Europska komisija odredila je online platformu za rezervaciju smještaja Booking kao ‘Gatekeepera’ (vratara) i otvarila tržišnu istragu za X.
Europska komisija danas je prema Zakonu o digitalnim tržištima (DMA) odredila Booking kao vratara za svoju internetsku posredničku uslugu Booking.com i odlučila da neće imenovati kao vratara – X Ads i TikTok Ads. Usporedno s tim, Komisija je otvorila tržišnu istragu kako bi dodatno ocijenila ‘pobijanje’ podneseno u vezi s društvenom mrežom X (bivši Twitter).
„Današnje odluke uslijedile su nakon postupka revizije koji je provela Komisija nakon što je primila obavijesti triju tvrtki u vezi s njihovim potencijalnim statusom vratara 1. ožujka 2024. Na temelju Bookingove samoprocjene dostavljene 1. ožujka 2024. da ispunjava relevantne pragove, Komisija je utvrdila da ova temeljna usluga platforme predstavlja važan pristupnik između poduzeća i potrošača.“, poručeno je u izvješću.
Usporedno s tim, Komisija je otvorila tržišnu istragu kako bi dodatno procijenila pobijanje podneseno 1. ožujka 2024. u vezi s internetskom uslugom društvenog umrežavanja X. Ovo pobijanje tvrdi da se, unatoč ispunjavanju pragova, X ne kvalificira kao važan pristupnik između poduzeća i potrošača. Istraga bi trebala biti završena u roku od pet mjeseci.
„Turisti će početi imati koristi od većeg izbora, a hoteli će imati više poslovnih prilika. Nakon naše odluke, Booking.com se pridružuje popisu usluga temeljne platforme koje su potrebne za pridržavanje DMA pravila.“, objasnila je stav Komisije Margrethe Vestager, izvršna potpredsjednica zadužena za politiku tržišnog natjecanja.
„Booking je važan igrač u europskom turističkom ekosustavu, a sada je i određeni vratar. Radit ćemo na tome da budemo sigurni da će u potpunosti ispuniti DMA obveze u roku od 6 mjeseci. DMA se ponovno pokazao kao moćan, ali fleksibilan alat za prepoznavanje i reguliranje tvrtki koje su pravi vratari.“, naveo je pak Thierry Breton, povjerenik za unutarnje tržište.
Podneseno je još jedno pobijanje u vezi s uslugom internetskog oglašavanja X Ads. Komisija je zaključila da, iako X Ads ispunjava pragove kvantitativne oznake prema DMA, ova usluga temeljne platforme ne može se kvalificirati kao važan pristupnik. Stoga je Komisija odlučila ne označiti X Ads.
Konačno, Komisija je 1. ožujka 2024. primila obavijest o online oglašivačkoj usluzi ByteDance TikTok Ads, uključujući zahtjev za pobijanje. Komisija je zaključila da, iako TikTok oglasi zadovoljavaju pragove kvantitativne oznake prema DMA, ova usluga temeljne platforme ne može se kvalificirati kao važan pristupnik. Posljedično, Komisija je odlučila ne označiti ni TikTok oglase.
Sljedeći koraci za imenovanog vratara
Nakon imenovanja, Booking sada ima šest mjeseci da se uskladi s relevantnim obvezama prema DMA, nudeći više izbora i slobode krajnjim korisnicima te pravedan pristup poslovnih korisnika uslugama vratara. Booking ima šest mjeseci da podnese detaljno izvješće o usklađenosti u kojem opisuje kako ispunjava svaku od obveza DMA.
Međutim, neke od obveza DMA-a počinju se primjenjivati s trenutnim učinkom, na primjer, obveza obavještavanja Komisije o svakoj namjeravanoj koncentraciji u digitalnom sektoru.
„Komisija će pratiti učinkovitu provedbu i poštivanje ovih obveza. U slučaju da gatekeeper ne poštuje obveze koje propisuje DMA, Komisija može izreći novčane kazne do 10 posto ukupnog svjetskog prometa tvrtke, što može ići do 20 posto u slučaju ponovljenih prekršaja. U slučaju sustavnih kršenja, Komisija je također ovlaštena usvojiti dodatne pravne lijekove kao što je obvezivanje vratara da proda tvrtku ili njezine dijelove ili zabrana kupnje dodatnih usluga vezanih uz sustavnu nesukladnost.“, priopćeno je u vezi odluke.
U budućnosti bi dodatni poduzetnici mogli podnijeti obavijesti Komisiji u okviru DMA-a, na temelju svoje samoprocjene s obzirom na relevantne pragove. U tom kontekstu, Komisija održava konstruktivne razgovore sa svim relevantnim tvrtkama.
Pozadina regulative
EK smatra kako DMA ima za cilj osigurati konkurentna i poštena tržišta u digitalnom sektoru. Njime se reguliraju vratari, velike digitalne platforme koje pružaju važan prolaz između poslovnih korisnika i potrošača, čiji im položaj može dati moć da djeluju kao uska grla u digitalnom gospodarstvu.
Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta i Microsoft, šest vratara koje je Komisija odredila 6. rujna 2023., morali su u potpunosti ispuniti sve DMA obveze do 7. ožujka 2024. Komisija je procijenila izvješća o usklađenosti u kojima se navode mjere za usklađenost vratara i prikupila povratne informacije od dionika.
Pročitajte još:
Komisija je 25. ožujka 2024. otvorila istrage o neusklađenosti Alphabetovih pravila o upravljanju u Google Playu i samopreferenciji na Google pretraživanju, Appleovih pravila o upravljanju u App Storeu i zaslonu izbora za Safari te Metinog „modela plaćanja ili pristanka”. Komisija je najavila dodatne istražne korake za prikupljanje činjenica i informacija u vezi s Amazonovim samopreferenciranjem i Appleovom alternativnom distribucijom aplikacija i novim poslovnim modelom.
Komisija je 29. travnja 2024. odredila Appleov iPadOS, svoj operativni sustav za tablete, kao vratara prema DMA. Apple sada ima šest mjeseci da iPadOS uskladi s relevantnim DMA obvezama.
2 Odgovora
Svasta!
Zanimljivo.