Švedski proizvođač baterija za električna vozila Northvolt objavio je u srijedu kako je podnio zahtjev za stečajem time privevši kraju nade koje je Europska unija (EU) polagala u razvoj konkurentnog suparnika azijskim proizvođačima baterija.
Još u studenome prošle godine švedska je tvrtka tražila u SAD-u, sukladno famoznom Poglavlju 11, mogućnost stečaja s preustrojem kako su joj gotovinske zalihe padale, nadajući se da će moći osigurati novac za rješavanje problema jačanja proizvodnje u ključnom pogonu na sjeveru Švedske.
“Nismo bili u mogućnosti osigurati potrebne financijske uvjete za nastavak rada u sadašnjem obliku”, objavio je Northvolt koji zapošljava više od pet tisuća ljudi.
Na kraju siječnja ove godine dug tvrtke je dosegao 8 milijardi dolara.
“Stečajni upravitelj kojega određuje švedski sud sada će nadzirati proces, uključivo prodaju poslovanja i imovine te podmirenje postojećih obveza”, prenosi Reuters iz objave kompanije.
U EU postojala je nada da će Northvolt smanjiti ovisnost zapadnih proizvođača automobila od kineskih tvrtki kao što je proizvođač baterija CATL ili proizvođač baterija i električnih automobila BYD.
Northvolt, čiji je slogan bio “pretvori naftu u povijest”, primio je više od 10 milijardi dolara u raznim oblicima financiranja od starta 2016. godine, a među najvećim dioničarima su se našli Volkswagen s 21 posto te Goldman Sachs s 19 posto.
Početkom prošle godine švedska je tvrtka dogovorila zeleni kredit od pet milijardi dolara s kojim je namjeravala snažno proširiti proizvodne pogone, no korištenje tih novaca je kasnije otkazano kako su problemi s poslovanjem rasli.
BMW je u lipnju prošle godine otkazao narudžbu vrijednu dvije milijarde dolara nakon što Northvolt nije uspio ispuniti obveze iz dugoročnog ugovora za baterije potpisanog 2020. godine.
Bivši glavni izvršni direktor Northvolta Peter Carlsson izjavio je u studenom prošle godine nakon odlaska sa čela tvrtke kako je potrebno 1,2 milijarde dolara za oporavak poslovanja.
Priča o Northvoltu, kako je to opisao europski ekonomski think-tank Bruegel, može dobro sada poslužiti EU-u da izbjegne ponavljanje toga slučaja u trenutku kada Bruxelles predlaže novi okvir za jačanje čistih tehnologija u Europi.
Zamisao je izvorno bila da Northvolt do 2030. pokrije čak četvrtinu europskog tržišta baterija i za to je tvrtka dobila znatan novac iz javnih i privatnih izvora. Institucionalna potpora došla je iz Europske investicijske banke, EU-a i njemačke vlade što je onda i privuklo privatne investitore poput Volkswagena.
Pročitajte još:
Poteškoće su postajale sve vidljivije kako se pogon u mjestu Skellefteå suočio s neispunjavanjem postavljenih ciljeva u proizvodnji. U 2023. godini je isporučeno manje od jedan posto ukupnog kapaciteta od 16 gigavat-sati. Uzrok je ležao u velikoj ovisnosti o uvozu katodnog materijala iz Kine te kineskim strojevima koji bi često za funkcioniranje zahtijevali kinesko osoblje, navodi u analizi Bruegel.
Turbulencija oko Northvolta pokazuje sustavne ranjivosti čiste tehnologije u Europi uslijed uporne ovisnosti o stranim dobavljačima za kritične materijale, izazova brzog dosezanja velike količine proizvodnje i teškoća u nošenju s već etabliranim azijskim konkurentima.
Jedan odgovor
Tuzna skandinavska prica