Iz američkog proizvođača zrakoplova Boeing u ponedjeljak su poručili kako će biti potrebno “više narudžbi” od klijenata u Indiji prije no što donesu odluku o izgradnji postrojenja za sastavljanje civilnih aviona u toj zemlji. Takva najava mogla bi poremetiti planove i nadanje indijske vlade da u tu zemlju dovedu Boeing, jednog od dvije najveće tvrtke na svijetu za proizvodnju civilnih aviona.
“Poslovna logika nalaže da je za pokretanje proizvodnje, u bilo kojoj regiji, potrebno naći opravdanje koje je veća od samo indijskog tržišta. Za to je potrebno puno više narudžbi nego što se danas naručuje u Indiji,” rekao je u razgovoru za Reuters Salil Gupte, predsjednik Boeinga za Indiju i Južnu Aziju.
“Moramo vidjeti kako će ta situacija u Indiji i oko Indije evoluirati. U međuvremenu, idemo s razvojem korak po korak, kako bismo možda došli do takve točke,” rekao je Gupte, upitan za komentar na marginama sajma Aero India u indijskom gradu Bengaluru.
Iz Boeinga su u pisanom priopćenju potvrdili svoju “snažnu predanost” indijskom zrakoplovnom sektoru. Boeing je nudio sklapanje vojnih zrakoplova, poput F/A-18, u Indiji. No, količina narudžbi potrebna da bi se uložilo u postrojenje za civilno zrakoplovstvo mnogo je veća nego kad se radi o vojnom tržištu – a za održiv model takvog projekta bilo bi potrebno veće regionalno tržište, kažu iz te kompanije.
Početkom prošle godine indijski premijer Narendra Modi rekao je kako Indija “neće morati predugo čekati” da se pojave prvi Boeingovi avioni koji će biti “dizajnirani i proizvedeni” u Indiji.
“Dok se tržište razvija, nastavljamo procjenjivati izvedivost potencijalne suradnje na razvoju i proizvodnji, kada za to dođe pravi trenutak, jer želimo imati robustan ekosustav koji bi to mogao podržati,” dodaju iz Boeinga.
Indijske aviokompanija, među kojima su najveći nacionalni prijevoznik Air India, i low-cost prijevoznik IndiGo, trenutno imaju naručeno za isporuku oko 1.800 zrakoplova od globalnih proizvođača – od toga je ove godine planirana isporuka njih 130, podsjeća Reuters, navodeći podatke britanske konzultantske kuće Cirium Ascend.
Iz Boeinga su prošlog tjedna rekli da procjenjuju kako će indijske i južnoazijske zrakoplovne kompanije nabaviti oko 2.835 novih aviona u narednih 20 godina – što bi značilo da bi se njihov ukupan broj učetverostručio, u odnosu na današnje stanje.
Gupte je dodao da konačno sklapanje predstavlja tek 10% ukupne vrijednosti aviona, dodavši da je “pravi novac” u svemu onome što se radi da bi se konačno došlo do te zadnje faze.
Pročitajte još:
Boeing u Indiji ima mrežu od oko 300 dobavljača, od kojih nabavlja proizvode i usluge vrijedne 1,6 milijardi dolara godišnje, a Boeing sam u Indiji zapošljava oko 7.000 ljudi. Na joint venture projektu, u suradnji s indijskom grupom Tata, Boeing proizvodi trupove za borbene helikoptere AH-64 Apache, te vertikalne repove za civilni model Boeing 737, koji se prodaje klijentima diljem svijeta.
Gupte je dodao da bi indijska vlada trebala pružiti poticaje dobavljačima, kako bi se snizili troškovi kapitalnih ulaganja u Indiji, što bi pomoglo širenju nabavnog lanca za zrakoplovnu industriju u toj zemlji.