Američki predsjednik Donald Trump se u srijedu, nakon stupanja na snagu kontroverznih carina za uvoz kanadske i meksičke robe, predomislio i najavio privremeno izuzeće od nameta za autoindustriju za narednih 30 dana.
Izuzeće se odnosi samo na vozila koja se proizvode po postojećim pravilima o slobodnoj trgovini između Meksika, SAD-a i Kanade. Njegova najnovija najava je barem privremeno zaustavila najveći pad na Wall Streetu u zadnja tri mjeseca. Bijela kuća je priopćila i da je Trump “otvoren za razgovore” i o drugim proizvodima koji bi možda mogli biti izuzeti od carina – no istovremeno je jasno dao do znanja i da ne misli odustati od trgovinskog rata sa svojim najbližim susjedima.
Trump inzistira da Kanada i Meksiko ne štite svoju granicu dovoljno dobro, i da zato u SAD pristiže opasna droga fentanil – no nikad nije objasnio kakvi potezi Meksika i Kanade bi ga zadovoljili, niti je objasnio zašto SAD nije u stanju sam zaštititi vlastitu granicu od krijumčara.
Iz Kanade stiže tek 0,2 posto zaplijenjenih količina fentanila, dok ostalih 99,8 posto dolazi iz Meksika. Istovremeno, Kanada je nakon stupanja na snagu Trumpovih carina od 25 posto na sav kanadski uvoz (osim niže stope od 10 posto na kanadske energente) uzvratila svojim protumjeram.
Kanadska vlada je uvela carine na određene vrste američkog uvoza vrijednog 21 milijarde dolara, uz najavu da će se nakon tri tjedna popis robe proširiti i da će se naplaćivati namet na robu vrijednu 107 milijardi dolara. Ta roba uključuje američka alkoholna pića, drvnu građu i kućanske uređaje.
U Kanadi se alkohol prodaje u državnim lancima koje kontroliraju provincijske vlasti. Niz provincija je najavilo stopiranje narudžbi svih američkih pića, a po internetu se šire snimke uklanjanja američkog bourbona, piva i vina s polica u trgovinama. Američka industrija bourbona od izvoza u Kanadu ostvaruje više od 9 milijardi dolara godišnjeg prometa.
Iako pregovori između Ottawe i Washingtona još traju, zasad se ne nazire rješenje. Najava jednomjesečne odgode za autoindustriju je potaknula blagi popravak dionica velikih proizvođača, no cijela atmosfera konstantnih trgovinskih napetosti stvaraju poslovnu nesigurnost i narušavaju povjerenje potrošača. Dionice General Motorsa su nakon najave porasle 7.2 posto, a Forda 5.8 posto – no obje dionice su još uvijek na nižoj razini nego što su bile početkom ove godine.
Automobilska industrija je posebno pogođena Trumpovim carinama jer je taj sektor duboko integriran i proizvodnja se odvija u sve tri zemlje Sjeverne Amerike – neki dijelovi katkad prelaze granice i po 5-6 puta prije ugradnje u gotovo vozilo.
To je posebno važno za velike kompanije poput Forda, General Motorsa i Stellantisa, koji upravo u sjevernoameričkim pogonima proizvode pick-up kamionete, glavni segment prodaje u SAD-u i njihov najveći izvor prihoda.
Sveučilište Boise State u nedavno objavljenom tekstu naglašava do koje mjere su proizvodni lanci integrirani. Prema Sporazumu između Sjedinjenih Američkih Država, Meksika i Kanade (USMCA), Meksiko i Kanada isporučuju različite dijelove, od motora do unutarnjih komponenti, sustava prijenosa do alternatora i mnoge druge. Osim rezervnih dijelova, veliki dio završne montaže američkih automobila odvija se u tim zemljama. Na primjer, General Motors sastavlja 19 posto svojih modela u Meksiku i 13 posto u Južnoj Koreji. Slično tome, Ford sastavlja 13 posto svojih modela u Meksiku i 13 posto u Kanadi. Fiat također sastavlja 46 posto svojih automobila u Italiji, 17 posto u Kanadi i 17 posto u Meksiku.
Iz Kanade stiže i potaš, tj. kalijev karbonat, ključan sastojak za proizvodnju umjetnog gnojiva od kojeg ovisi američka poljoprivreda. U narednim danima mogla bi se uvesti iznimka i za to, a navodno se razmišlja i o ukidanju nameta od 10 posto za uvoz kanadske nafte, plina i električne energije.
Meksiko je također najavio odmazdu, no detalje će predsjednica Claudia Scheinbaum objaviti u nadolazećim danima. Reuters izvještava da meksička državna naftna kompanija Pemex traži kupce za svoje sirovine u Europi i Aziji. Dosad je oko 60 posto Pemexovog izvoza išlo u SAD.
Trumpove carine ugrožavaju ekonomski oporavak Kanade, koja je sve do nedavno imala nekoliko godina stagnacije. U zadnjem tromjesečju prošle godine BDP je narastao za 2,6 posto, iznad svih očekivanja. No, Trumpovi potezi mogli bi dovesti do recesije, s obje strane granice. Kanadska ekonomija se uvelike oslanja na trgovinu sa svojim južnim susjedima – oko 75 posto svog izvoza odlazi u SAD, a iz njega dolazi i oko trećina svog uvoza.
Kanada, četvrti najveći izvoznik nafte na svijetu, mogla bi potencijalno iskoristiti svoju energetiku kao polugu u pregovorima ako trgovinski rat eskalira.
“Ali trenutno iz Bijele kuće dolazi previše nepredvidljivosti i kaosa… Kanada ne može svakih 30 dana prolaziti kroz ovu psihodramu”, rekla je u srijedu kanadska ministrica vanjskih poslova Melanie Joly na poslovnom forumu u Torontu.
Razni indikatori upućuju na zaključak da Trumpova politika već nanosi štetu i američkoj ekonomiji. Po najnovijim podacima rast plaća se usporio, sve je više kompanija koje pauziraju investicije, a broj novih radnih mjesta u veljači je bio niži od očekivanog, tek 77.000 – gotovo dvostruko manje od prognoze anketiranih ekonomista.
Dolar je u srijedu također pao na najnižu razinu u posljednja tri mjeseca, a američki burzovni indeksi su proteklih tjedan dana bili u stalnom padu. Ipak, nakon najave o izuzeću automobila od carina indeks S&P 500 je narastao za 1,1 posto, i time povratio oko trećinu pada u protekla dva dana.
Po analizama, jedan od razloga zbog kojih je Trump odmah uveo izuzeće za automobile su pick-up vozila. Nove carine bi mogle povećati prodajnu cijenu takvih vozila između 3.000 i 7.000 dolara, što bi direktno pogodilo kupce takvih vozila koji su mahom Trumpovi najvjerniji birači.
Pročitajte još:
Na robu koja je 75 posto proizvedena u Sjevernoj Americi se po postojećem USMCA sporazumu – kojeg je potpisao sam Trump za vrijeme prvog mandata – se ne primjenjuje carinski režim. Sporazum propisuje i minimalni udio dijelova koji potječu iz Sjeverne Amerike koji vozila moraju sadržavati, poput motora, karoserija, i slično.
Za većinu vozila taj minimum je 40 posto, dok je za pick-up kamionete 45 posto – što znači da je ta vrsta vozila posebno ovisna o integriranoj proizvodnji u sve tri države Sjeverne Amerike.
“Ford, GM i Stellantis aplaudiraju predsjedniku Trumpu što je prepoznao da vozila i dijelovi koji zadovoljavaju visoke zahtjeve za američko i regionalno porijeklo iz sporazuma USMCA trebaju biti izuzeti od carina,” rekao je Matt Blunt, predsjednik američkog Vijeća za automobilsku politiku (AAPC), koje predstavlja te tri tvrtke.