Borzan: Novi zakon o trajanju uređaja motivirat će proizvođače na veći kvalitet

Pixabay.com
Nova direktiva EU za kućanske aparate, Foto: Pixabay.com/ilustracija

Novi europski zakon proizvođače će motivirati da proizvode kvalitetnije i trajnije uređaje, rekla je Biljana Borzan, izvjestiteljica i pregovaračica Europskog parlamenta za direktivu, koja je inicirala donošenje ovog zakona, zahvaljujući kojem će kupci biti bolje informirani o trajanju, popravku i održivosti uređaja.

Direktiva o jačanju položaja potrošača u zelenoj tranziciji boljom zaštitom od nepoštenih praksi i boljim informiranjem dobila je potporu velike većine od 593 eurozastupnika na plenarnoj sjednici u Strasbourgu. Protiv je bio 21 zastupnik, a suzdržanih 14.

“Uvriježila se praksa u kojoj ste vi kao potrošač usmjereni isključivo u jedan smjer, a to je da kupite novo”, rekla je Borzan, potpredsjednica socijaldemokrata u Europskom parlamentu, i istaknula da će se novim zakonom dokinut takva praksa i bolje zaštititi potrošačka prava građana koji smatraju da su uređaji prije trajali dulje nego oni proizvedeni danas, prenosi Hina.

Najviše uređaja se pokvari između druge i treće godine upotrebe, odnosno nakon isteka obveznog jamstva. Borzan je naglasila da je teško dokazivo da je proizvođač namjerno ugradio kvar u uređaj ali da je osmišljen način kako osigurati da potrošači biraju trajnije uređaje.

 “Vrlo je teško dokazati, čak i ako ste vrhunski inženjer, teško ćete dokazati da je neki dio stavljen u uređaj baš da ga pokvari prije vremena. Išli smo na jedan posredan način, kako motivirati proizvođače da proizvode kvalitetnije uređaje”, rekla je Borzan.

U trgovinama na prostoru EU, će biti podsjetnik na obvezno jamstvo od dvije godine na sve uređaje, čega većina građana nije svjesna, dok će proizvođač moći istaknuti komercijalno jamstvo na samim uređajima. Izvjestiteljica je rekla da će se na ovaj način motivirati proizvođače da proizvode kvalitetnije proizvode, a istovremeno demotivirati potrošače da kupuju proizvode s kraćom garancijom.

“U praksi, u trgovini kupujete nekakav uređaj i u jednom dijelu trgovine su na hrpi svi uređaji tog tipa, primjerice hladnjaci. Jedan je označen s oznakom dvije, jedan s tri, jedan s pet (godina jamstva). Onaj koji ima veću brojku je konkurentniji, a onaj koji ima manju znači da je proizvođač sam nesiguran u svoj proizvod, jamči svega možda godinu ili može čak biti nula, odnosno može biti da ne jamči ništa osim onog obveznog jamstva. Taj proizvod će biti automatski manje zamijećen među kupcima jer će svatko tražiti što veću brojku”, objašnjava Borzan, dodavši da se očekuje da će ovaj način potaknuti natjecanje među proizvođačima.

U direktivi se navodi i da bi potrošače prije kupnje proizvoda trebalo informirati o dostupnosti i cjenovnoj pristupačnosti rezervnih dijelova potrebnih za njegov popravak, uključujući trajanje razdoblja tijekom kojeg su dostupni rezervni dijelovi i pribor, kao i postupak njihove narudžbe, te o dostupnosti priručnika za upotrebu i popravak, kao i alata i usluga za popravak.

Godišnje se u svijetu baci 45 milijuna tona elektroničkog otpada, od čega se samo 20 posto reciklira, ukazala je Borzan na poražavajući podatak. Popravak uređaja jedan je od načina da se takav otpad manje gomila, barem u Europi.

Nakon što je Europski parlament dao zeleno svjetlo ovoj direktivi, još je formalno treba odobriti Vijeće EU. Države članice će potom imati dvije godine da je prenesu u nacionalna zakonodavstva.

14 Odgovora

  1. Njima je bitnije da se lova okreće i da se kupuje novo a obvezno jamstvo od 2 godine to neće promijeniti

  2. Pregovaračica? Pa nije ništa ispregovarala. Sve ostaje isto kao i prije. I dalje će kupac biti oštećen.

  3. Dobre vijesti za potrošaće koji će napokon kupovati proizvode dugotrajnijeg vijeka

  4. Ako to doista bude, svaka čast. U zadnje vrijeme doista naprave ofrlje, samo da bih se što prije pokidalo pa da kupiš novo.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari

Pozivamo vas da podijelite svoje mišljenje ispunjavanjem ankete i pomognete nam poboljšati naše usluge!