Unatoč globalnim previranjima, broj milijardera u svijetu raste, a povećava se i osobno bogatstvo svakog od njih. Rastući trend za ultimativnim luksuznim iskustvom pokazatelj je što vrlo bogati rade sa svojim novcem. Posebno za turističku industriju, to je prilika.
U Švicarskoj, koja već dugo njeguje reputaciju skromnog luksuza, broj hotela s pet zvjezdica raste brže od bilo koje druge kategorije. Mnoge od njih izgrađene su početkom 20. stoljeća – velike palače belle epoque koje su služile tadašnjoj klasi privilegiranih, prvenstveno engleskih turista.
Danas, renovirani po najvišim standardima, ovi hoteli ne ostavljaju niti jednu želju gosta neispunjenom. Tu su luksuzna lječilišta, gurmanski restorani i dizajnerski apartmani s panoramskim pogledom na Alpe. Neki nude “skijaške batlere” koji prevoze goste do i od padina, nose skije, pa čak i pomažu im obuti pancerice.
Ključna tržišta s kojih im dolaze turisti su, kako piše BBC, SAD, Zaljevske države, Kina i jugoistočna Azija. Osobito američki gosti, kažu švicarski hotelijeri, očekuju puni tretman s pet zvjezdica, uključujući 24-satnu poslugu u sobu, kako bi mogli naručiti hranu i usred noći.
U međuvremenu, Kina i Indija su tržišta u razvoju, gdje su prve skupine koje putuju iz te dvije zemlje među najbogatijima. Švicarska želi i ova tržišta privući.
Markus Berger iz Švicarskog turizma kaže da strategija nije usredotočiti se samo na goste visoke kategorije, već ozbiljno pogledati brojke. Boravak u švicarskim hotelima s pet zvjezdica čini oko osam posto svih noćenja, ali gosti u njima sudjeluju s najmanje 25 posto ukupnih prihoda Švicarske od turizma.
“Brojke govore same za sebe. Visoki ekonomski značaj opravdava posvećenost luksuznim gostima”, kaže Berger.
Švicarska, sa svojim gospodarstvom s visokim plaćama i visokim cijenama, kako kaže, ne može se natjecati s manje skupim susjedima, osobito sada kada je švicarski franak toliko jak.
“Švicarska se nikada nije pokušavala natjecati oko cijena. Uvijek postoji negdje jeftinije”, objašnjava Berger.
Umjesto toga, fokus je na kvaliteti, usluzi i dodanoj vrijednosti, poput onih skijaških batlera, pojašnjava za BBC. U zamjenu za to, gosti koji dolaze u hotele s pet zvjezdica također dobro pridonose ostatku gospodarstva, trošeći raskošno u restoranima s Michelinovim zvjezdicama i buticima koji također postaju obilježje brojnih švicarskih alpskih ljetovališta.

No, u nekim od najpoznatijih švicarskih luksuznih ljetovališta, poput St Moritza ili Zermatta, postoji dugogodišnja zabrinutost da fokus na luksuz izbacuje domaće stanovnike s tržišta. Čest izazov je pronaći i smještaj za stotine hotelskog i restoranskog osoblja potrebnog za pružanje usluge s pet zvjezdica.
Monika Bandi, koja vodi Jedinicu za istraživanje turizma u Centru za regionalni razvoj Sveučilišta u Bernu, vidi švicarsko predstavljanje luksuznim gostima kao dobro balansiranje. Radi se o “kvantitetu nasuprot kvaliteti”, kaže Bandi.
Više turista nije nužno bolje, smatra ona. Umjesto toga, veća potrošnja prema postojećim brojevima može biti pozitivna. I, dodaje ona, Švicarska mora paziti na “točku preokreta, gdje destinacije stvarno gube svoj karakter”.
Pitanja o prekretnici trenutačno se postavljaju u odmaralištu Wengen, svjetski poznatom po skijaškoj utrci Lauberhorn i desetljećima dugoj povezanosti s britanskim skijašima. Ove godine, Wengen otvara svoj prvi hotel s pet zvjezdica, a u planu je i kompleks s pet zvjezdica servisiranih “hotelskih apartmana”. Prodavat će se bogatim turistima koji žele luksuznu kuću za odmor u Alpama, a mogu se iznajmljivati i kada su vlasnici odsutni.
Pročitajte još:
Švicarsko društvo za baštinu službeno se usprotivilo planovima Wengena, jer, tvrdi glasnogovornik Simon Weiss, projekt zapravo nije hotel. Direktor turizma Wengena Rolf Wegmüller slaže se s tom ocjenom, ali kaže da trend prema luksuznom smještaju neće promijeniti karakter ljetovališta.
Posljednjih godina, globalna trgovinska pravila koja ograničavaju poljoprivredne subvencije prisilila su i mnoge male alpske mliječne farme na zatvaranje. Turizam, zimski i ljetni, iznimno je važan za švicarsko gospodarstvo, posebno za planinske zajednice.
Dok sektor s pet zvjezdica raste, hoteli s tri zvjezdice i dalje su najveća kategorija. No čini se da se pristup Švicarske – ne jeftiniji, nego bolji, ne više ljudi, samo bogatiji – bi mogao da se isplati.