Volkswagen planira zatvoriti najmanje tri tvornice u Njemačkoj, otpustiti desetke tisuća zaposlenika i smanjiti svoje preostale pogone, rekao je jučer čelnik radničkog vijeća tvrtke.
Najveći europski proizvođač automobila tjednima pregovara sa sindikatima o planovima za revitalizaciju poslovanja i smanjenje troškova, razmatra i zatvaranja tvornica na domaćem tlu po prvi put, što bi smanjilo njemačku industrijsku moći. Volkswagen je jučer ponovio da je potrebno restrukturiranje i rekao da će konkretne prijedloge dati u srijedu.
“Uprava je ozbiljna u vezi svega ovoga”, rekla je Daniela Cavallo, čelnica Volkswagenovog radničkog vijeća, zaposlenicima u najvećoj tvornici proizvođača automobila u Wolfsburgu, prijeteći prekidom pregovora.
“Ovo je plan najveće njemačke industrijske grupacije da započne rasprodaju u matičnoj Njemačkoj”, dodala je ne precizirajući koje bi tvornice bile pogođene niti koliko bi, od oko 300.000 zaposlenika Volkswagen grupe u Njemačkoj moglo biti otpušteno.
Njeni komentari označavaju veliku eskalaciju sukoba između Volkswagenovih radnika i uprave, budući da se tvrtka suočava sa značajnim pritiskom zbog visokih troškova energije i rada, oštre azijske konkurencije, slabljenja potražnje u Europi i Kini te sporijeg prijelaza na električna vozila. Oni također vrše dodatni pritisak na njemačku vladu da djeluje na oživljavanju gospodarstva, za koje se čini da će drugu godinu zaredom biti u padu s koalicijom kancelara Olafa Scholza koja traži načine za poticanje rasta. Scholz zaostaje u anketama o izborima koji će biti sljedeće godine.
Volkswagen također planira smanjiti plaće za najmanje 10 posto i zamrznuti plaće u 2025. i 2026. godini, rekla je Cavallo. Tisuće su se jučer okupile u Wolfsburgu, gdje je sjedište tvrtke već gotovo devet desetljeća. Radnici su inzistirali da se niti jedno postrojenje ne smije zatvoriti. Volkswagen je u priopćenju rekao da će dati prijedloge o tome kako smanjiti troškove rada u srijedu, kada se radnici i uprava sastanu na drugom krugu pregovora o plaćama i kada proizvođač automobila objavi rezultate za treće tromjesečje.
“Situacija je ozbiljna i odgovornost pregovaračkih partnera je ogromna. Bez sveobuhvatnih mjera za ponovno stjecanje konkurentnosti, nećemo si moći priuštiti bitna ulaganja u budućnosti”, rekao je član uprave Volkswagen grupe Gunnar Kilian.
Thomas Schaefer, koji vodi odjel za marku Volkswagen, rekao je da njemačke tvornice nisu bile dovoljno produktivne i da rade za 25 do 50 posto iznad ciljanih troškova, što znači da su neka mjesta dvostruko skuplja u usporedbi s konkurencijom. Dionice VW-a izgubile su 44 posto svoje vrijednosti u proteklih pet godina, u usporedbi s padom od 12 posto za Renault i dobitkom od 22 posto za Stellantis.
Sindikati imaju ogroman utjecaj u VW-u, gdje predstavnici radnika drže polovicu mjesta u nadzornom odboru i, u teoriji, imaju zakonsko pravo održavati štrajkove od 1. prosinca kao alat za daljnju eskalaciju sukoba, prenosi Reuters. Volkswagenova situacija odražava širi trend u trećem najvećem svjetskom gospodarstvu, čija se dominacija suočava s izazovom spretnijih i jeftinijih suparnika u ključnim područjima, uključujući automobilsku industriju, njegovu industrijsku okosnicu.
“Ako VW potvrdi svoj distopijski put u srijedu, odbor mora očekivati odgovarajuće posljedice s naše strane”, rekao je pregovarač sindikata IG Metall Thorsten Groeger, obećavajući žestok otpor.
Cavallo je kazala da Berlin mora hitno osmisliti plan za njemačku industriju kako bi osigurao da ne propadne. Vladin glasnogovornik rekao je da je Berlin svjestan Volkswagenovih poteškoća i da pregovara s tvrtkom i predstavnicima radnika.
“Međutim, stav kancelara o tome je jasan, odnosno da pogrešne odluke uprave iz prošlosti ne smiju ići na štetu zaposlenika. Sada je cilj zadržati i osigurati radna mjesta”, rekao je glasnogovornik. Scholz i njegov ministar financija Christian Lindner domaćini su odvojenih poslovnih samita danas, dok je ministar gospodarstva Robert Habeck prošli tjedan iznio veliki plan za poticanje ulaganja.
Pročitajte još:
“Podaci iz industrije pokazuju da neće biti zaokreta za proizvođače automobila. Stoga se hitno moraju poduzeti značajne mjere za smanjenje troškova prije nego što trenutačna nedovoljna iskorištenost postrojenja dovede do negativnih novčanih tokova”, rekao je Moritz Kronenberger, menadžer u Union Investmentu, koji posjeduje dionice u Volkswagenu.
Njemački proizvođači automobila su prošli tjedan dobili još loših vijesti. Mercedes-Benz i Porsche obećali su da će pojačati mjere za rezanje troškova nakon što su zabilježili pad dobiti na kineskom tržištu. Proizvođači automobila iz Njemačke također strahuju da će biti meta trgovinskog rata između Europske unije i Kine, zbog velikih carina EU-a na kineska električna vozila koje će stupiti na snagu ovaj tjedan.
3 Odgovora
U ovim vremenima sve se može očekivati..
Sigurno će im otpor poći za rukom
Sretno sindikalistima iako nisu ni svjesni da se kompletan oblik ekonomskog sustava izobličio. Trebat će im najjača taktika dosad i velike pregovaračke vještine da bi nešto postigli.