Zbog problema s motorima bit će prizemljeno 350 aviona godišnje do 2026.

Pixabay.com
Zrakoplovi, ilustracija Foto: Pixabay.com

Dionice Pratt & Whitneyjeve tvrtke, koja je član američkog multinacionalnog konglomerata RTX Corp, pale su u ponedjeljak na najnižu razinu u dvije godine. Tvrtka je poručila zrakoplovnim kompanijama da će im stotine Airbusovih zrakoplova biti prizemljene u bilo kojem trenutku u nadolazećim godinama kako bi se provjerilo ima li na motorima rijetka greška nastala u proizvodnji.

Upozorenje dolazi povrh niza problema s izdržljivošću za seriju motora Geared Turbofan (GTF) tvrtke Pratt & Whitney, koju je RTX, tada nazvan Raytheon, kupio industrijskim spajanjem 2020. godine.

U srpnju je RTX rekao da bi rijedak nedostatak metalnog praha mogao dovesti do pucanja nekih komponenti motora i pozvao na ubrzane inspekcije koje bi zahvatile 200 motora do sredine rujna.

U ponedjeljak je rekao da sada procjenjuje da će morati povući od 600 do 700 motora sa zrakoplova Airbus A320neo za dugotrajne inspekcije kvalitete između 2023. i 2026. godine, prenosi Reuters.

Radovi na popravcima za koje je izvršni direktor Greg Hayes isprva očekivao da će trajati 60 dana sada se predviđa da će trajati do 300 dana po motoru. U prosjeku bi 350 mlažnjaka godišnje moglo biti prizemljeno do 2026. godine, a čak 650 mlažnjaka moglo bi biti u stanju mirovanja u prvoj polovici 2024. godine.

Pixabay.com
Zrakoplovi, ilustracija Foto: Pixabay.com

Dionice RTX-a pale su 7,9 posto u kasnom trgovanju na 76,89 dolara nakon što su pale na najnižu razinu od 76,71 dolara. U Parizu su dionice Airbusa pale 1,3 posto.

RTX je objavio da će troškovi za rješavanje problema biti veći od očekivanih, od šest do sedam milijardi dolara, ali je rekao da očekuje do 3,5 milijardi dolara, prije oporezivanja na dobit, u sljedećih nekoliko godina.

Snizio je svoj cilj slobodnog novčanog toka od devet milijardi dolara za 2025. godinu na približno 7,5 milijardi dolara i smanjio svoju projiciranu cifru objavljene prodaje za 2023. za 5,5 milijardi dolara.

Njemački partner MTU Aero Engines, koji kontrolira 18 posto GTF programa, rekao je da će možda morati snositi milijardu eura dodatnih troškova, ali da je prerano reći kako će to utjecati na ovogodišnje financijske ciljeve.

U razgovoru s analitičarima, Hayes je priznao da će problem “imati značajan utjecaj na naše klijente”.

Neki su već bili prisiljeni parkirati svoje zrakoplove iz obitelji A320neo kako bi čekali rezervne motore zbog problema s izdržljivošću. Njemačka Lufthansa, koja je prva predstavila seriju motora GTF, rekla je da procjenjuje situaciju.

Od američkih prijevoznika, Spirit Airlines, JetBlue Airways i Hawaiian Airlines najviše su izloženi problemu GTF-a.

Airbus je rekao da se ne očekuje da će problem utjecati na isporuke 2023. godine ili na planirano povećanje proizvodnje 2024. godine.

Problem s kvalitetom odnosi se na “rijetko stanje” u metalnom prahu koji se koristi za proizvodnju dijelova motora, kao što su visokotlačni diskovi turbina i visokotlačni diskovi kompresora, što može rezultirati mikropukotinama i zamorom.

Tijekom povećanja proizvodnje 2015. godine, mikroskopski kontaminant uveden je u metal u prahu koji je proizvela podružnica RTX-a HMI u Clayvilleu, New York, koji se nije mogao otkriti prethodnim metodama inspekcije, rekao je Hayes.

“Na kraju je bilo devet promjena u procesu kako bi se osigurala čistoća praha”, rekao je Hayes koji je dodao kako je “uvjeren” da je problem riješen.

Jedan odgovor

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Komentari