Zbog sankcija Rusiji, cijene nafte blizu četveromjesečnih maksimuma, prijevoz tankerima naglo poskupio

Stockcake.com
Naftni tanker u luci, Foto: Stockcake.com

Cijene nafte neznatno su smanjene na tržištima u utorak, ali su ostale blizu četveromjesečnih maksimuma jer su nove američke sankcije na rusku naftu ostale u središtu pozornosti tržišta.

Terminski ugovori za Brent naftu niži su za 28 centi te iznose 80,73 američkih dolara (73,65 eura) po barelu, dok je američka sirova nafta West Texas Intermediate (WTI) jeftinija za 18 centi te košta 78,64 dolara (71,69 eura) po barelu.

Nakon što je američko Ministarstvo financija krajem prošlog tjedna uvelo sankcije protiv Gazprom Nefta i Surgutneftegasa te protiv 183 plovila koja trguju naftom kao dio ruske takozvane “sjene flote” tankera, cijene na tržištima su povećane za dva posto u ponedjeljak, podsjeća Reuters.

“Naslovi vezani uz sankcije na rusku naftu dominirali su kretanjima cijena nafte proteklih tjedan dana, a u kombinaciji s otpornim gospodarskim podacima SAD-a, dinamičniji omjer ponude i potražnje dobio je na zamahu. Cijene danas malo stagniraju. Brz rast od gotovo deset posto od početka godine potaknuo je uzimanje profita, dok se iščekuju rizici događaja povezanih s objavom podataka o inflaciji u SAD-u”, rekao je IG-ov tržišni strateg Yeap Jun Rong.

Iako analitičari još uvijek očekuju značajan utjecaj sankcija na rusku ponudu nafte, fizički učinak mogao bi biti manji.

“Ove sankcije potencijalno mogu ukloniti do 700 tisuća barela dnevno s tržišta, što bi izbrisalo višak koji očekujemo ove godine. Međutim, stvarno smanjenje protoka vjerojatno će biti manje, jer će Rusija i kupci pronaći načine za zaobilaženje sankcija – očito će biti veći pritisak na nesankcionirana plovila unutar sjene flote”, naveli su analitičari ING-a u bilješci.

Pexels.com
Naftni tanker, Foto: Pexels.com/Maahid Photos

“Nove sankcije ruskim tankerima očekuje se da će utjecati na opskrbu nafte u Kinu i Indiju, iako ključni igrači u tim zemljama još uvijek procjenjuju pravnu situaciju i moguće alternative,” rekao je Philip Jones-Lux iz Sparta Commoditiesa.

Cijene prijevoza supertankera naglo su porasle nakon što su SAD proširile sankcije na rusku trgovinu naftom, što je natjeralo trgovce da užurbano rezerviraju brodove za opskrbu iz drugih zemalja prema Kini i Indiji, izvijestili su brodari i trgovci.

U međuvremenu, neizvjesnost oko potražnje iz Kine, jednog od najvećih kupaca, mogla bi umanjiti utjecaj smanjene ponude. Uvoz sirove nafte u Kinu pao je 2024. prvi put u dva desetljeća, osim u razdobljima pandemije COVID-19, pokazali su službeni podaci objavljeni u ponedjeljak.

Kineske i indijske rafinerije traže alternativne izvore goriva dok se prilagođavaju novim američkim sankcijama koje pogađaju ruske proizvođače i tankere, osmišljenima kako bi ograničile prihode drugog najvećeg svjetskog izvoznika nafte.

Indeks proizvođačkih cijena (PPI) u SAD-u bit će objavljen tijekom dana, dok će podaci o indeksu potrošačkih cijena (CPI) biti objavljeni u srijedu. Svaki rast temeljne inflacije iznad predviđenih 0,2 posto mogao bi zatvoriti vrata daljnjim smanjenjima kamatnih stopa Feda ove godine. Niže kamatne stope obično potiču gospodarski rast, što bi moglo povećati potražnju za naftom.

“Nedavni rast cijena na tromjesečni maksimum signalizira poboljšanje sentimenta, ali dok su širi pritisci na pad cijena trenutačno ublaženi, potreban je jači katalizator za održivi širi uzlazni trend”, dodao je Yeap iz IG-a.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari