Izgradnja infrastrukture za punjenje električnih vozila diljem Europe znatno zaostaje za ciljevima proširenja mreže, pokazuje novo izvješće energetsko-tehnološke tvrtke gridX.
Neravnomjerna mreža punionica diljem kontinenta predstavlja velik izazov u uvjeravanju vozača da prijeđu s benzinaca na električna vozila – ključnu komponentu klimatskih planova Europske unije za postizanje ugljične neutralnosti.
Naprednija tehnologija baterija možda je ublažila „anksioznost dometa“, prenosi Euractiv.com, no mali broj dostupnih utičnica i dalje su stvarna prepreka.
GridX je izbrojao ukupno 882.020 punionica u Europskoj uniji, što je daleko od cilja Europske komisije da do 2030. bude postavljeno ukupno 3,5 milijuna punionica. Izvješće je također evidentiralo još 138.429 punionica u Islandu, Lihtenštajnu, Norveškoj, Švicarskoj i Ujedinjenoj Kraljevini.
„Postizanje cilja EU-a značilo bi instaliranje oko 410.000 javnih punionica godišnje – gotovo tri puta više od trenutačne godišnje stope instalacije“, upozorava izvješće tvrtke gridX.
Nedostatak punionica znači da bi putovanje električnim vozilom preko Europe – primjerice od Lisabona do poljskog Białystoka – i dalje predstavljalo logistički izazov. Za vožnju ovom rutom dugom 3.550 kilometara, bilo bi potrebno barem deset stajanja za punjenje – pod uvjetom da su punionice prikladno raspoređene i dostupne.
Baterije automobila jesu se poboljšale, izvješće navodi da prosječan domet potpuno napunjenog električnog vozila u Europi iznosi 389,3 kilometra, no mreža punionica zaostaje.
Čak i ako EU uspije ostvariti cilj od 3,5 milijuna punionica, to možda neće biti dovoljno za potpunu tranziciju na električna vozila. Udruženje europskih proizvođača automobila (ACEA) smatra da bi za postizanje ciljeva dekarbonizacije do 2030. moglo biti potrebno čak 8,8 milijuna punionica.

Europske zemlje zabilježile su ukupno povećanje broja punionica od 37 posto u razdoblju od 2024. do 2025., no napredak u razvoju infrastrukture vrlo je neujednačen među različitim dijelovima Europe.
Zagušene elektroenergetske mreže u mnogim dijelovima Europe te izostanak jedinstvenog proceduralnog okvira za autorizaciju instalacije punionica u EU dodatno otežavaju ostvarenje ciljeva industrije do 2030.
„Kašnjenja u priključenju na mrežu, visoki troškovi i problemi interoperabilnosti i dalje su ključne prepreke diljem kontinenta“, navodi gridX, što usporava razvoj javne infrastrukture za punjenje.
Izvješće za 2025., koje je gridX objavio u ponedjeljak, temelji se na najnovijim javnim podacima te anketi provedenoj među 200 vozača u Njemačkoj, zemlji s najvećim brojem brzih punionica u Europi.
Dijelovi istočne i južne Europe „pokazali su značajan rast“ u širenju infrastrukture za brzo punjenje, navodi se u izvješću. No upravo su ti dijelovi Europe oni koji trenutačno imaju najrjeđu mrežu i najviše za nadoknaditi.
Pročitajte još:
Nizozemska, Njemačka i Francuska „daleko su ispred ostatka Europe“ po ukupnom broju punionica i rastu, stoji u izvješću, no Njemačka i Francuska su tek u sredini ljestvice kada se gleda broj punionica po glavi stanovnika ili po 100 kilometara autoceste.
No, anketa iz izvješća pokazuje i da 73 posto ispitanika koristi svoje električne automobile uglavnom za kratke gradske vožnje, a gotovo jednako toliko, odnosno 70 posto, planira stajanja za punjenje. Više od polovice ispitanika preferira puniti vozilo isključivo kod kuće, navodeći visoke troškove punionica i druge prepreke poput pretplata ili tarifa kao razloge za izbjegavanje javne mreže za punjenje.
Jedan odgovor
Da, kao da je sve nekako pocelo stagnirati