EU označila Appleov iPadOS kao ‘gatekeepera’

Apple, Foto: Armand Valendez/Pexels

Europska komisija (EK) odredila je Apple u odnosu na iPadOS, njegov operativni sustav za tablete, kao ‘gatekeepera’ (vratara) prema Zakonu o digitalnim tržištima (“DMA”). Apple sada ima šest mjeseci da osigura potpunu usklađenost iPadOS-a s DMA obvezama.

„Zaključujemo prvo istraživanje tržišta za kvalitativnu oznaku prema DMA nalazu da je i iPadOS važan pristup tvrtkama za dopiranje do potrošača. Apple sada ima šest mjeseci da ispuni DMA obveze. Nastavljamo pratiti razvoj tržišta i nećemo oklijevati otvoriti nove istrage ako druge usluge ispod pragova budu imale karakteristike koje se smatraju važnim pristupnicima za poslovne korisnike.“, naveo je tim povodom Thierry Breton, povjerenik za unutarnje tržište.

Podsjetimo, gatekeeperi su big tech kompanije s dominantnom tržišnom pozicijom u EU, čije poslovanje podliježe posebno strogoj regulativi.

Europska DMA (Digital Market Act) regulativa donesena je kako bi EU regulatori prisilili najveće igrače u digitalnoj areni na poštenije tržišno natjecanje i sprječavanje iskorištavanja dominantne pozicije. EU zakonodavci su osmislili termin „Gatekeeper“, koji označava najveće kompanije i njihove proizvode, koje imaju presudni utjecaj na digitalni život i rad europskih građana. Od do sada ukupno šest kompanija označenih kao gatekeeperi, pet je američkih i jedna kineska: Alphabet (Google), Amazon, Apple, ByteDance (TikTok), Meta (Facebook, Instagram i WhatsApp) i Microsoft.

Svaka od ovih kompanija posjeduje različite proizvode, koji su zasebni dio DMA, te su posebno označeni kao gatekeeperi. 

Zakon o digitalnim tržištima

Europska komisija ovaj tjedan je odredila Apple u odnosu na iPadOS, njegov operativni sustav za tablete, kao vratara prema Zakonu o digitalnim tržištima (“DMA”). Apple sada ima šest mjeseci da osigura potpunu usklađenost iPadOS-a s DMA obvezama.

Komisija je još 5. rujna 2023. odredila Apple kao vratara za njegov operativni sustav iOS, njegov preglednik Safari i App Store. Istog je dana Komisija otvorila tržišnu istragu kako bi procijenila predstavlja li Appleov iPadOS, unatoč tome što ne zadovoljava kvantitativne pragove utvrđene u DMA-u, važan pristupnik za poslovne korisnike da dođu do krajnjih korisnika i stoga bi ga trebalo označiti kao vratara.

Istraga Komisije utvrdila je da Apple predstavlja značajke vratara u odnosu na iPadOS, između ostalog: Appleov broj poslovnih korisnika premašio je kvantitativni prag jedanaest puta, dok je broj krajnjih korisnika bio blizu praga i predviđa se da će porasti u bliskoj budućnosti.

„Zakon o digitalnim tržištima dinamičan je alat koji nam omogućuje da se uhvatimo u koštac sa stvarnošću digitalnih tržišta. Naše istraživanje tržišta pokazalo je da unatoč nedostizanju pragova, iPadOS predstavlja važan pristupnik na koji se mnoge tvrtke oslanjaju kako bi došle do svojih kupaca. Današnja odluka osigurat će očuvanje pravednosti i konkurentnosti i na ovoj platformi. Apple ima šest mjeseci da iPadOS uskladi s DMA.“, izjavila je povodom odluke Margrethe Vestager, izvršna potpredsjednica zadužena za politiku tržišnog natjecanja.

iPadOS predstavlja ‘važan prolaz za poslovne korisnike’

Prema nalazima Apple koristi svoj veliki ekosustav kako bi odvratio krajnje korisnike od prelaska na druge operativne sustave za tablete.

Poslovni korisnici vezani su za iPadOS zbog njegove velike i komercijalno atraktivne baze korisnika i njegove važnosti za određene slučajeve upotrebe, kao što su aplikacije za igre.

Na temelju nalaza istrage, Komisija je zaključila da iPadOS predstavlja važan prolaz za poslovne korisnike da dopru do krajnjih korisnika te da Apple uživa ukorijenjenu i trajnu poziciju u odnosu na iPadOS. Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta i Microsoft, šest čuvara vrata koje je Komisija odredila 5. rujna 2023., morali su u potpunosti ispuniti sve obveze DMA do 7. ožujka 2024.

Komisija je 25. ožujka 2024. otvorila istrage o neusklađenosti Alphabetovih pravila o upravljanju u Google Playu i samopreferenciji na Google pretraživanju, Appleovih pravila o upravljanju u App Storeu i zaslonu izbora za Safari te Metinog „modela plaćanja ili pristanka”.

Komisija je najavila dodatne istražne korake za prikupljanje činjenica i informacija u vezi s Amazonovim samopreferenciranjem i Appleovom alternativnom distribucijom aplikacija i novim poslovnim modelom.

Dana 1. ožujka 2024. Komisija je primila obavijesti od Bookinga, ByteDancea i Xa o tome da njihove usluge potencijalno ispunjavaju pragove DMA, što bi moglo značiti da bi trebale podlijegati novim pravilima EU-a o gatekeeper platformama. Povjerenstvo će odluku o ovim obavijestima donijeti najkasnije do 13. svibnja 2024. godine.

Jedan odgovor

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari