Tehnologije poput virtualne (VR) i proširene stvarnosti (AR) polako se, ali sigurno uvlače u gotovo sve pore naših života. Iznimka nije ni turizam koji se pokazao kao itekako ‘plodno tlo’ za takve tehnologije, bilo da želite krenuti na virtualnu šetnju apartmanima ili hotelima koje planirate posjetiti, razgledati grad uz pomoć digitalnog vodiča ili čak i otputovati kroz vrijeme.
Upravo ovo posljednje uvodi nas u priču o zagrebačkom Artivio studiju, ranije poznatog pod imenom VR Pole, koji je pozornost javnosti privukao prije nekoliko godina kada je ispred Zagrebačke katedrale postavio VR stup koji je svim zainteresiranima omogućavao da vide kako je ta katedrala izgledala prije razornog potresa 1880. godine.
“Nakon uspješnog testiranja VR stupova ispred zagrebačke katedrale, dobili smo potvrdu da je to proizvod koji bi maksimalno obogatio turističku ponudu svakog mjesta. U isto vrijeme, hype oko tehnologija virtualne realnosti krenuo je širom svijeta, što je dodatno potaknulo naše uvjerenje da imamo proizvod svjetske razine. Projekt je dobio i priznanje na razini EU te smo dobili sufinanciranje putem EU natječaja za Inovacije novoosnovanih MSP-ova, kao i razne nagrade i priznanja na međunarodnim natjecanjima. Nažalost (ili na sreću), administrativne poteškoće i situacija s pandemijom koronavirusa su utjecale na daljnji razvoj projekta. Projektom je bilo zamišljeno da Zagreb postane prvi grad na svijetu s VR turističkom turom te da stupove besplatno darujemo gradu. Međutim, tadašnja gradska uprava nije podržala naš prijedlog, unatoč djelomičnom sufinanciranju proizvodnje sredstvima EU-a.
Ured za kulturu je zaključio da bi stupovi mogli narušiti izgled povijesne jezgre grada, zbog čega smo bili primorani zahvaliti im se i krenuti u novom smjeru. Paralelno s tim, pandemija koronavirusa je pogodila javnu upotrebu VR tehnologije, što je utjecalo na našu odluku. Odlučili smo prebaciti kompletnu tehnologiju na aplikaciju za proširenu stvarnost (AR) te smo razvili “Hisstory Tour”. Ova odluka se pokazala kao najbolja poslovna odluka u našem životu, budući da je AR tehnologija omogućila interaktivno iskustvo turističkog obilaska, prilagođeno trenutnom vremenu i ograničenjima uzrokovanim pandemijom”, uvodi nas u priču Milan Gudeljević, CEO studija Artivio, i dodaje kako su VR stupovi i dalje u upotrebi na nekoliko mjesta i posjetiteljskih centara u Njemačkoj i susjednim državama, ali njihova masovna upotreba nikad nije zaživjela.
Spomenuti Hisstory Tour je “mlađi brat” VR stupova, gdje na 14 interesnih točaka u centru Zagreba korisnik putem mobitela aktivira digitalnog AR/VR vodiča koji mu na zabavan način prepričava povijesne zanimljivosti i crtice o Zagrebu i njegovim povijesnim ličnostima.
“Naš digitalni vodič je putnik kroz vrijeme tako da je prijateljevao s banom Jelačićem, Teslom, Marijom Jurić Zagorkom, Matijom Gupcem, i mnogim drugim “velikim facama”. Plan s Hisstoryem je “proširiti” ga u obliku platforme na europsku razinu jer takvog tipa konzumacije informacija i sadržaja kronično nedostaje na tržištu”, kaže Gudeljević.
Još jedna suradnja njihovog studija koja privlači pozornost svakako je i 360 VR Tour koji su napravili za Marvie Hotel u Splitu. Do suradnje, koja sada traje već četiri-pet godina, došlo je na jednom tehnološkom kongresu u Splitu, a taj im je hotel, naglašavaju, jedan od dražih klijenata, upravo zbog svojeg pristupa inovativnim elementima koji im unapređuju poslovanje.
“Za njih smo izradili 360 VR Tour koji je zapravo kombinacija raznih tehnologija, digitalnog ‘conciergea’ i turističkog vodiča. Korisnik putem telefona i QR/NFC tehnologija skenira određene kodove i u digitalnom obliku dobiva sve informacije o svom boravku u Splitu i hotelu, VR pregled najzanimljivijih mjesta u široj okolici, te 24/7 komunikaciju s osobljem hotela. Koliko je Marvie napredan u tehnološkom shvaćanju noviteta najbolje govori primjer da su ovaj projekt, odnosno ‘paperless’ pristup informacijama imali debelo prije korone, digitalnih cjenika, QR kodova, individualnog pristupa i slično. U međuvremenu smo s partnerima odradili na desetke sličnih digitalnih ‘conciergeova’ u Hrvatskoj i Europi, ali Marviev pristup uvijek ističemo kao primjer dobre prakse”, objasnio je.
Od planova za budućnost vrijedi izdvojiti projekt izrade digitalnog turističkog vodiča za europsko tržište, čija je procijenjena vrijednost oko 3,6 milijuna kuna.
“To je nastavak Hisstory Tour priče. Hisstory Tour na steroidima. Projekt je još daleko od realizacije iako imamo kompletnu infrastrukturu i tehnologiju spremnu, samo čekamo pogodan trenutak. Ukratko, riječ je o content-creator platformi za sve zainteresirane turističke vodiče širom svijeta da na jednostavan način kreiraju vlastite on-location digitalne XR ture, i dodatno obogate svoje budžete, pružajući kvalitetan sadržaj za korisnike. Uz „milijun“ drugih featurea koji čine ovaj vodič posebnim, ovaj „XR za sve“ pristup nam se čini kao idealan spoj popularizacije ove tehnologije u turizmu. Odlučili smo da nećemo ići u realizaciju projekta kroz EU sredstva, kako bismo u potpunosti ispunili željene kreativne elemente. Tako da je projekt financiran sredstvima privatnih investitora”.
Za kraj razgovora, Milan Gudeljević nam je otkrio još neke zanimljive suradnje i projekte na kojima trenutno rade.
Pročitajte još:
“U fokusu nam je nastavak suradnje s našom najjačom globalnom franšizom Muzeja Iluzija, gdje smo im glavni partner u otvaranju novih muzeja u svijetu. Ukupno smo u posljednjih nekoliko godina sudjelovali u otvorenjima (i refreshmentima) više od 50 muzeja diljem svijeta, a koliko je nova ekipa koja vodi franšizu ozbiljna i ambiciozna govori činjenica da im je plan imati 200 Muzeja iluzija diljem svijeta otvorenih u idućih par godina. Ploča u uredu nam je puna novih gradova gdje će se otvoriti muzeji do kraja godine. Zbog dosadašnje dobre suradnje, našeg tehnološko-kreativno backgrounda i lucidnosti našeg kreativnog direktora Dragana Vejnovića, odnedavno surađujemo i kao partneri franšize u njihovom postrojenju za istraživanje i razvoj novih eksponata za franšizu, tako da je to jedan novi element na koji smo posebno ponosni.
U planu nam je do kraja godine završiti i tri AR aplikacije koje radimo u suradnji s gradovima, a prikazuju turizam njihovih mjesta na jedan drugačiji način. Od ostalih projekata koji nisu strogo vezani za turizam dosta smo aktivni na proizvodnji VR i 3D edukativnog sadržaja za jednu veliku obrazovnu ustanovu. Radimo dosta i VR/3D/360 aplikacija i sadržaja, odnosno kreativno-tehnoloških rješenja za dva velika investitora u građevini. A ono što mene osobno posebno veseli je da nam do kraja godine izlazi nova edukativna mobilna igra za HRT-ovu Juhuhu platformu. Ukratko, generalna želja nam je ostati mali studio za kreativne tehnologije s do 15 ljudi napucan vrhunskim stručnjacima i ludo kreativnim projektima. Za sad se držimo plana i iskreno se nadamo da ćemo uspjeti u tome”.
3 Odgovora
Genijalno.
Ma top.
Super.