Meksička državna naftna kompanije Pemex trenutno pregovara s potencijalnim kupcima u Aziji – uključujući Kinu – i u Europi, u potrazi za alternativnim tržišta za svoje sirovine nakon što je američki predsjednik Donald Trump uveo carine na uvoz robe iz Meksika, prenosi Reuters pozivajući se na izvore iz meksičke vlade.
Trump je ovog tjedna uveo carine od 25 posto na svu robu iz Meksika i Kanade koja pristiže u SAD. Iako je za kanadsku naftu uvedena snižena stopa od 10 posto, za meksičku naftu to nije bio slučaj.
Prošle godine Pemexov izvoz sirove nafte je bio 806.000 barela dnevno, od kojih je 57 posto otišlo na američko tržište. Međutim, u siječnju je izvoz u SAD pao za 44 posto u usporedbi s istim mjesecom godinu dana ranije, na nešto više od 532.000 barela dnevno – najnižu razinu u posljednjih nekoliko desetljeća.
Iako Pemex već izvozi manje količine svoje teške kisele sirovine nazvane Maya, i to u Indiju i Južnu Koreju, na američko tržište ipak otpada najveći dio izvoza.
“Dobro je što postoji potražnja za meksičkom naftom u Europi, Indiji, Aziji. Postoji potražnja za teškom sirovom naftom, i za Pemexovom naftom,” rekao je neimenovani izvor blizak meksičkoj vladi, dodavši da su kineski kupci “jako zainteresirani.”
Izvori iz PMI Comercio Internacional, Pemexovog trgovinskog ogranka, potvrdili su za Reuters da bi Kina, Indija, Južna Koreja ili Japan mogli biti potencijalna tržišta, unatoč većim troškovima transporta u odnosu na SAD. Smatra se da jedino azijski kupci mogu preuzeti volumen nafte koji zbog carina više neće ići u SAD, s obzirom da samo tamo postoje rafinerije koje su u stanju prerađivati tu meksičku vrstu nafte s visokim udjelom sumpora.
Pemex je na glasu kao jedna od najzaduženijih kompanija na svijetu. Samo u 2024. godini Pemex je ostvario gubitak od 30 milijardi dolara, a zaduženja i krediti im iznose oko 100 milijardi dolara. Istovremeno, proizvodnja se svake godine smanjuje zbog zastarjele opreme, a posao rafinerija svake godine donosi nove gubitke. U 2024. godini ukupna proizvodnja sirove nafte je pala na najnižu razinu od 1979.
Na svjetskim tržištima se već neko vrijeme nagađa da bi Pemex, kojemu očajnički treba novac, mogao američkim kupcima ponuditi popuste i time na sebe preuzeti troškove Trumpovih carina. Međutim izvori iz meksičke vlade odbacuju takvu mogućnost i tvrde da će nakon što ovaj mjesec isteknu ugovori s američkim kupcima Pemexovi tankeri najvjerojatnije krenuti u smjeru Azije i Europe.
Pročitajte još:
Meksiko je još uvijek veliki proizvođač nafte, no za proizvodnju se oslanja na sad već stara naftna polja u Meksičkom zaljevu, što također doprinosi smanjenju volumena proizvodnje. Donwnstream sektor, tj. Pemexove rafinerije, u konstantnim su gubicima, a još jedan od problema je i stalno odgađanje početka proizvodnje u novoj rafineriji Olmeca u lučkom gradu Dos Bocas, koja je službeno otvorena u srpnju 2022, i koja je po planovima trebala prerađivati 340.000 barela dnevno.
Zbog svega toga, Meksiko je prisiljen izvoziti sirovu naftu i uvoziti naftne prerađevine poput benzina i dizela, i to uglavnom iz SAD-a.
Zbog zapostavljanja investicija u istraživanje novih nalazišta i poboljšanje proizvodnje Meksiko bi se za desetak godina mogao naći u situaciji da mora uvoziti sirovu naftu kako bi održao na životu rafinerije koje danas ima u pogonu.