Bez sustavnih promjena u smjeru deregulacije ekonomije, smanjenja fiskalnog ugriza države te olakšanja uvjeta investiranja koje može rezultirati pojačanom konkurencijom među trgovcima, efekt bojkota trgovina može biti isključivo kratkoročan i zanemariv, smatra Hrvatska udruga poslodavaca (HUP).
Dok bojkot na prvi pogled može djelovati kao odgovarajući način protesta protiv rastućih cijena, postavlja se pitanje koliko je takav pristup opravdan te koliko zapravo može biti učinkovit, dodaju.
“Umjesto interveniranja u tržišne mehanizme, HUP se zalaže za ciljane socijalne mjere uz kriterij imovinskog cenzusa koje bi pomogle najranjivijim socijalno ugroženim građanima u kupnji prehrambenih namirnica”, ističe se u najnovijoj HUP-ovoj publikaciji Fokus tjedna, koju je napisao glavni ekonomist HUP-a Hrvoje Stojić.
Poslodavci smatraju da povremene akcije potrošača mogu privremeno utjecati na prodaju, no eventualne štete najviše bi pogodile manje trgovce, a na štetu ukupne konkurencije na tržištu maloprodaje, što je upravo suprotno interesima potrošača.
Iz HUP-a ističu kako su razlozi rasta cijena prehrambenih proizvoda “slojeviti i nisu utemeljeni u politikama, odnosno poslovnim modelima trgovačkih lanaca”.
Pored rastućih troškova dobavljača, prodajne cijene hrane su pod utjecajem mnogih drugih čimbenika poput snažnog rasta ukupnih primanja zaposlenih, četvrte najviše efektivne stope PDV-a u EU (20,3 posto) te općenito visokog poreznog opterećenja rada i dobiti, sezonalnog učinka turizma, rasta cijena energenata, povećanja troška inputa, naročito rada i energenata, kao i povećanog neto uvoza, navode iz udruge poslodavaca.
Iznose kako Hrvatska ima najveći deficit u inozemnoj razmjeni prehrambenih proizvoda (oko 2,5 posto BDP-a), a u zadnje tri godine bilježi najveće pogoršanje trgovinskog salda u usporedbi sa zemljama CEE regije te Njemačkom i Italijom.
Pročitajte još:
To Hrvatsku, kažu u HUP-u, čini najizloženijom kretanju rastućih uvoznih cijena (trenutno mlijeka, mesa, ulja, kave, kakaovca, itd.), obično viših u odnosu na pretpostavljene domaće cijene.
U HUP-u, prenosi Hina, smatraju kako će rast cijena usporiti kad na tržišnim osnovama padne potražnja, kao što se vidi na primjeru hrvatskog turizma kojemu zadnje dvije godine prihodi realno padaju.
2 Odgovora
Treba vise bojkotirat
Vidit cemo sta ce biti od toga svega.