Frane Šesnić, ZICER: Za uspjeh startupa najbitniji su upornost i sposobnost prilagodbe

Frane Šesnić, Foto: Promo

Zagrebački inovacijski centar (ZICER) otvorio je natječaje za ovogodišnje akceleracijske programe za koje se moguće prijaviti do 7. svibnja. Tu je i potpuno novi program Tech Transfer o čemu smo, kao i o uvjetima koje startupi trebaju ispuniti da bi ušli u konkurenciju, ranijim izdanjima akceleratora te brojnim drugim temama, za Financije.hr popričali s direktorom ZICER-a Franom Šesnićem.

Krenimo od aktualnosti – otvorene su prijave za nove akceleracijske programe među kojima je i potpuno novi program Tech Transfer. Recite mi nešto više o njemu, kome je namijenjen i tko se sve na njega može prijaviti?

“Da, ove godine pokrećemo Tech Transfer akceleracijski program kroz koji ćemo timove znanstvenika pripremiti za tržišne uspjehe. Naime, kroz naš etablirani Startup Factory program, kojeg provodimo već osmu godinu zaredom, a koji je namijenjen razvojnim timovima i mladim startupovima, već je prošlo više timova znanstvenika koji sada uspješno provode transfer tehnologije i ovdje vidimo velik potencijal. Sada zato pokrećemo poseban program koji će ciljano pomoći komercijalizaciji znanstvenih dostignuća. Želimo promijeniti kod nas, nažalost, uobičajenu praksu da vrijedni znanstveni projekti s potencijalom poboljšanja kvalitete života zbog nedostatka poticaja, financija i poduzetničkih kompetencija ostaju u laboratorijima i znanstvenim člancima, a nikada ne ostvare svoj tržišni potencijal. Komercijalizacijom takva rješenja postaju dostupna korisnicima rješavajući probleme, a istovremeno i osiguravajući sredstva za istraživanje i daljnji razvoj znanstvenih dostignuća. Na ovaj se program mogu prijaviti razvojni timovi, ali i već postojeći startupovi do pet godina starosti čiji su projekti i visokotehnološka rješenja potekli iz znanstvenog ili sveučilišnog istraživanja. Bitno je da okupe tim od dva do sedam članova koji će sudjelovati u Programu i tako svoje poduzetničke kompetencije, u vrlo kratkom roku, doveseti do sasvim novih razina.  U ovaj ćemo program primiti do pet timova, a najbolja dva osvojit će sredstva iz novčanog fonda od 50.000 eura – prvoplasirani tim će osvojiti 30.000 eura, a drugoplasirani 20.000 eura. Također, najbolja dva tima ovoga programa će dobiti i “in-kind” potporu u ukupnom iznosu od 7.200 eura za korištenje usluga ZICER-a u periodu od godine dana. Rezultati koje ćemo u radu sa sudionicima ovog programa ostvariti su da će do listopada imati izvrsno izvježban pitch, napisan pitch deck, razvijen poslovni plan te će biti spremni registrirati trgovačko društvo ili “spin-off” već postojećeg društva. Tako će razvijena znanstvena rješenja postati dostupna korisnicima, a znanstvenici će krenuti prema financijskoj održivosti svojih projekata i potencijalnom globalnom uspjehu”.

Lani ste uveli i program Global Growth koji pruža podršku startupima pri izlasku na međunarodna tržišta. Prošle je godine za taj program izabrano šest startupa, kako se u međuvremenu razvija njihova inozemna priča?

“Prethodna generacija sudionika Global Growth programa već sada postiže rezultate što se mjeri kroz prodaju i ekspanziju poslovanja na ciljanja strana tržišta. Oni su tako, zahvaljujući sredstvima koja su im isplaćena na početku programa, sudjelovali na za njih relevantnim sajmovima. Tamo su se predstavili klijentima i potencijalnim poslovnim partnerima, ostvarili prve prodajne rezultate i sada dalje ulaze u pregovore o isporukama i suradnji. Na primjer, startup Sportreact, kojem je fokus fitness kategorija, sudjelovao je na ISPO sajmu u Münchenu i na FIBO sajmu u Cologneu. Zatim, startup Protosfera u Essenu je sudjelovao na sajmu oldtimera, jer je to njihova ciljna skupuna, dok je npr. BiteME Nutrition izlagao na sajmu organske hrane u Amsterdamu s obzirom da djeluju u području prehrambene industrije. Svaki startup na početku programa zajedno s našim timom definira tržišta na koje želi izaći te zajedno određujemo ključne ciljeve, a onda uz mentorsku pomoć i edukacije dolaze do strategija kako se razvijati i ostvariti najbolje rezultate. Zbog pozitivnih iskustava prve generacije, ove godine idemo dalje s Global Growth programom. U novu generaciju primit ćemo pet startupa koji imaju jasnu namjeru izlaska na međunarodno tržište. Kriteriji za ulazak su da startupi koji se prijavljuju u trenutku prijave nisu stariji od pet godina od datuma osnivanja u kategoriji softverskih, odnosno sedam godina u kategoriji hardverskih rješenja te da u prethodnoj godini imaju minimalno 50.000 eura ostvarenih prihoda od prodaje. Odabrani startupi početkom programa ravnomjerno će podijeliti 100.000 eura – svaki startup po 20.000, a dobit će i mentorsku, edukacijsku i promocijsku podršku”.

Pobjednici programa Startup Factory 2022. godine, Foto: Promo

Grad Zagreb osigurao je 200.000 eura bespovratnih no equity sredstava. Kako će taj iznos biti podijeljen po programima?

“Grad Zagreb kontinuirano podržava razvoj startupa, a ZICER je i u vlasništvu Grada Zagreba. Iz Proračuna je ove godine za provedbu naših akceleracijskih programa osigurano 200.000 eura. Želim napomenuti kako je riječ o bespovratnim no equity sredstvima što znači da ZICER ne ulazi u vlasničku strukturu startupa kojeg podržava. Mladi timovi, koji posao tek postavljaju na noge, kroz Startup Factory mogu ostvariti 50.000 podrške, a jednak je iznos osiguran i za pobjednike Tech Transfer programa. Kroz Global Growth dodijelit će se ukupno 100.000 eura. Svi timovi koji će biti izabrani u ZICER-ove akceleracijske programe na razvoju poslovanja će raditi s vrhunskim mentorima, a znanja će stjecati kroz predavanja i radionice domaćih i stranih stručnjaka”.

Tko su članovi žirija, dokad traju prijave i koliko startupa prima koji program?

“Članovi žirija su eksperti koji dolaze iz različitih područja, od stručnjaka iz gospodarstva – uključujući i one koji imaju vlastita startup iskustva, do predstavnika Grada Zagreba i ZICER-a. Članovi žirija se mijenjaju što ovisi i o selekcijskoj fazi, a zbog korektnosti natjecanja sada ne mogu reći njihova imena. Čim ocjenjivanje završi, podijelit ćemo i tu informaciju. Prijave traju do 7. svibnja u ponoć, a svi detalji – uključujući i obrazac za prijavu se nalaze na ZICER-ovoj web stranici, točnije na www.zicer.hr/akcelerator. Ove godine u programe planiramo primiti do 22 tima odnosno startupa”.

Koje sve uvjete startup mora ispunjavati da bi njegova prijava bila uzeta u obzir?

Za svaki program uvjeti su različiti. Gore sam naveo uvjete za Tech Transfer i Global Growth, a ovdje bih naveo one za Startup Factory program koji je namijenjen tehnološki orijentiranim timovima i startupovima (do godine dana starosti) sastavljenim od dva do sedam članova u najranijoj fazi razvoja. Timove mogu sačinjavati i studenti, ali i osobe s korporativnim iskustvom koje žele zakoračiti u poduzetništvo. Preferiramo da timovi budu heterogenih znanja kako bi se što bolje nadopunjavali, no to naravno nije uvjet. Ovaj program ubrzava razvoj ideje i prototipa, pomaže pri izlasku na tržište te pristupanju prvim kupcima i ulagačima. Intenzivan je i natjecateljskog karaktera. U Startup Factory će biti primljeno do 12 timova od kojih će tri najbolja osvojiti sredstva iz novčanog fonda od 50.000 eura i to redom: prvo mjesto 25.000, drugo 15.000 i treće mjesto 10.000 eura. Također, pobjednici će dobiti i godišnju in-kind potporu u ukupnom iznosu od 10.800 eura za korištenje usluga ZICER-a, što uključuje ured s troškovima režija, edukacije, pozivnice na meetupove i ostale događaje, mentorstvo itd. Nakon završetka Startup Factory programa, sudionici će imati izvježban pitch, napisan pitch deck, razvijen poslovni plan i unaprijeđen prototip/MVP”.

Koliko ste lani imali prijavljenih startupa i koliko ih očekujete ove godine?

“Svake godine generalno zaprimimo pedesetak prijava, pa tako očekujemo i ove”.

Iz Vašeg iskustva, što bi bile neke najvažnije osobine koje jedan uspješan startup treba imati?

“Splet je to mnogo različitih osobina, no smatram da su ipak najbitnije upornost, sposobnost brze prilagodbe i spremnost mijenjati smjer razvoja u skladu s inputima s tržišta”.

Od dosadašnjih pobjednika, koje biste izdvojili kao najuspješnije?

“Do sada je naše akceleracijske programe prošlo ukupno 120 timova i startupa. Nije lako izdvojiti najuspješnije jer se i uspjeh može različito tumačiti. Za nekoga je to manji skladan tim i stabilno poslovanje na domaćem tržištu, za druge pak velika investicija i globalni rast. Gotovo svi timovi koji su prošle godine sudjelovali u Global Growth programu u ZICER su došli samo s idejom, kroz Startup Factory pomogli smo im definirati ciljeve i postaviti poslovanje na noge, a mnogima i u potpunosti izmjeniti inicijalno planirani smjer razvoja. Sada kada zapošljavaju po desetak osoba i imaju proizvode koje uspješno plasiraju na strana tržišta, to smatramo uspjehom. Takvih priča u ZICER-u ima puno i redovito ih objavljujemo na našim društvenim mrežama pa pozivam sve da nas prate i inspiriraju se konkretnim primjerima naših startupa”.


3 Odgovora

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Komentari