Carine na električna vozila kojima se trguje između Ujedinjenog Kraljevstva i Europske unije, vjerojatno će biti odgođene za tri godine, predložila je Europska komisija. Ipak, zemlje članice EU tek trebaju odobriti plan.
Ova odluka dolazi nakon što su proizvođači automobila s obje strane upozorili da nisu spremni za promjenu trgovinskih pravila nakon Brexita planiranu od siječnja, objavio je britanski BBC.
Komisija je rekla da će “jednokratno produženje” zaštititi automobilsku industriju koja se još uvijek bori s utjecajima pandemije, posljedicama ruske invazije na Ukrajinu i konkurencije američkih subvencija. Dodaje se da je proizvodnja automobilskih baterija bila sporija od očekivanog.
“Pravila podrijetla” EU, koja bi trebala stupiti na snagu od siječnja, zahtijevala bi da električni automobili proizvedeni u EU i Velikoj Britaniji uglavnom budu izrađeni od dijelova iz lokalnih izvora, kako bi se kvalificirali kao oslobođeni carina.
Ideja je bila zaštititi europsku industriju od jeftinog uvoza iz zemalja poput Kine, koja je postala dominantna sila na globalnom tržištu električnih vozila.
Međutim, pravila bi zapravo značila i da električna vozila moraju imati baterije proizvedene ili u Ujedinjenom Kraljevstvu ili u EU, podsjeća BBC. A proizvođači automobila u obje regije upozorili su da će mnogi imati problema s ispunjavanjem novih kriterija zbog sporog tempa lokalne proizvodnje baterija.
Industrijska tijela izrazila su zabrinutost da će pravila stajati europske proizvođače 3,75 milijardi funti u sljedeće tri godine. Postojali su i strahovi da bi visoke carine mogle učiniti električne automobile skupljima za proizvodnju i potencijalno povećati cijene.
Zato je Vlada Ujedinjenog Kraljevstva još ranije pozvala na odgodu pravila. UK je daleko najveće izvozno tržište za europske proizvođače, s 1,2 milijuna vozila isporučenih u britanske luke prošle godine. U isto vrijeme UK prodaje više automobila u EU nego bilo koja druga regija.
Pročitajte još:
Iako je predložila trogodišnju odgodu pravila, Europska komisija rekla je da će dodati klauzulu trgovinskom sporazumu o Brexitu koja će “pravno onemogućiti” da produljenje traje dulje. To bi, kako se navodi, zaključalo pravila o podrijetlu od 2027.
Komisija je također rekla da će osigurati tri milijarde eura financiranja u sljedeće tri godine kako bi pomogla u jačanju europskih proizvođača baterija.
Novi rok također stavlja britansku proizvodnju električnih automobila u središte pozornosti, s planovima za takozvane gigatvornice, poput Jaguar Land Rovera u Somersetu, koji su najavljeni, ali nitko još nije blizu proizvodnje baterija.