EU imenovala kinesku tvrtku za brzu modu – vrlo velikom internetskom platformom i stavila ju pod nadzor

Hina/Epa
EU čelnici, Foto: Hina/Epa/Olivier Hoslet

Europska komisija je službeno odredila Shein kao vrlo veliku internetsku platformu (VLOP) u skladu s Aktom o digitalnim uslugama.

Shein je modni internetski trgovac na malo s prosjekom većim od 45 milijuna korisnika mjesečno u Europskoj uniji. Taj korisnički broj, koji je Shein dostavio Komisiji, premašuje prag iz Akta o digitalnim uslugama za određivanje VLOP-a.

„Nakon imenovanja VLOP-om Shein će morati poštovati najstroža pravila iz Akta o digitalnim uslugama u roku od četiri mjeseca od njegove obavijesti (tj. do kraja kolovoza 2024.), kao što je obveza donošenja posebnih mjera za osnaživanje i zaštitu korisnika na internetu, uključujući maloljetnike, te propisno procijeniti i ublažiti sve sistemske rizike koji proizlaze iz njihovih usluga.“, priopćeno je iz EK povodom imenovanja.

U priopćenju su nabrojane i konkretne obveze za Shein.

Pažljiviji nadzor nezakonitih proizvoda

Shein treba pažljivo analizirati posebne sistemske rizike povezane sa širenjem nezakonitog sadržaja i proizvoda te dizajnom ili funkcioniranjem svoje usluge i povezanih sustava. Izvješća o procjeni rizika morat će se dostaviti Komisiji četiri mjeseca nakon obavijesti o službenom imenovanju, a nakon toga godinu dana.

„Shein mora uvesti mjere za ublažavanje rizika, kao što su uvrštavanje na popis i prodaja krivotvorene robe, nesigurnih proizvoda i predmeta kojima se krše prava intelektualnog vlasništva. Te mjere mogu uključivati prilagodbu uvjeta usluge, poboljšanje dizajna korisničkog sučelja radi boljeg prijavljivanja i otkrivanja sumnjivih popisa, poboljšanje postupaka moderiranja radi brzog uklanjanja nezakonitih predmeta i poboljšanje algoritama kako bi se spriječila promidžba i prodaja zabranjene robe.“, pojašnjeno je u priopćenju.

Shein mora ojačati svoje unutarnje postupke, resurse, testiranje, dokumentiranje i nadzor svih aktivnosti povezanih s otkrivanjem sistemskih rizika.

Pojačane mjere zaštite potrošača

U godišnjim izvješćima o procjeni rizika društva Shein moraju se posebno ocijeniti svi mogući štetni učinci na zdravlje i sigurnost potrošača, s naglaskom na tjelesnoj i mentalnoj dobrobiti maloljetnih korisnika.

„Shein je dužan strukturirati svoju platformu, uključujući korisnička sučelja, algoritme za preporuke i uvjete pružanja usluge, kako bi se ublažili i spriječili rizici za sigurnost i dobrobit potrošača. Potrebno je provesti mjere za zaštitu potrošača od kupnje nesigurne ili nezakonite robe, s posebnim naglaskom na sprečavanju prodaje i distribucije proizvoda koji bi mogli biti štetni za maloljetnike. To uključuje uvođenje pouzdanih sustava za osiguranje dobi kako bi se ograničila kupnja predmeta s ograničenjem starosti.“, poručeno je u odluci.

Veća transparentnost i odgovornost

Shein mora osigurati da se njezine procjene rizika i usklađenost sa svim obvezama iz Akta o digitalnim uslugama svake godine provode vanjska i neovisna revizija.

„Shein mora objaviti repozitorije svih oglasa koji se objavljuju na njezinu sučelju. Shein će morati omogućiti pristup javno dostupnim podacima istraživačima, među ostalim provjerenim istraživačima koje su imenovali koordinatori za digitalne usluge. Shein mora poštovati zahtjeve u pogledu transparentnosti, uključujući objavljivanje izvješća o transparentnosti odluka o moderiranju sadržaja i upravljanju rizicima svakih šest mjeseci, uz izvješća o sistemskim rizicima i rezultatima revizije jednom godišnje.“, stoji u vezi obaveza.

Shein mora imenovati funkciju praćenja usklađenosti i svake godine podlijegati vanjskoj neovisnoj reviziji.

Opća primjenjivost Akta o digitalnim uslugama na internetske platforme i tržišta

Od 17. veljače 2024. sve internetske platforme, uključujući uslugu internetskog tržišta društva Shein, već moraju ispunjavati opće obveze iz Akta o digitalnim uslugama. Te opće odredbe uključuju obveze internetskih tržišta da: Osiguravaju sljedivost trgovaca na svojim platformama; Oblikuju svoje sučelje na način kojim se trgovcima olakšava usklađenost s njihovim pravnim obvezama u skladu s pravom EU-a; Obavijestiti potrošače o kupnji nezakonitog proizvoda i trenutku kada saznaju za nezakonitost proizvoda.

Od 17. veljače 2024. Aktom o digitalnim uslugama zahtijeva se i da sve internetske platforme, uključujući tržišta: Osiguravaju mehanizme prilagođene korisnicima kako bi se korisnicima ili subjektima omogućilo prijavljivanje nezakonitog sadržaja; Dati prednost obradi prijava koje podnose takozvani „pouzdani označivači”; Daje obrazloženja korisnicima kada je njihov sadržaj ograničen ili uklonjen; Osigurati interni sustav za rješavanje pritužbi kako bi korisnici mogli podnijeti žalbu na odluke o moderiranju sadržaja; Redizajnirati svoje sustave kako bi se osigurala visoka razina privatnosti, zaštite i zaštite maloljetnika; Osigurati da njihova sučelja nisu dizajnirana na način kojim se korisnike zavarava ili manipulira; Jasno označiti oglas na svojim sučeljima; Prestati prikazivati ciljano oglašavanje na temelju profiliranja osjetljivih podataka (kao što su etničko podrijetlo, politička mišljenja ili seksualna orijentacija) ili usmjereno na maloljetnike; Imaju jasne uvjete i postupaju savjesno, objektivno i proporcionalno pri njihovoj primjeni; Jednom godišnje objavljuju izvješća o transparentnosti svojih postupaka moderiranja sadržaja.

Sljedeći koraci 

Nakon što je imenovana VLOP-om, Komisija će biti nadležna za nadzor usklađenosti Sheina s Aktom o digitalnim uslugama u suradnji s irskim koordinatorom za digitalne usluge.

„Službe Komisije pozorno će pratiti kako platforma primjenjuje pravila i obveze Akta o digitalnim uslugama, posebno u pogledu mjera za jamčenje zaštite potrošača i suzbijanje širenja nezakonitih proizvoda. Službe Komisije spremne su blisko surađivati s društvom Shein kako bi se osiguralo da se ta pitanja na odgovarajući način riješe.“, poručeno je.  

Vrlo velikih internetskih platformi i tražilica trenutno 23

To imenovanje dolazi godinu dana nakon što je Komisija donijela prve odluke o imenovanju i pokazuje kako Komisija i dalje pomno prati tržišna kretanja. Komisija je sada u okviru Akta o digitalnim uslugama odredila 23 vrlo velike internetske platforme i tražilice.

Komisija je 25. travnja 2023. imenovala prvih 19 vrlo velikih operativnih platformi i vrlo velikih internetskih tražilica. Od kraja kolovoza te vrlo velike internetske platforme i vrlo velike internetske tražilice morale su ispunjavati dodatne obveze iz odjeljka 5. Akta o digitalnim uslugama. Dana 20. prosinca 2023. određene su još tri vrlo velike internetske platforme. Dodatne obveze za njih postat će obvezujuće krajem travnja.  Do 17. veljače 2024. svi internetski posrednici i platforme, uz iznimke za mala i mikropoduzeća, morali su ispuniti opće obveze uvedene Aktom o digitalnim uslugama. 

Nadzor i provedbu Akta o digitalnim uslugama dijele Komisija i koordinatori za digitalne usluge, koje su države članice morale imenovati do 17. veljače 2024. 

Jedan odgovor

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari