Uprava Volkswagena (VW) objavila je da je postigla nakon višednevnih pregovora dogovor sa sindikatima prema kojemu će u idućih nekoliko godina biti ukinuto 35 tisuća radnih mjesta uz osjetno smanjenje proizvodnih kapaciteta.
Čelnici sindikata su pozdravili sporazum kao “Božićno čudo” nakon 70 sati pregovora u posljednjem krugu koji se protegao na cijeli protekli tjedan. Neće biti trenutačnih otkaza ili zatvaranja tvornica, a uprava je, kako izgleda, popustila u zahtjevu za smanjenje plaća od 10 posto.
Dogovorom je izbjegnut masovni štrajk u VW-u koji su sindikati najavljivali za iduću godinu. Dionica VW-a je ove godine oslabila 23 posto i ishod pregovora bi mogao donijeti barem kratkotrajno olakšanje investitorima.
Razgovori između sindikata i uprave traju od rujna. Cilj uprave je bio pronaći način za konkuriranje jeftinim kineskim automobilima i za nošenje s padom potražnje u Europi, kao i slabijim interesom od očekivanog za električne automobile.
“S paketom mjera koji je dogovoren tvrtka je postavila odlučan put u budućnost što se tiče troškova, kapaciteta i strukture. Sada smo opet u mogućnosti uspješno oblikovati vlastitu budućnost”, poručio je glavni izvršni direktor VW-a Oliver Blume.
Dodao je da će Volkswagenovi planovi štednje biti jednaki smanjenju proizvodnih kapaciteta nekoliko tvornica sljedećih godina.
“Rješenje koje je sada dogovoreno, uz smanjenje kapaciteta na različitim lokacijama, ekvivalentno je obujmu proizvodnje dva do tri velika pogona”, kazao je Blume.
VW navodi da dogovor omogućava uštedu od 15 milijardi eura godišnje na srednji rok. Premda neće biti trenutačnih zatvaranja pogona tvrtka je objavila da razmatra najbolje opcije za tvornicu u Dresdenu i prenamjenu tvornice u Osnabruecku, uključivo potragu za mogućim kupcem. Dio proizvodnje bit će preseljen u Meksiko.
Proizvodnja u Dresdenu bi trebala završiti na kraju iduće godine. Osoblje VW-a neće dobiti povećanje plaće na temelju kolektivnog ugovora u iduće četiri godine, a neki bonusi će biti smanjeni ili ukinuti, navodi Reuters.
Proizvodnja u najvećoj tvornici u Wolfsburgu će biti smanjena sa četiti na dvije proizvodne linije.
“Nijedan pogon neće biti zatvoren, nitko neće dobiti otkaz zbog operativnih razloga, a sporazum o plaćama u tvrtki je osiguran na dulje vrijeme”, poručuje pak čelnica radničkog vijeća u VW-u Daniela Cavallo.
Smanjenje broja radnika za 35 tisuća do 2030. godine predstavlja četvrtinu radne snage i u paketu je sa smanjenjem proizvodnje za oko 700 tisuća automobila.
Šef sindikata IG Metall je izjavio da će smanjenje broja radnih mjesta biti provedeno na socijalno odgovoran način.
Analitičar europskog tržišta automobilske industrije Matthias Schmidt ipak smatra da brojka i rok za smanjenje broja zaposlenika nije dovoljno jamstvo za uspješno suočavanje s trenutačnom stagnacijom na europskom tržištu.
“Rekao bih da su sindikati dobili više no sama tvrtka, no to je zbog komplicirane strukture kompanije koja realno i nije mogla postići puno više u pregovorima”, rekao je.
Pročitajte još:
Njemački kancelar na odlasku Olaf Scholz, kojega je problem VW-a također politički koštao, pozdravio je dogovor kao “dobro i socijalno prihvatljivo rješenje”.
Očito je prijetnja sindikata štrajkom bila presnažno oružje. UBS procjenjuje da bi svaki dan štrajka koštao do 100 milijuna eura u prihodima i oko 20 milijuna eura operativnog profita na temelju manje proizvedenih dvije do tri tisuće automobila dnevno.