Eduard Beg pravi je stručnjak za plant-based prehranu. Prije par godina odlučio je početi raditi hranu od biljnih imitacija mliječnih proizvoda i mesa. Na ideju je došao kada je probao plant-based burger u restoranu svog prijatelja koji mu se jako svidio.
S obzirom na to da se sada bavi biljnom prehranom, za koju bi mnogi rekli da je samo veganska, iznenađujuće je da on sam nije vegan, a ni vegetarijanac.
Kakva je vaša prehrana? Jedete li samo plant-based hranu ili koristite i životinjske proizvode?
“Ja sam fleksitarijanac, što znači da jedem sve, konzumiram sve i imam raznovrsnu prehranu. Nisam niti vegan, niti vegetarijanac, a nije ni potrebno da budem kako bih bio ime i lice koje zastupa plant-based prehranu. Poanta plant-based prehrane je da se smanji konzumacija artikala i proizvoda koji su životinjskog podrijetla kako bi se zapravo pomoglo zemlji i našem prehrambenom lancu koji je preopterećen i neodrživ. To je jedan od mogućih odgovora na trenutačnu krizu hrane u svijetu. Nije uopće poanta plant-baseda da se prijeđe u potpunosti na hranu biljnog podrijetla niti da netko bude isključivo vegan ili vegetarijanac, plant-based je za sve.”
Biste li onda rekli da je vaša hrana veganska ili vegetarijanska ili je možda uopće ne biste tako nazvali?
“Dakle, mi prvenstveno kreiramo plant-based jela u kojima su isključivo korištene namirnice biljnog podrijetla. Niti jedna namirnica nije životinjskog podrijetla kod nas, ali to ne znači da je to prehrana za vegane niti da je to veganska prehrana. To je plant-based prehrana, totalno druga kategorija koja odgovara svima, mesojedima, veganima i vegetarijancima. Svako od njih živi na neki poseban način i prema vlastitim postulatima pa tako vegani jedu isključivo hranu biljnog podrijetla i to njima odgovara, ali odgovara i fleksitarijancima i svima ostalima. Svatko bazira prehranu prema vlastitim potrebama na namirnicama na kojima želi, ali to ne znači da mi radimo vegansku hranu. Mi radimo hranu koja je za sve.”
Kako je sve počelo? Kako ste se odlučili za plant-based?
“Sve je počelo 2021. godine kada sam probao plant-based burger u restoranu svog prijatelja u Splitu i bio sam pozitivno šokiran. Okusi su me iznenadili i bilo je jako fino i balansirano. No, najviše me je oduševilo što mi se nakon pola sata nije spavalo iako sam to očekivao. Nakon toga sam počeo malo istraživati i saznao da u prodaji nema doslovno nikakvih plant-based namirnica te da se ponuda svodi na tofu, seitan i soju. Istraživanjem sam uvidio koliko je razvijen svijet plant-baseda van Hrvatske, koliko je to veliko tržište i koliko ima zamjenskih namirnica za sve, te sam odlučio da postanemo mali prozor u veliki svijet plant-baseda u Hrvatskoj.
Danas postoje zamjene za doslovno svaku namirnicu na koju smo navikli da je životinjskog podrijetla; mljeveno meso, piletinu, losos, jaja, špek, maslac, sireve… Nakon toga sam krenuo kontaktirati sve, od najvećih do najmanjih proizvođača u Europi i svijetu i većina je pristala da nam pošalje uzorke. Posebno oni koji su mogli i kojima je bio cilj otvoriti ovaj dio tržišta. S njima smo potpisali i ugovore te smo tako počeli uvoziti i distribuirati plant-based namirnice u Hrvatskoj.”
Što ste sve uspjeli učiniti te prve godine i što planirate dalje raditi?
“Nama je strategija i cilj da budemo glavni uvoznici i distributeri za ovaj dio našeg Balkana, za Hrvatsku, Sloveniju, Srbiju, Crnu Goru, Bosnu i Hercegovinu. Počeli smo prvo s Hrvatskom jer nam je to domaće tržište i tu nam je nekako najlakše početi, a u planu nam je da Slovenija bude sljedeća. Te 2021. godine se već otvorila prilika da sudjelujemo na Fuliranju i na Adventu. To smo isto prihvatili, pa smo po prvi put kreirali neka naša jela i ideje koje smo imali pretvorili u jela. Tu smo pokazali koliko zapravo plant-based jela mogu biti ukusna i identična jelima na koja su ljudi navikli, možda čak i ukusnija. Tada smo prezentirali nekoliko jela među kojima su bile i naše Santa’s Balls mesne okruglice u pecivu, burger, Choco chilli koji je naša interpretacija Chili con carne-a s tamnom čokoladom.
Ljudi su bili oduševljeni, a i mi smo bili oduševljeni njihovim reakcijama. To je bila lansirna rampa za dalje, pa smo tako oformili street food diviziju s kojom godišnje nastupamo na jedno 10 do 12 festivala diljem Hrvatske. Potražnjom za cateringom otvorili smo i tu diviziju jer su tvrtke počele tražiti da budemo ili dodatak cateringu na eventima ili da u potpunosti mi odradimo event. Uskoro se nadamo da ćemo otvoriti i naš maloprodajni dućan Beg’s Plant Based Butchery & Deli. Naravno, imamo i dalje planove po pitanju web shopa i širenja na još neke druge sfere ugostiteljstva.”
Plant-based mesnica zvuči zanimljivo, ali možete li nam reći kako će to izgledati i što ljudi mogu očekivati?
“To će biti jedan multifunkcionalan i multikonceptualan prostor u kojem će biti dostupni svi artikli koje uvozimo i distribuiramo, gdje ćemo imati sekciju s biodinamičkim i organskim vinima, mini pekarnicu s plant-based i bezglutenskim pekarskim proizvodima, te ćemo u tom prostoru organizirati razne degustacije, uparivanja s vinima, evente… To je jedan koncept koji trenutačno ne postoji u Europi i u svijetu na ovaj način tako da ćemo opet biti unikatni i po tome.”
Kakve su cijene vaših proizvoda i kakve cijene ljudi mogu očekivati u novom dućanu kada bude otvoren?
“Bit će različiti proizvodi, pa je malo teško reći kakve će biti cijene, ali i u bilo kojem dućanu imate jako jeftine i jako skupe stvari. Trudit ćemo se da cijene budu u nekakvoj normali, ali općenito mi uvijek imamo samo premium i superpremium proizvode, tako da smo automatski u malo većem cjenovnom rangu od nekih mainstream proizvoda. Sve namirnice koje ćemo tamo prodavati koristimo i kod sebe na festivalima. To su sve malo skuplje namirnice, ali su zato kvalitetnije i bolje.”
Od čega se prave vaše zamjene za meso i mliječne proizvode? Spominjali ste da ste tijekom istraživanja otkrili kako u Hrvatskoj uglavnom prodaju tofu, soju i seitan.
“Mi ne koristimo tofu, seitan i soju u obliku u kojem se inače koriste. Svi artikli koji se koriste u plant-based svijetu rade se prvenstveno od proteina. Prije se radilo od proteina soje, pa se lagano prešlo na protein graška, a sada se prelazi na protein boba. To su nekakvi glavni sastojci u većini proizvoda koji se koriste u plant-basedu. Ako pričamo o nekim sirevima, onda su tu mlijeka od indijskih oraščića, badema, zobi i u ta mlijeka se dodaju razne kulture, ovisno o tome kakav sir želite dobiti. Isto je kao i u regularnim sirevima, samo što izvor mlijeka nije životinja nego biljka. Glavni sastojci za losos u plant-basedu su protein graška i nori alge koje daju okus ribe. Ako je u pitanju mljeveno meso, najčešće se koristi protein graška i protein boba. Za umake se koriste razni sastojci, a neki od njih su repičino ulje… Za neke sireve, kao što je mozzarella, baza mogu biti klice smeđe riže.”
Kako ljudi reagiraju na vaša jela? Znam da je takav način prehrane popularan u svijetu, ali kako su ga Hrvati prihvatili?
“Trudimo se pokazati ljudima da jela na koja su navikli mogu biti u plant-based verziji i da mogu imati identičan okus kao ta jela. Neki ljudi ni ne znaju da jedu kod nas plant-based i onda ostanu u šoku kada im objasnimo. Ne mogu vjerovati da stvarno jedu piletinu koja je na bazi proteina graška i da je okus identičan. Ljudi znaju biti razočarani kada kažete da je nešto vegansko jer su možda probali neku hranu koja nije bila balansirana i nije bila dobra zamjena. Loša hrana može biti i u običnoj prehrani, ali ovo više pamte u negativnom smislu. Zato se mi trudimo da naša jela budu što sličnija onome na što su navikli. Sve više ljudi u Hrvatskoj to prihvaća. Dođe nam jako puno mesojeda koji iz znatiželje žele probati i kažu da im je super i da im ima okus mesa.”
Jeste li imali nekih problema na hrvatskom tržištu s obzirom na to da prodajete isključivo plant-based proizvode?
“Od početka nismo imali nikakvih problema na hrvatskom tržištu. Festivali nas zovu jer im je cilj da imaju raznovrsnu ponudu za sve. Pošto je to rastući trend, onda nismo imali problema ni s distribucijom. Mislim da će u sljedećih pet godina svaki restoran imati na meniju plant-based opciju.”
Spomenuli ste na početku da su razni dobavljači pristali surađivati s vama. S kojim dobavljačima najviše surađujete?
“Imamo nekoliko različitih dobavljača iz Europe. Uvozimo iz Mađarske, Slovenije, Italije, Austrije, Njemačke, Nizozemske, Velike Britanije, Španjolske, iz skoro svih većih zemalja u Europi. Tamo je koncentracija takvih proizvođača. Glavna tržišta za plant-based koja su najnaprednija u Europi su definitivno Nizozemska i Velika Britanija. U Nizozemskoj je plant-based meso došlo na cijenu koja je ispod regularnog mesa i tamo je najprihvaćenije. Jako puno ljudi koristi plant-based prehranu. Iz Amerike nam je malo kompliciranije uvesti neke stvari zbog europske regulative. Svako tržište ima neko ograničenje, ali zato smo se mi fokusirali na Europu.”
Imate dosta stranih dobavljača, a surađujete li s nekim iz Hrvatske?
“S lokalnim proizvođačima nismo surađivali još, ali smo otvoreni za suradnju.”
Pročitajte još:
Koliko imate zaposlenika?
“Broj zaposlenika nam varira jer nam je posao dosta sezonski fokusiran. Imamo puno vanjskih suradnika koje uzimamo ovisno o potrebi. Najčešće nas je na festivalu po troje ili četvero. Trenutačno sam u kompaniji zaposlen ja i imamo par studenata koji rade na studentski ugovor, dajemo priliku mladima. Kasnije će nas trebati sve više. Sada su to uglavnom studentski poslovi u skladištu, lijepljenje deklaracija i pakiranje robe.”
Za kraj, koje vam je vaše najdraže jelo?
“Teško je reći koje mi je najdraže jelo, ali 2021. godine nam je Choco chilli bio proglašen jednim od najboljih jela Adventa, a 2022. godine su naše ljubičaste sarmice proglašene drugim najboljim jelom Adventa. Ljudi sami glasaju i kažu što im se sviđa, a meni se sviđa sve. Ove godine ćemo imati dva nova jela koja bi mogla konkurirati za najbolja jela Adventa.”
2 Odgovora
Imaju jako dobru poslovnu strategiju!
Iako preferiram meso, ovo svakako treba probati! 😀