Najveća skupina u Europskom parlamentu mogla bi već ove godine izmijeniti zabranu motora s unutarnjim izgaranjem

Ilustracija: David ROUMANET / Pixabay

Europarlamentarci iz Europske pučke stranke (EPP), najveće skupine u Europskom parlamentu, priopćili su u srijedu da će u ovogodišnjoj reviziji plana za zabranu automobila s unutarnjim sagorijevanjem do 2035. pokušati odgoditi ili poništiti tu mjeru. 

Radi se o glavnoj ekološkoj mjeri Europske unije za automobile, kojom bi se do tada trebala zabraniti prodaja novih vozila koja emitiraju bilo kakve ugljične emisije – dakle, odnosi se i na benzinska i dizelska vozila, ali i na hibride.

Zagovornici zabrane kažu da se radi o ključnoj odredbi za zelene ambicije Europe i usmjeravanje automobilskog sektora prema industriji s manjim količinama štetnih emisija. Međutim, protivnici zabrane kažu da će tako ishitrena zabrana ugroziti opstanak europskih proizvođača koji se već danas bore sa slabom prodajom električnih vozila i jeftinijom kineskom konkurencijom.

Jens Gieseke, pregovarač konzervativnog EPP-a za autoindustrijsku politiku, rekao je agenciji Reuters da će njegova skupina iskoristiti planiranu reviziju te mjere u trećem ili četvrtom tromjesečju ove godine kako bi zatražila da se u nju ugrade novi amandmani.

Promjene koje žele predložiti uključuju dopuštanje prodaje automobila s motorom na unutarnje sagorijevanje koji koriste sintetička goriva ili biogoriva, te hibridnih vozila koja se pune na utičnicu (PHEV) i nakon 2035.

“Bilo je pogrešno zabraniti motore s unutarnjim izgaranjem. Ako neka goriva daju manje ugljičnih emisija, onda bi bi trebalo i prepoznati,” kaže Gieseke. Europska Komisija, čija predsjednica Ursula von der Leyen pripada EPP-u, dosad se odupirala pritiscima da se zabrana 2035. ublaži, i tvrdi da u postojećem obliku pruža sigurnost i stabilnost za investicije.

Međutim, Komisija je prošli tjedan planiranu analizu te zelene mjere za 2026. godinu pomaknula ranije, na 2025. godinu, te je popustila pritiscima proizvođača automobila i odobrila im tri godine za prilagodbu – umjesto prvotno jedne – za usklađivanje sa strožim limitima emisija propisanima za 2025. godinu.

Gieseke je rekao da ako to podrži dovoljan broj eurozastupnika da bi se o potpunoj zabrani 2035. godine moglo pregovarati već u sklopu novih ograničenja za 2025. godinu, već sljedećeg mjeseca. Bilo kakvu izmjenu postojećih pravila morala bi odobriti većina zastupnika Europskog parlamenta, kao i kvalificirana većina država članica Europske unije.

Italija i Češka, kao i stranka budućeg njemačkog kancelara Friedricha Merza, vež su najavili da žele preispitati zabranu 2035. godine. Međutim, iz diplomatskih izvora Reuters doznaje da zasad ipak većina drugih članica to ne podržava. EPP ima 188 od 720 zastupnika u Europskom parlamentu, što znači da bi morala privući podršku drugih političkih skupina za bilo kakve promjene.

Dok se desničarski zastupnici slažu s promjenom sadašnje politike i buduće zabrane, oni iz redova Socijalista i Zelenih protive se tome i misle kako bi naglasak trebao biti na pružanju podrške proizvođačima u tranziciji prema električnim vozilima i sustizanju kineske konkurencije.

Zastupnik iz skupine Socijalista Mohammed Chahim upozorio je tijekom debate u Europskom parlamentu u srijedu da “nostalgija” za starim tipom vozila može ugroziti inovacije. “Osjećam se kao da sam na sastanku upravog odbora Nokije, na dan kada se pojavio iPhone,” izrazio se slikovito Chahim.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari