U 2023. prihodi trgovaca na malo iznosili 7,73 milijarde eura

Supermarket, Foto: Freepik.com/Ilustracija

Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) provela je istraživanje tržišta trgovine na malo mješovitom robom, pretežno hranom, pićima i higijenskim proizvodima za domaćinstvo u Republici Hrvatskoj u 2023. godini. Prema rezultatima istraživanja, prihodi svih trgovaca iz uzorka AZTN-a lani su iznosili 7,73 milijarde eura, što je nominalan veće za 1,07 milijardi eura ili 16,1 posto u odnosu na 2022.

Uzorak u istraživanju trgovine na malo mješovitom robom za 2023. činili su poduzetnici, njih 44, koji prema ostvarenim prihodima predstavljaju najznačajnije poduzetnike koji djeluju na tržištu trgovine na malo mješovitom robom. No, u odnosu na 2022., bila su četiri trgovca manje, a to su Duravit, Kordun, Strahinjčica i Špar iz Bjelovara jer je segment trgovine na malo mješovitom robom tih trgovaca integriran u sustav Studenca.

U prošloj godini bilo je ukupno 5.140 prodajnih mjesta svih trgovaca iz uzorka, što je za 144 prodajna mjesta ili 2,9 posto više u odnosu na 2022. Ukupna neto prodajna površina svih prodajnih mjesta anketiranih poduzetnika u 2023. godini iznosila je 1,6 milijuna četvornih metara.

Prema AZTN-u, najveći trgovac na malo mješovitom robom lani je bio Konzum plus, a njegov tržišni udio iznosio je od 20 do 30 posto i bilježi neznatan rast tržišnog udjela u odnosu na godinu prije. Konzum plus je u 2023. imao 637 prodajnih mjesta, za devet više nego u 2022. On je u 2023. imao i najveći nominalan rast prihoda, više od 200 milijuna eura.

Zabilježen je i nastavak trenda rasta prihoda u trgovini na malo mješovitom robom članica Schwarz Grupe. Lidl u 2023. bilježi dvoznamenkasti rast prihoda prema relativnim pokazateljima, a njegov tržišni udio je iznosio od 10 do 20 posto. I Kaufland bilježi dvoznamenkasti rast prihoda te tržišni udio u iznosu od pet do 10 posto. Ukupno, obje članice Schwarz grupe su u prošloj godini imale tržišni udio od 20 do 30 posto.

Po nominalnom rastu prihoda na drugom mjestu, nakon Konzuma plus, su Lidl, Spar, Studenac i Kaufland, sva četiri bilježe rast u iznosu od 100 do 200 milijuna eura. Nakon njih su Plodine i Tommy s rastom od 50 do 100 milijuna eura, te KTC i Eurospin s rastom od 20 do 30 milijuna eura.

Pixabay.com
Supermarket, Foto: Pixabay.com

Rast prihoda u maloprodaji mješovitom robom imali su i regionalni trgovci – Boso, Ribola, Mlin i pekare, NTL te Decentia, u iznosu od 10 do 20 milijuna eura. Isto tako, rast je zabilježen i kod nekih regionalni i/ili lokalnih trgovaca, kao što su Trgovina Krk, Trgocentar, Zabok, Gavranović i Bakmaz u iznosima manjim od 10 milijuna eura.

Po broju prodajnih mjesta u 2023. godini Studenac je i dalje na prvom mjestu s 1.257 prodajnih mjesta. Radi se o prodajnim mjestima pretežno manjeg formata kao što su male prodavaonice i samoposluge.

Top 10 trgovaca u 2023. su: Konzum plus, Lidl, Plodine, Spar, Kaufland, Studenac, Tommy, KTC, Trgovina Krk i NTL, isto kao i u 2022. godini. Najveći porast tržišnog udjela unutar prvih deset trgovaca na godišnjoj razini bilježe Studenac i Spar, a zatim je Konzum plus.

U prošloj godini rast prihoda zabilježen je u svih 20 županija i u Gradu Zagrebu, a iz AZTN-a navode da je isto kao i u 2022. Najviši prihod iz maloprodaje imao je u Grad Zagreb i to 1,3 milijarde eura. Slijede Splitsko-dalmatinska županija s milijardom eura, Primorsko-goranska sa 678,7 milijuna eura, Istarska sa 614 milijuna eura, Zadarska s 522 milijuna eura, Zagrebačka s nešto manje od 505 milijuna eura te Osječko-baranjska županija koje je imala nešto više od 402 milijuna eura prihoda iz maloprodaje.

Istraživanje je pokazalo da su supermarketi, kao tip prodajnog mjesta, i dalje na prvom mjestu u strukturi prodaje prema ostvarenim prihodima u 2023., od četiri milijarde eura, i prema neto prodajnoj površini. Po prihodima, slijede hipermarketi s 1,56 milijardi eura, samoposluge s nešto manje od 1,52 milijarde eura i na kraju male prodavaonice sa 650 milijuna eura. Lani je u trgovini na malo mješovitom robom izrazito dominirala kupovina u supermarketima i hipermarketima jer je 72 posto ukupnog prihoda u maloprodaji mješovitom robom ostvareno prodajom u supermarketima, 51,8 posto, i hipermarketima, 20,2 posto.

U ukupnom broju prodajnih mjesta prema tipu, najviše je bilo samoposluga u 2023., nešto više od 42 posto. Slijede male prodavaonice s 39 posto, supermarketi s udjelom od 16 posto i hipermarketi s nešto manje od tri posto.

Rezultati istraživanja AZTN-a pokazali su kako su prosječne marže za prehrambene proizvode u prošloj godini bile najviše u kategoriji pekarskih proizvoda i konditorskih proizvoda, a zatim u kategoriji svježeg voća i povrća te bezalkoholnih pića. Kada se uspoređuju prosječne marže u 2023. u odnosu na godinu prije, od osam promatranih kategorija roba, u četiri kategorije se bilježi blago smanjenje prosječne marže, a to su meso i mesne prerađevine, meso peradi i jaja, mlijeko i mliječni proizvodi, osnovni prehrambeni proizvodi. Istovremeno se u preostale četiri kategorije bilježi blago povećanje prosječne marže, a te kategorije su voće i povrće, konditorski proizvodi, bezalkoholna pića i vode te pekarski proizvodi.

Poslovni prihodi (EUR):
1.877.547.048,12 (2023)
Broj zaposlenih:
10.819 (2023)

3 Odgovora

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari