Europski plan za potporu proizvođačima automobila: veća fleksibilnost, ciljevi isti

Pixabay.com
BMW električni automobil, Foto: Pixabay.com

Automobilska industrija u Europskoj uniji zapinje zadnjih godina u škarama jeftinije konkurencije, poglavito iz Kine, i zahtjeva za zelenom tranzicijom, pa je Europska komisija shvatila da je neki poticajni plan nužan kako bi taj sektor ponovno živnuo i došao u stabilnije vode.

Europski povjerenik za održivi transport i turizam Apostolos Tzitzikostas predstavio je akcijski plan kojim se podupiru strateške tehnologije, kao što su proizvodnja baterija ili autonomna vozila te smanjuje regularni teret za proizvođače.

Automobilska industrija EU-a zapošljava oko 14 milijuna ljudi i donosi sedam posto zajedničkog bruto društvenog proizvoda.

U zadnje vrijeme snažno je pogođena problemima u dobavnim lancima, visokim troškovima energije i ovisnošću o uvozu ključnih sirovina.

Da bi se riješio problem te ovisnosti Europska komisija je najavila utemeljenje fonda vrijednost 1,8 milijardi eura kako bi se osigurao siguran i konkurentan lanac opskrbe za baterijske sirovine.

To je neizostavan uvjet za prijelaz na automobile bez ugljičnih emisija.

EU će promicati domaću proizvodnju kako bi se izbjegla strateška ovisnost, posebno u proizvodnji baterija, kazala je prigodom predstavljanja akcijskog plana Ursula von der Leyen.

“Ključno je da Europa ostvari troškovno konkurentnu proizvodnju ćelija u EU-u kojom bi se obuhvatio velik dio opskrbe baterijama i stvorila europska dodana vrijednost duž lanca opskrbe. Komisija će financiranjem u okviru Inovacijskog fonda dodatno poduprijeti industriju baterija u EU-u i pomoći joj da zadrži snažnu europsku proizvodnu bazu. Komisija će razmotriti i izravnu potporu proizvodnji za poduzeća koja proizvode baterije i necjenovne kriterije za komponente kao što su zahtjevi u pogledu otpornosti”, navodi Europska komisija.

Nadalje, Europska komisija želi da europska auto-industrija postane tržišni lider u proizvodnji umreženih i automatiziranih vozila koja se pokreću umjetnom inteligencijom i kani izraditi poseban regulatorni okvir za autonomna vozila. U tu svrhu Bruxelles se obvezuje na izdvajanje oko milijardu eura u javno-privatnim ulaganjima u razdoblju od 2025. do 2027. godine.

Za financiranje novih električnih punionica planirano je financiranje u iznosu od 570 milijuna eura.

Akcijski plan također predviđa detektiranje slabih točaka u pitanju radne snage, zapošljavanja i posjedovanja novih vještina, pa se želi pružiti potpora radnicima koji su spremni na prekvalifikaciju i usavršavanje.

Europska komisija ostaje kod ciljeva za čistu mobilnost koji predviđaju prolazne vrijednnosti ograničenja u količini emisija za nove automobile za ovu, 2030. i 2035. godinu. Nakon 2035. godine samo bi se proizvodili modeli s nultim emisijama.

Von der Leyen je ponovila da ciljevi ostaju isti, ali da će pristup biti pragmatičniji i fleksibilniji.

Tako će proizvođači umjesto u samo jednoj godini moći zadovoljavati postavljene okvire u ograničenju emisija u trogodišnjem razdoblju. Drugim riječima, ako podbace u jednoj godini to mogu nadoknaditi u idućoj.

U drugoj polovici godine Bruxelles kani i ponovno razmotriti pravila i standarde vezane za ugljične emisije.

Konkurencija iz Kine i prijeteće carine iz SAD-a stopom od 25 posto kompliciraju bitno stvari za europske proizvođače automobila, ali Europska komisija se obvezala djelovati kako bi se osigurala ravnopravna tržišna utakmica, i to protusubvencijskim mjerama i novim sporazumima o slobodnoj trgovini kao što je onaj koji se priprema s Indijom.

Udruga europskih proizvođača automobila ACEA je pozdravila akcijski plan, no napominju da ključni elementi ipak nedostaju.

“Ambiciozno djelovanje kako bi se ojačala infrastruktura, potražnja, kao i mjere za smanjenje troškova proizvodnje potrebno je za automobile, kamione i autobuse”, navodi ACEA.

Glavna direktorica te udruge Sigrid de Vries smatra da je predložena fleksibilnost u ostvarenju emisijskih ciljeva dobrodošao prvi korak prema pragmatičnijem pristupu dekarbonizaciji kojega diktiraju tržište i geopolitička realnost, prenosi Euronews.

Udruge pak koje se zalažu za električnu mobilnost, poput E-Mobility Europe i ChargeUp Europe, smatraju da bi akcijski plan Europske komisije mogao uvesti dodatnu konfuziju.

Jedan od većih problema što se tiče potražnje za električnim vozilima svakako je pitanje nedovoljne izgrađenosti infrastrukture za punjenje, odnosno njezine povezanosti s elektroenergetskom mrežom. To je zadaća čije rješavanje može zahtijevati mjesece, ponekad i godine.

Europska komisija namjerava  objaviti preporuke za zemlje članice EU-a o ubrzavanju procedura za rješavanje problema oko infrastrukture za električnu mobilnost.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari