same zrakoplovne industrije da vlastitim sustavom revizija otkrije neadekvatno proizvedene dijelove.

Talijanski policajci već su istraživali vlasnike MPS-a oko slučaja bankrota njihove ranije tvrtke. Nakon hvatanja dva radnika koji su izlijevali zagađujuću tekućinu policija je proširila istragu na to kako MPS nabavlja sirovine.

Uz pomoć zviždača je ustanovljeno da su MPS i tvrtka koja mu je prethodila Processi Speciali kupovali vrlo male količine propisanih metala za zrakoplove 787 koji trebaju uključivati otpornu slitinu titanija i umjesto toga su radili s jeftinijim i manje otpornim čistim titanijem, navela je policija.

Tužitelji navode da su manjkavi dijelovi četiri godine ulazili u lanac dobave preko talijanske grupacije Leonardo koja radi dva dijela trupa za Boeing 787 u obližnjoj tvornici Grottaglie.

Sve se ovo događa u trenutku kada se Boeing nastoji odmaknuti od problema sigurnosti i kvalitete koji su doveli do financijske i upravljačke krize u tvrtki. Povremeno se slični problemi s nekvalitetnim dijelovima javljaju i kod drugih proizvođača.

Zanimljivo je da je, unatoč lošoj kvaliteti metala, tvrtka MPS, koja više ne funkcionira, uredno prošla provjeru nadležnih tijela za certifikaciju ili privatno angažiranih revizora u razdoblju od 2017. do 2021. godine, navodi Reuters.  

Nijedna od tih provjera nije uključivala fizičku provjeru podnih dijelova koji spadaju u strukturne sastavnice zrakoplova.

“Vrlo je zabrinjavajuće da nije bilo preventivnih provjera na vrsti materijala koji se koristio za izradu dijelova”, kazao je potpredsjednik talijanskog sindikata pilota ANPAC Danilo Recine.

Američka uprava za zrakoplovstvo (FAA) nije odlučila prizemljiti nijedan od zrakoplova 787, no najavila je prošle godine da će pripremiti naputke u kojima će se tražiti provjera kako bi se manjkavi dijelovi pronašli i zamijenili.

Reuters je kontaktirao i grupaciju Leonardo koja navodi da je tužitelji tretiraju kao žrtvu.

Boeing, koji u istrazi ima isti status, nije htio komentirati slučaj, no napomenuo je da imaju “sveobuhvatan sustav upravljanja kvalitetom” koji se nadovezuje na nadzor tijela za certificiranje te dobavljača i drugih sudionika u zrakoplovnoj industriji.

MPS i njegov prethodnik su radili više različitih zrakoplovnih dijelova za Leonardo, a također i za neke druge aeronautičke tvrtke.

Prema dokumentu tužitelja, MPS je proizveo 539 neodgovarajućih dijelova za pod Boeingovih zrakoplova isporučenih preko Leonarda, a oni su  završili u 477 aviona koji su u uporabi.

U slučaju slijetanja iz nužde zbog izvanredne situacije slabija kvaliteta podnih dijelova može dovesti do puknuća poda zrakoplova, naveli su stručnjaci koje su tužitelji angažirali da testiraju sporne dijelove.

Ukupno je, prema optužbi, MPS isporučio oko šest tisuća dijelova koristeći neadekvatne metalne sastojke, no velika većina nije se odnosila na strukturne dijelove zrakoplova.

Unatoč različitim postupcima provjere kvalitete rada dobavljača talijansku je policiju začudilo da ništa nije uključivalo fizičku provjeru dijelova, naveo je jedan izvor angažiran u istrazi.

Christopher Paris, osnivač konzultantske tvrtke Oxebridge Quality Resources, kazao je da slučaj MPS-a pokazuje kako je potreban stroži nadzor u piramidi kontrole procesa, ne samo kad je riječ o neovisnim revizorima već i o tijelima koja izdaju akreditacije.

“Potreban je regulatorni okvir”, ustvrdio je.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari