Iako se raspoloženje njemačkih potrošača popravlja, potrošnja je još uvijek zabrinjavajuće niska

Pixabay.com
Njemačka: smanjen promet u maloprodaji, Foto: Pixabay.com/Ilustracija

Raspoloženje njemačkih potrošača trebalo bi se blago poboljšati u lipnju, no oklijevanje kućanstava da povećaju potrošnju i dalje predstavlja prepreku za snažniji oporavak tog najvećeg europskog gospodarstva, vidi se iz najnovijih brojki objavljenih u utorak.

Indeks raspoloženja potrošača, kojeg objavljuju instituta za istraživanje tržišta GfK i institut NIM, porastao je za 0,9 bodova u svibnju, u odnosu na prethodni mjesec, na -19,9 bodova, što je samo malo manje od prosječne prognoze od -19,8 stručnjaka iz Reutersove ankete.

Bolji rezultat je ostvaren zbog rasta plaća u svibnju, što je faktor koji ulazi u procjenu potrošačkog raspoloženja za idući mjesec. Međutim, niža spremnost na potrošnju i povećana sklonost štednji tradicionalno štedljivih Nijemaca ublažile su taj efekt. To je sad već treće mjesečno povećanje ukupnog indikatora, no brzina rasta se usporava kako se bliži lipanj.

“Raspoloženje potrošača i dalje je iznimno nisko, a neizvjesnost je i dalje visoka… S obzirom na opću gospodarsku situaciju, čini se da ljudi misle da bi bilo pametno štedjeti,” rekao je Rolf Buerkl, analitičar za potrošačko raspoloženje pri institutu NIM, dodavši da su za nesigurnost potrošača glavni uzroci carine, turbulencije burzama, te realni izgledi da bi Njemačka mogla ostvariti i povijesni rekord i zabilježiti treću godinu bez ekonomskog rasta.

lip.25svi.25lip.24
Potrošačko ozračje-19,9-20,8-21
Komponente potrošačkog ozračjasvi.25tra.25svi.24
ekonomska očekivanja13,17,29,8
očekivanja prihoda10,44,312,5
spremnost na kupnju-6,4-4,9-12,3
spremnost na štednju108,45

Nova njemačka vlada obećala je drastično povećanje investicija i stimuliranje gospodarstva, nakon već dvije godine pada BDP-a. Međutim, nepredvidiv trgovinski rat sa SAD-om prijeti njemačkom gospodarstvu temeljenom na izvozu, te je naveo vladu da u travnju odustane od svojih ranijih prognoza rasta za 2026. godinu.

Kad se radi o indikatoru raspoloženja potrošača, brojka iznad nule upućuje na rast privatne potrošnje na godišnjoj razini. Vrijednost ispod nule ukazuje na pad u usporedbi s istim razdobljem iz prethodne godine. Prema GfK-u, promjena pokazatelja od jednog boda predstavlja promjenu potrošnje kućanstava od 0,1 posto godišnje.

Nazvan “spremnosti na kupovinu,” indikator je matematički zbroj ravnotežu pozitivnih i negativnih odgovora na pitanje: “Mislite li da je sada dobro vrijeme za obavljanje velikih kupovina?” Ispitanici su anketirani u razdoblju od 1. do 12. svibnja ove godine.

Podindeks očekivanja glede prihoda odražava očekivanja koja kućanstva imaju o smjeru kretanja njihovih financija u narednih 12 mjeseci. Dodatni indeks očekivanja od poslovnog ciklusa odražava ocjenu ispitanika glede opće gospodarske situacije u idućih 12 mjeseci.

Jedan odgovor

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari