Inflacija i rast cijena i dalje su na vrhu liste briga građana Hrvatske s 58 posto ispitanika, koji to ističu kao glavni problem, iako je to za šest postotnih bodova manje u odnosu na prošlu godinu.
Građane također zabrinjavaju smanjenje životnog standarda, nemogućnost plaćanja vlastitih troškova, pad kvalitete zdravstvene zaštite, kao i teme poput imigrantskog vala i klimatskih promjena. Te teme zaokružuju gornju polovicu ljestvice najvećih briga.
U donjem dijelu ljestvice, pokazalo je istraživanje MasterIndex za Mastercard, navedeni su i izazovi kao što su nedovoljno radne snage u ključnim sektorima poput turizma i zdravstva, demografski trendovi i pad kvalitete obrazovanja.
No, većina ispitanika izvještava o stabilnoj ili poboljšanoj financijskoj situaciji u usporedbi s prošlom godinom pa je primjetno više da se više izdvaja na putovanja i restorane. Raste i broj onih koji očekuju bolje financijsko stanje u idućih godinu dana.
„Prema rezultatima, kako Hrvati postaju optimističniji u pogledu svoje financijske budućnosti, vidimo i porast potrošnje na iskustva. Tako će ove godine 57 posto građana trošiti na putovanja, glazbene festivale i gastronomske avanture više nego prošle godine“, izjavila je Gea Kariž, direktorica Mastercarda u Hrvatskoj.
Prvi put, istraživanje donosi uvid i u prosječan iznos novca kojim Hrvati raspolažu na mjesečnoj razini – prema procjenama samih ispitanika, suma redovnih i dodatnih prihoda iznosi 1.035 eura. S najviše novca raspolažu oni u dobnoj skupini od 40 do 49 godina (1.224 eura), a značajno manje (751 eura) imaju oni u dobi od 18 do 29 godina, pri čemu njih 13 posto navodi da nemaju nikakva raspoloživa sredstva.
„Najveći dio prihoda se troši na hranu i piće (prosječno 234 eura mjesečno po ispitaniku), odjeću i obuću (113 eura), a zatim na kredite (86 eura) te štednju i ulaganja (72 eura). Ostale kategorije potrošnje uključuju osobnu njegu, uređenje doma, prijevoz, te izlaske i kulturu, gdje se primjerice mjesečno troši oko 41 euro, dok se na edukaciju troši 25 eura. Ispitanici od 30 do 39 godina troše u prosjeku najviše“, priopćeno je iz Mastercarda.
Istovremeno, 83 posto građana ističe da su poremećaji na tržištu i inflacija utjecali na povećanje mjesečne potrošnje u kućanstvu. Više se troši na prehrambene namirnice za pripremu kod kuće (68 posto), a najveći je porast u odnosu na prošlu godinu vidljiv u kategorijama putovanja i restorana na koje sada više troši 45 posto ispitanika. Veća potrošnja nego godinu dana ranije uočava se i za neke druge kategorije: namještaj, odjeća, kulturni događaji, dostava hrane, različiti gadgeti.
„Građani su pronašli načine za uštedu kroz kupnju na akcijama (93 posto) i usporedbu cijena (88 posto). Istovremeno, 74 posto smatra da nije vrijeme za veća ulaganja – npr. kupnju stana ili automobila“, navodi se u ovom istraživanju.
Vidljivi su značajni pomaci u percepciji financijske situacije među Hrvatima u odnosu na prethodnu godinu. Dok 24 posto ispitanika smatra da je njihova financijska situacija lošija nego prije godinu dana, što je za deset postotnih bodova manje nego 2023., čak 34 posto njih procjenjuje da im je financijska situacija bolja, što je povećanje od sedam postotnih bodova u odnosu na 2023.
Pročitajte još:
Rastući trend se primjećuje u područjima kriminala i korupcije, gdje svaka treća osoba (34 posto) izražava zabrinutost, što je povećanje od čak 12 postotnih bodova u odnosu na 2023. godinu.
Online istraživanje MasterIndex je u Hrvatskoj u drugoj polovici ožujka 2024. za Mastercard provela agencija za istraživanje tržišta Improve, na uzorku od 1.016 korisnika bankarskih usluga u Hrvatskoj, u dobi od 18 do 55 godina.
2 Odgovora
Ne brine me vise nista!
Tako je, najbolje je mozak na pašu