Silvija Repić, Sana delikatese: Lansirali smo više od 250 proizvoda, planiramo i širenje na nova tržišta

Privatna arhiva
Silvija Repić, Foto: Privatna arhiva

Iako je svoju karijeru započela u financijskom sektoru i osiguravajućem društvu, gdje je radila osam godina, Silvija Repić uvijek je voljela kuhati pa je 2013. osnovala Sana delikatese. Mnogim ljubiteljima zdrave hrane njena tvrtka je već dobro poznata, a samo ime govori o tome kakve proizvode nude, jer Sana na latinskom znači zdravo.

Trenutačno ima 12 zaposlenika i nekoliko vanjskih suradnika, a u Sani rade i brojni studenti kroz razne promotivne aktivnosti. Razgovarali smo s njom o pokretanju posla, planovima i mnogim drugim zanimljivostima vezanim uz Sana delikatese.

Kako ste odlučili pokrenuti Sana delikatese? To vjerojatno nije bila laka odluka s obzirom na to da ste tada već imali posao i bavili se nečim potpuno drugačijim. Je li vam taj posao ikako pomogao u pokretanju svoje tvrtke?

“Uvijek me privlačila ideja razvoja vlastitog poduzeća, kreativnosti i stvaranja posla prema vlastitim vrijednostima. Odlučila sam dati otkaz i osnovati Sana delikatese. Tada nisam baš znala što me sve čeka, ali bio je to jedan od onih trenutaka kad pomisliš sad ili nikad. Kada se osvrnem imam osjećaj da je sve vodilo k tome da osnujem Sanu. Oduvijek sam veliki gurman i volim kuhati te me zanima nutricionizam, a moji hobiji su sport i putovanja. Sve to je kod mene budilo znatiželju za hranom i trendovima u prehrani. Uz oca koji je radio u prehrambenoj industriji, imala sam osjećaj da sam uvijek bila dio tog svijeta.

Rad u stranoj multinacionalnoj kompaniji imao je za mene jako puno prednosti na početku karijere. Izuzetno sam puno naučila, velike kompanije daju dobre temelje i strukture te znanja iz upravljanja procesima. U prvih dvije-tri godine od osnutka poduzeća radila sam još i kao trenerica prodajnih i komunikacijskih vještina, vještina vođenja i slično, što je djelomično bio nastavak moje tadašnje karijere. S vremenom je količina posla vezana uz hranu toliko rasla da sam trenerski i konzultantski dio privremeno stavila na pauzu. Voljela bih te dvije ljubavi ponovno jednom spojiti jer mislim da bih sad još bolje mogla prenijeti svoja iskustva.”

Zašto ste odlučili proizvoditi i prodavati baš zdravu hranu? Humus je jedan od vaših najpopularnijih proizvoda.

“I otac i ja smo istovremeno bili na prekretnici karijere i razmišljali da pokrenemo neki svoj projekt. Upravo je otac bio taj koji me je kao tinejdžerku upoznao s humusom i to je bila njegova ideja. Humus, namaz od slanutka i sezama kojeg je moj otac otkrio prije mnogo godina kada je surađivao s internacionalnim kompanijama činio se kao odlična ideja. Iako je to jelo koje postoji već više od 2.000 godina, za naše tržište on je bio nešto novo, ukusno, zdravo i nutritivno, a jako interesantno i za pripremu raznih jela. Znali smo da humus postaje popularan u zapadnim zemljama.”

Privatna arhiva
Silvija Repić, Sana delikatese / Foto: Privatna arhiva

Po čemu je vaš humus poseban u odnosu na sve druge koji se nalaze na tržištu?

“Prva linija proizvoda bile su različite vrste svježeg humusa premium kvalitete. Budući da je humus prije 10 godina na našem tržištu bio potpuno nepoznat, bio nam je pravi izazov krenuti. U nedostatku kapitala odlučili smo pronaći partnera za proizvodnju. Kvaliteta i svježina proizvoda bili su prvi imperativ te tu nije bilo kompromisa. S obzirom na to da smo tada bili novi brand za potrošače i nismo imali prepoznatljivost, a sam humus je ljude više asocirao na zemlju nego na namaz, odlučili smo tržištu predstaviti svježi humus. Naš proizvod je premium kvalitete i nudimo nekoliko okusa: classic i sa zrnima slanutka, za one koji preferiraju blage okuse, te s čilijem i bučinim sjemenkama, za one koji vole aromatičniju hranu. Željeli smo dati potrošačima priliku da humus probaju kroz brojne degustacije i sajmove te odaberu svog favorita, a istovremeno i educirati ljude o tome koliko je humus nutritivno zdrav i bogat namaz. Ubrzo smo razvili i recepturu humusa s bučinim sjemenkama koji je spoj domaćeg i internacionalnog te je odmah bio odlično prihvaćen.”

Spominjali ste oca i njegov utjecaj. Koliko vam obitelj pomaže u poslu?

“Obitelj je od samog početka bila ogromna podrška, a i sada je. Otac je zaposlen u Sani od početka 2018. godine kao član Uprave, a brat ima svoj obrt gdje se bavi digitalnim marketingom, pa pola radnog vremena radi u Sani. Obavlja dio poslova koji su vezani uz prodaju i marketing. Mama nije izravno u poduzeću, ali je važna za druge sfere života jer poduzetnički radni tempo često zahtijeva duge sate, pa je podrška oko raznih privatnih zadataka i pitanja često jednako bitna, ili bitnija od funkcije nekog radnog mjesta. Također, posebno u početku, financijska pomoć roditelja mi je bila izuzetno važna. Kasnije, kroz razvoj poslovanja je sva dobit investirana u razvoj novih proizvoda i marketing.”

Koliko je vremena trebalo da pokrenete posao? Jeste li imali nekih problema na početku?

“Trebalo je nešto više od godinu i pol dana jer smo projekt počeli razvijati dok sam ja još bila zaposlena, pa je vrijeme za to bilo ograničeno. Isprva je sve išlo jako sporo i s puno neizvjesnosti, ali je istovremeno bilo i zabavno. Morali smo osmisliti sve, donijeti puno odluka bez pravog istraživanja tržišta i svih alata koje koriste velike kompanije kod lansiranja novih proizvoda. Naravno, tu je bio i nedostatak financijskih sredstava te znanja. Osim obitelji, imala sam ogromnu podršku mojih brojnih prijatelja iz raznih sfera poslovanja koji su dijelili sa mnom svoje ideje i iskustva te ponekad me izazivali teškim pitanjima. Sve je to pomoglo da što kvalitetnije pokrenemo posao.

Privatna arhiva
Sana delikatese, Foto: Privatna arhiva

Sve što smo u ovih 10 godina zaradili uložili smo u razvoj novih proizvoda, marketing i naše zaposlenike. To su tri stupa na koje se oslanjamo uz kvalitetu. U malom poduzeću s malom financijskom snagom nije lako napraviti nešto revolucionarno, pa je naša strategija stabilan razvoj korak po korak. Uloženo se jednako tako sporo vraća jer je situacija na tržištu izuzetno zahtjevna i pritisci su ogromni.”

Iako je sve počelo s humusom, znam da radite i druge proizvode. Koliko imate proizvoda u svojoj ponudi?

“Kroz godine smo lansirali više od 250 proizvoda. Čips od jabuke i s čokoladom, guacamole namaz, tahini paste, premium začine za profesionalno kulinarstvo, svježe biljne Power sireve, falafel, deserte od kestena, ekološke i jestive slamke itd. Većina artikala se može svrstati u kategoriju niše. Pretežno su to namirnice biljnog podrijetla, zdravih karakteristika, vrhunske kvalitete, a često i bez glutena.”

Na koji proizvod ste najviše ponosni?

“Svakako bih izdvojila sada već izuzetno popularni Hummus koji je omiljen među potrošačima zbog svojeg odličnog okusa, svježine i mazivosti, ali i jednostavnosti. Nimalo ne zaostaje ni guacamole. Proizvodi su pogodni za vegane, ne sadrže gluten i odličnih su nutritivnih vrijednosti. U HoReCa segmentu se posebno ponosim Sana premium začinima, profesionalnim začinima koji su iznimne kvalitete jer je bilje sušeno posebnom tehnologijom liofilizacije, gdje začini ostaju snagom i kvalitetom najbliže svježem bilju. Svi proizvodi i mješavine su potpuno prirodni i bez pojačivača okusa. Tu su još i specijalne soli, začini za pića te posebna ulja i ocat.”

Jeste li imali problema u poslovanju zbog pandemije?

“Jako smo se teško nosili s Covid krizom. HoReCa segment je već tada iznosio gotovo 40 posto prihoda koje je bilo nemoguće nadoknaditi negdje drugdje zbog zatvaranje kompletnog HoReCa kanala. Također, naši projekti na stranim tržištima potpuno su zaustavljeni. Neke pokrećemo ponovno, tek sada, nakon gotovo tri godine. U trenutku Covid krize, prije sezone smo za obrtni kapital trebali manji kredit kako bismo mogli financirati zalihe potrebne za veći rast prodaje u ljetnim mjesecima.”

Privatna arhiva
Član Uprave Sana delikatese Miroslav Repić i vlasnica Silvija Repić, Foto: Privatna arhiva

Kakva je bila 2023. godina za vas i koliko su poskupljenja utjecala na Sana delikatese?

“U 2023. bilježimo dvoznamenkaste stope rasta i time smo jako zadovoljni. Radili smo brojne marketinške aktivnosti i lansirali neke nove proizvode. S druge strane, izuzetno je negativan bio utjecaj rasta troškova na svim razinama, pa su financijski pokazatelji znatno lošiji nego što bi se to očekivalo uz tako veliki rast prodaje.”

Koji su najveći problemi na tržištu s kojima ste se susreli i koje su neke pozitivne stvari za vaš posao?

“Mislim da smo u ovih 10 godina prošli sve moguće izazove s kojima se može susresti malo poduzeće koje radi s prehrambenim proizvodima. Od izazova s naplatom potraživanja, nedostatka budžeta za marketing, fluktuacije radnika, rastućih troškova, izazova s organizacijom logistike, primjene u poslovanju kod dobavljača, Covid krize, inflacije, ratova u inozemstvu i još mnogo toga. Osjetljivost našeg malog poduzeća je ogromna jer je financijska snaga mala, kao i pregovaračka moć, kako prema kupcima, tako i prema dobavljačima.

U ovakvim vremenima ogromne nesigurnosti i neizvjesnosti svoju prednost vidimo u brzini i fleksibilnosti. Upravo su brzina i prilagodljivost bile presudne za preživljavanje svih kriza s kojima smo se do sada susreli. Kod naših kupaca smo se dokazali kao pouzdan i pošten partner, a vjerujem da i to utječe na uspješno rješavanje raznih kriznih situacija.”

Koliko su u Hrvatskoj prihvaćeni vaši proizvodi? Proizvodite posebnu zdravu hranu koja je u mnogim zapadnim zemljama popularna, ali nije toliko poznata na našim prostorima. Jesu li Hrvati spremni za to?

“Sana se od početka poslovanja trudi pratiti svjetske trendove koliko je to moguće za jedno malo poduzeće. Tržišta proizvoda biljnog podrijetla u svijetu rastu, no hrvatsko tržište je izuzetno malo, pa je samim time i prodaja neusporedivo manja u odnosu na veća i razvijenija zapadna tržišta. S druge strane, sve više poduzeća, posebno velikih kompanija, razvija proizvode u segmentu biljne prehrane pa je ponuda za potrošače sve veća, a potražnja ne raste nužno tim stopama.

Na promjenu trendova kod nas utječe dolazak stranih gostiju tijekom turističke sezone, jer u zapadnim zemljama potrošači sve više preferiraju biljnu prehranu. Populariziranju biljne prehrane zasigurno doprinose i brojna istraživanja o zdravstvenim koristima koja prenose mediji, ali istaknula bih i to da se upravo odličnim okusima ruše predrasude da biljna hrana nije ukusna. Zato je i slogan Sane – Uživaj zdravo!”

Možete li mi za kraj reći koji su vam planovi za 2024. godinu?

“Održavanje jednake vrhunske kvalitete i razine usluge prema našim kupcima i potrošačima prvi je imperativ našeg poslovanja. Planiramo širenje asortimana s nekoliko zanimljivih proizvoda. Novi proizvodi koje pripremamo odlično će se uklopiti u postojeći asortiman i zaokružiti ga, a naravno bit će i vrhunske kvalitete uz certifikate. To će biti dio asortimana i za retail i za HoReCa segment. Proširit ćemo taj segment s premium začinima kao npr. jedinstvenim začinom Whiskey papar i specijalnim voćnim vinegretima Mango, Malina, Kruška i vanilija.

Veselimo se tržištu predstaviti novi vizual i dizajn pakiranja popularnog Sana Hummusa koji će uskoro biti u novom i modernijem izdanju. Planiramo i širenje na neka nova tržišta koje pripremamo još od Covid krize zbog koje je projekt usporio. Uz sve to, društvena odgovornost kroz doniranje hrane naš je stalni fokus, pa ćemo s time nastaviti i u vremenu pred nama.”

16 Odgovora

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Komentari