Gruntek: Osobni vrt o kojem brine netko drugi – na pretplatu

Gruntek
Povrće s Grunteka, Foto: Gruntek/Marketing

Da poslovne ideje mogu doći i u vrijeme teških gospodarskih prilika, potvrđuje i Gruntek – ideja nastala tijekom ali i uslijed COVID pandemije i lockdowna s ciljem da lokalno, svježe, sezonsko povrće bude dostupno svima – kad je najpotrebnije. Dakle, imate svoj vrt, ali o njemu brine netko drugi. Već 2021. godine imali su svoju prvu sadnju povrća a 2022. godine posadili su preko 300.000 biljaka i proizveli 100 tona povrća.

Gruntek povrće konzumiralo je te godine 3.000 ljudi. 2024. godine brojevi postaju impozantni – ekipa Grunteka posadila je preko milijun biljaka i proizvela 300 tona povrća. Gruntek povrće prošle godine konzumiralo je 10.000 ljudi.

Gruntek se nalazi oko 50 kilometara od Zagreba, u Prokljuvanima kraj Čazme. Tamo, na preko 20 hektara, uzgaja se između 25 i 30 kultura povrća. Povrće se uzgaja na ekološki certificiranim parcelama, bez upotrebe pesticida. Gruntek dostavlja svoje povrće korisnicima u Gradu Zagrebu, Zagrebačkoj županiji, Rijeci, Opatiji, Zadru i Varaždinu.

Pretplatnici plaćaju mjesečnu pretplatu kako bi sa svog Grunteka dobivali lokalno, sezonsko i najsvježije povrće koje se može dobiti. U pretplatu je uključen beskonačan broj dolazaka na vrt, sve berbe, i 24 besplatne dostave ovisno o lokaciji. Povrće se bere i dostavlja u periodu od travnja do studenog, a u tjednima kada nema dostave, vrt je otvoren za osobne berbe. Postoji i pretplata za tvrtke.

No, što je zapravo Gruntek i što nudi tržištu Hrvatske za Financije.hr pojašnjava Tino Prosenik, direktor Grunteka.

„Gruntek je pretplatnička platforma koja omogućava građanima da imaju sve benefite posjedovanja vlastitog vrta, a bez svih nedostataka. Svi žele imati vrt i vlastito povrće, no mnogi nemaju vrijeme, dvorište, niti znanje da bi se time bavili. Gruntek rješava taj problem. Gruntek osigurava domaće, sezonsko, nešpricano povrće, ubrano isti dan, dostavljeno na vrata. A uz to 24/7 pristup vrtu, kako virtualno, tako i fizički. U vremenima i okolnostima, u kojima se brinemo o tome od kuda nam hrana dolazi, čime je tretirana i koliko košta, Gruntek je organsko rješenje. Covid je bio baš takva jedna situacija, dok je današnja situacija nemilosrdnih trgovačkih poskupljenja opet jedna vrlo slična situacija“, kaže Prosenik za naš portal.

S financijskog stajališta, Gruntek je i savršeno rješenje za probleme u poljoprivredi, jer kako kaže direktor, rješava glavne probleme. Gruntek proizvođaču osigurava fiksnu otkupnu cijenu, stabilan cash-flow kroz godinu i smanjene rizike od gubitaka.

Gruntek
Tino Prosenik, direktor Grunteka, Foto: Gruntek/Marketing

„Gruntek rješava tri glavna karakteristična problema. Prije svega cash-flow, jer u klasičnoj poljoprivredi prihodi prate ulaganja sa zakašnjenjem od šest do devet mjeseci a i duže. U Grunteku pretplata je stabilan prihod kroz cijelu godinu. Drugi problem koji rješavamo jeste volatilnost tržišta: otkupne cijene strmoglavo padaju u periodima kad svi beru neku kulturu, i ona se mora hitno plasirati na tržište, dok na Grunteku toga nema. Također, smanjujemo i rizike u proizvodnji: u uzgoju monokultura, jedna bolest, nametnik ili meteorološka nepogoda može decimirati prinose, dok u visoko diferenciranoj Gruntek proizvodnji nema tih visokih rizika“, pojašnjava Prosenik.

Kupcu je, naglašava, osigurana također fiksna cijena, povoljnija od one koju nude prekupci, a najbitnije – domaće, najsvježije i lokalno povrće.

Počeci su bili izazovni i – u najmanju ruku – turbulentni. Hrvatska je vrlo nepovoljno okruženje za proizvodnju i to je, kažu u Grunteku, najveći izazov. No, ova godina bi mogla polučiti stabilnim financijskim rezultatima.

„Krenuli smo s pretpostavkom da ćemo lako naći kooperanta koji će se baviti uzgojem bilja, no taj je ubrzo odustao. Tako da smo se proizvodnjom morali baviti sami. Marketing, prodaja, logistika i korisnička podrška su izazovne sfere, ali proizvodnja je skroz drugi level. Kako smo rasli u prosjeku 150 posto godišnje, u 2024. smo došli do potrebe za oko 350 tona povrća, pa opet pokušali naći kooperanta. To je završilo katastrofom, a posljedica je bila pad broja korisnika. Opet smo morali preuzeti sve u vlastitu organizaciju, i sad opet rastemo. Bez obzira, u budućnosti u kojoj i dalje brzo rastemo, neizbježno je da se mora naći netko tko će voditi digitalnu stranu, a netko drugi da vodi agro stranu. U četvrtoj godini smo dostigli prihode od preko 800.000 eura i na pragu smo profitabilnosti, te bi 2025. godina trebala biti prva produktivna godina za ulagače“, kaže Tino Prosenik, direktor Grunteka.

Gruntek
Povrće s Grunteka, Foto: Gruntek/Marketing

U svojoj prirodi, pojašnjava, Gruntek je B2C model, odnosno krajnji korisnik je uvijek kućanstvo, obitelj. No, zbog forme pretplate odlično se uklapa i u sustav benefita za zaposlenike.

Tvrtke se odluče sufinancirati zaposlenicima pretplate prvenstveno jer je benefit dobar, ali i zbog takozvanog employer brandinga. Danas je bitno biti dobar poslodavac, više nego ikad. Treći motiv je ESG compliance reporting – Gruntek je fantastično održiv model i suradnja s Gruntekom vrlo je cijenjena u izvješćima tvrtki. Nama je podjednako važan rast i u B2B i u direktnoj prodaji: možda ćemo s godinama osjetiti koji kanal je bitniji, ali zasad su tu negdje“, kaže direktor Grunteka.

Najveći izazovi prodaje bio je i koncept pretplate i odustajanje od komfora samostalnog odabira povrća. Kako nitko nikad nije plaćao pretplatu na povrće, a još manje po principu “jedeš što raste”, sve su to bile stvari na koje su se i kupci ali i sam Gruntek – trebali navići.

„Iako smo termin “lokalno” i “sezonski” uvijek smatrali ispravnima, nismo to prakticirali. Komunicirati to možemo i moramo u cilju održivosti: uvoziti s druge strane svijeta nije održivo. Danas vidimo koliko je opasno biti ovisnik o uvozu i što se desi kada trgovci diktiraju cijene jer domaće proizvodnje jednostavno nema“, kaže Prosenik.

Kako rade u “industriji pod vedrim nebom” – nisu imuni ni na klimatske ekstreme, no kažu da to nije ograničenje nego realnost koju treba ukalkulirati u rad.

Pixabay.com
Rajčica, Foto: Pixabay.com

„Meteorologija je uvijek faktor, ali nije ograničenje. Ne mogu reći da je to sad neka velika prepreka – treba se prilagođavati umjesto prigovarati. Navodnjavanje više nije opcija, već obaveza, a povećavati udio staklenika ili plastenika je mudar i dugoročno isplativ potez. Ovo je još bitnije kad uzmemo u obzir da se ne radi o proizvodu koji se ima neku nišnu potražnju – hrana je univerzalna nužnost. Ostat bez hrane je kraj za svaku zemlju: negdje će se manifestirati sporim negativnim posljedicama, a negdje jednostavno katastrofom“, kaže Tino Prosenik, direktor Grunteka.

U ovoj godini, prioritet Grunteka je vraćanje uloženih investicija i rast.

Sve dok se ne počnu u značajnoj mjeri vraćati uložene investicije, rast je glavni prioritet. U predsezoni agresivnom prodajom, u sezoni vrhunskom kvalitetom proizvoda. Gruntek je, kao i svaka proizvodnja hrane, profitabilna grana samo ako ode u veće sfere proizvodnje: najmanje 500 tona potrebno je izbaciti da bi se osigurala pristojna profitabilnost. U maloj, skromnoj Hrvatskoj, to je najveći izazov“, kaže direktor Grunteka.

U 2025. godini planiraju posaditi preko 1.500.000 biljaka, proizvesti 500 tona povrća, i hraniti 20.000 ljudi Gruntek povrćem.

moj gruntek d.o.o.

Voćarska 9, 43240, Čazma, Hrvatska

Poslovni prihodi (EUR):
389.379,89 (2023)
Broj zaposlenih:
10 (2023)

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari