Državno izborno povjerenstvo otkrilo manje nepravilnosti u financiranju promocija za EU izbore

Freepik.com
Financijska izvješća, Foto: Freepik.com/Ilustracija

Stranke i nezavisni kandidati čije su liste sudjelovale na lipanjskim izborima za Europski parlament ukupno su na promidžbu potrošili 1,4 milijuna eura, pokazuje nadzor Državnog izbornog povjerenstva (DIP) koji u financiranju izborne promidžbe nije našao većih nepravilnosti.

Potrošilo se manje nego prije pet godina, navode iz DIP-a, no 2019. godine, kada je utrošeno oko 2,2 milijuna eura, za mjesto u Europskom parlamentu natjecalo se osam kandidacijskih lista više nego ove godine.

Na medijsko odnosno oglašavanje na radiju, televiziji, portalima i u novinama, 25 listi i 300 kandidata, potrošeno je 308 tisuća eura, što je 22 posto ukupnih izbornih troškova.

Kandidati su se najviše predstavljali na radiju (35,6 posto), pa na portalima (32,7) i televiziji (29 posto), a najmanje u novinama (2,6 posto) za što je potrošeno niti osam tisuća eura. Za oglašavanje na radiju potrošeno je 110 tisuća eura, za ono na portalima 100 tisuća. Za televizijsko oglašavanje utrošeno je 90 tisuća eura.

Na oglašavanje na društvenim mrežama stranke, koalicije i nezavisni kandidati su potrošili 218 tisuća eura, što čini 15,6 posto njihovih ukupnih troškova.

DIP-ov nadzor je otkrio je i da neki izborni sudionici, poput Ričarda nezavisnog i Umirovljenika zajedno, nisu imali ni primitaka, ni troškova za promidžbu, prenosi Hina. Hrvatska stranka umirovljenika (HSU) nije pak trošila na oglašavanje na društvenim mrežama, a Republika na medijsko oglašavanje.

Na društvenim mrežama malo se oglašavala i stranka Pravo i pravda (PIP) Mislava Kolakušića, na to je potrošila samo 0,5 posto od 12.500 eura koliko je ukupno potrošila. U strukturi njenih troškova medijskog oglašavanja, najviše je bilo zastupljeno oglašavanje na elektroničkim portalima.

Freepik.om
Kampanja za EU koštala 1,4 milijuna eura, Foto: Freepik.com

Mjeri li se samo postotcima, na oglašavanje na društvenim mrežama najviše je potrošio Most, 32 posto od ukupno potrošenih 120 tisuća eura. Stranka Možemo je na društvene je mreže potrošila gotovo petinu od oko 75 tisuća eura, SDP-ova koalicija 16 posto od 335 tisuća eura, a HDZ-ova 14 posto od 523 tisuće eura, koliko je potrošila za izbore za EP.

DIP je nadzorom utvrdio da su izborni sudionici za promidžbu raspolagali s ukupno 1,4 milijuna eura, te da su glavninu sredstava činila njihova vlastita sredstva, oko 1,2 milijuna, a da su manji dio dobili od donatora, i to u iznosu od 203 tisuća eura, uglavnom fizičkih osoba.

Prije pet godina, 33 izborna sudionika za izbore su imali oko dva milijuna eura, 286 tisuća eura donacija, ostatak su bila njihova vlastita sredstva.

Grešaka manje nego prije pet godina

Iako je i na ovim izborima DIP pronašao greške u financiranju izborne promidžbe, ipak ih je, kako navode, odnosu na prije pet godina – bitno manje.

Nadzorom je tako, utvrdio da mu Most u zakonskom roku nije dostavio cjeloviti Financijski izvještaj o financiranju izborne promidžbe, a da je u dostavljenom kao troškove naveo iznos od 213 eura, iako se oni ne odnose na izbore, a propustio je prikazati trošak od 2,65 eura.

Utvrdio je i da mu stranke Odlučnost i pravednost (OIP) i Agrarna stranka Pokret za Hrvatsku poljoprivredu nisu u zakonskom roku, sedam dana prije izbora, dostavile izvješća o primljenim donacijama, o troškovima te o iznosu cijene i ostvarenog popusta za medijsko oglašavanje.

Izvan tog roka, izvješća su dostavile stranke Dalmatinska akcija, Javno dobro, Zelena alternativa ORaH, te lista nezavisnog Ladislava Ilčića.

O utvrđenim povredama zakona, a za koje je propisana prekršajna sankcija, DIP će obavijestiti nadležno državno odvjetništvo.

5 Odgovora

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari