Na tržištu elektroničkih komunikacija u 2024. nastavljen je rast prihoda, za 8,5 posto u odnosu na 2023. godinu, na 1,87 milijardi eura, kao i rast ulaganja operatora u telekomunikacijsku infrastrukturu od 11,7 posto, na 412 milijuna eura, izvijestila je Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti (HAKOM). Glavni faktori tržišnog rasta u 2024. bili su modernizacija mreža, i mobilnih i fiksnih, te povećanje potražnje za digitalnim uslugama.
Prihodi na tom tržištu su porasli u 2024. i u mobilnim/pokretnim te fiksnim/nepokretnim mrežama, s time da iz HAKOM-a kažu da su rastu ukupnih prihoda ipak najviše pridonijeli prihodi od usluga putem mobilnih mreža. Ti prihodi su naime na godišnjoj razini porasli za devet posto, na 1,2 milijarde eura, dok su prihodi od usluga putem fiksnih mreža porasli 7,6 posto, na 643 milijuna eura.
Među ulaganjima operatora, odnosno telekoma, na pokretne/mobilne mreže odnosilo se 116,2 milijuna eura ili 26 posto više nego u 2023., a sličan iznos, odnosno 116,3 milijuna eura, uložen je i u mreže vrlo velikog kapaciteta – VHCN, što je porast od 22 posto.
Osim na ukupnoj, godišnjoj razini, primjetan je trend nastavka modernizacije elektroničke komunikacijske infrastrukture i u četvrtom tromjesečju 2024., pa je tako prošla godina završena s gotovo 91.000 više priključaka putem svjetlovodnih/optičkih mreža, uz istodobno smanjenje priključaka na bakrenoj infrastrukturi za nešto malo više od 59.000.
Time je krajem prošle godine u Hrvatskoj bilo 351.600 svjetlovodnih priključaka, dok ih je ukupno u svim VHCN mrežama bilo više od 515.500, pri čemu iz HAKOM-a napominju da VHCN priključci čine 45 posto od svih, više od 1,14 milijuna, priključaka širokopojasnog pristupa, kao i da je udio priključaka s brzinama iznad 100 Mbit/s iznosio 47 posto.
Porastu ukupnih tržišnih prihoda pridonijeli su i rast naplatne televizije te OTT usluga kod operatora, u čemu HAKOM izdvaja rast prihoda od vlastitih OTT usluga, od 171,9 posto. Po tehnologiji pak IPTV i dalje drži najveći tržišni udio, od gotovo 50 posto, dok je udio vlastitih OTT usluga porastao na gotovo 15 posto, čime je premašio kabelsku TV, čiji je udio 13,4 posto, a udjeli satelitske i zemaljske naplatne televizije 12,3 i 9,5 posto.
Sve je to rezultiralo velikim rastom podatkovnog prometa od usluge pristupa internetu u fiksnim mrežama, za više od 26 posto u odnosu na 2023., te je ukupan podatkovni promet od te usluge dosegnuo na kraju četvrtog tromjesečja 2024. više od 994.500 terabajta, prenosi Hina.
U fiksnim mrežama, odnosno javno dostupnim telefonskim uslugama u tim mrežama je krajem 2024. bilo nešto više od 1,1 milijuna korisnika ili 1,2 posto manje nego krajem 2023. godine, pri čemu su tržišni udjeli najveća tri telekom operatora ostali slični – HT ima najveći od 60,2 posto, zatim A1 Hrvatska od 26,4 posto, a Telemach Hrvatska iznad 11 posto.
Pročitajte još:
S druge strane, korisnika javno dostupne telefonske usluge u mobilnim mrežama na kraju 2024. bilo je 4,7 milijuna ili 3,4 posto nego krajem 2023., u čemu HT ima najveći tržišni udio od 44,4 posto, A1 Hrvatska od 34,1 posto, a Telemach Hrvatska od 21,5 posto, s time da je Telemach i jedini koji je taj udio povećao na godišnjoj razini, za oko 1,1 posto.
Podsjećamo, A1 Hrvatska je u veljači 2025. počeo obavještavati korisnike da će od 1. travnja, na temelju indeksne klauzule, uskladiti cijene s prosječnom godišnjom stopom inflacije za 2024., koja je prema Državnom zavodu za statistiku (DZS) iznosila tri posto, pa će za toliko povećati mjesečne naknade. Hrvatski telekom je to učinio od 1. ožujka i također je povećao cijene mjesečnih naknada za tri posto, dok Telemach Hrvatska još nije najavio primjenu indeksacije.
Hrvatski Telekom d.d.
Radnička cesta 21, 10000, Zagreb, Hrvatska
883.269.559,00 (2023)
3.843 (2023)