Automobilska industrija u Europskoj uniji zapinje zadnjih godina u škarama jeftinije konkurencije, poglavito iz Kine, i zahtjeva za zelenom tranzicijom, pa je Europska komisija shvatila da je neki poticajni plan nužan kako bi taj sektor ponovno živnuo i došao u stabilnije vode.
Europski povjerenik za održivi transport i turizam Apostolos Tzitzikostas predstavio je akcijski plan kojim se podupiru strateške tehnologije, kao što su proizvodnja baterija ili autonomna vozila te smanjuje regularni teret za proizvođače.
Automobilska industrija EU-a zapošljava oko 14 milijuna ljudi i donosi sedam posto zajedničkog bruto društvenog proizvoda.
U zadnje vrijeme snažno je pogođena problemima u dobavnim lancima, visokim troškovima energije i ovisnošću o uvozu ključnih sirovina.
Da bi se riješio problem te ovisnosti Europska komisija je najavila utemeljenje fonda vrijednost 1,8 milijardi eura kako bi se osigurao siguran i konkurentan lanac opskrbe za baterijske sirovine.
To je neizostavan uvjet za prijelaz na automobile bez ugljičnih emisija.
EU će promicati domaću proizvodnju kako bi se izbjegla strateška ovisnost, posebno u proizvodnji baterija, kazala je prigodom predstavljanja akcijskog plana Ursula von der Leyen.
“Ključno je da Europa ostvari troškovno konkurentnu proizvodnju ćelija u EU-u kojom bi se obuhvatio velik dio opskrbe baterijama i stvorila europska dodana vrijednost duž lanca opskrbe. Komisija će financiranjem u okviru Inovacijskog fonda dodatno poduprijeti industriju baterija u EU-u i pomoći joj da zadrži snažnu europsku proizvodnu bazu. Komisija će razmotriti i izravnu potporu proizvodnji za poduzeća koja proizvode baterije i necjenovne kriterije za komponente kao što su zahtjevi u pogledu otpornosti”, navodi Europska komisija.
Nadalje, Europska komisija želi da europska auto-industrija postane tržišni lider u proizvodnji umreženih i automatiziranih vozila koja se pokreću umjetnom inteligencijom i kani izraditi poseban regulatorni okvir za autonomna vozila. U tu svrhu Bruxelles se obvezuje na izdvajanje oko milijardu eura u javno-privatnim ulaganjima u razdoblju od 2025. do 2027. godine.
Za financiranje novih električnih punionica planirano je financiranje u iznosu od 570 milijuna eura.
Akcijski plan također predviđa detektiranje slabih točaka u pitanju radne snage, zapošljavanja i posjedovanja novih vještina, pa se želi pružiti potpora radnicima koji su spremni na prekvalifikaciju i usavršavanje.
Europska komisija ostaje kod ciljeva za čistu mobilnost koji predviđaju prolazne vrijednnosti ograničenja u količini emisija za nove automobile za ovu, 2030. i 2035. godinu. Nakon 2035. godine samo bi se proizvodili modeli s nultim emisijama.
Von der Leyen je ponovila da ciljevi ostaju isti, ali da će pristup biti pragmatičniji i fleksibilniji.
Tako će proizvođači umjesto u samo jednoj godini moći zadovoljavati postavljene okvire u ograničenju emisija u trogodišnjem razdoblju. Drugim riječima, ako podbace u jednoj godini to mogu nadoknaditi u idućoj.
U drugoj polovici godine Bruxelles kani i ponovno razmotriti pravila i standarde vezane za ugljične emisije.
Konkurencija iz Kine i prijeteće carine iz SAD-a stopom od 25 posto kompliciraju bitno stvari za europske proizvođače automobila, ali Europska komisija se obvezala djelovati kako bi se osigurala ravnopravna tržišna utakmica, i to protusubvencijskim mjerama i novim sporazumima o slobodnoj trgovini kao što je onaj koji se priprema s Indijom.
Udruga europskih proizvođača automobila ACEA je pozdravila akcijski plan, no napominju da ključni elementi ipak nedostaju.
“Ambiciozno djelovanje kako bi se ojačala infrastruktura, potražnja, kao i mjere za smanjenje troškova proizvodnje potrebno je za automobile, kamione i autobuse”, navodi ACEA.
Glavna direktorica te udruge Sigrid de Vries smatra da je predložena fleksibilnost u ostvarenju emisijskih ciljeva dobrodošao prvi korak prema pragmatičnijem pristupu dekarbonizaciji kojega diktiraju tržište i geopolitička realnost, prenosi Euronews.
Udruge pak koje se zalažu za električnu mobilnost, poput E-Mobility Europe i ChargeUp Europe, smatraju da bi akcijski plan Europske komisije mogao uvesti dodatnu konfuziju.
Pročitajte još:
Jedan od većih problema što se tiče potražnje za električnim vozilima svakako je pitanje nedovoljne izgrađenosti infrastrukture za punjenje, odnosno njezine povezanosti s elektroenergetskom mrežom. To je zadaća čije rješavanje može zahtijevati mjesece, ponekad i godine.
Europska komisija namjerava objaviti preporuke za zemlje članice EU-a o ubrzavanju procedura za rješavanje problema oko infrastrukture za električnu mobilnost.