Europska unija (EU) je upozorila kako kašnjenja u zrakoplovnom prometu mogu ovoga ljeta dosegnuti novu najgoru razinu ikad zbog nedovoljnog broja osoblja u zračnoj kontroli, šumskih požara i velike potražnje za letovima.
Prema izjavama europskih dužnosnika, sustav zračne kontrole u EU je vrlo napregnut.
“Prošle godine imali smo najgore ljeto u smislu kašnjenja i otkazivanja letova. Ove će godine biti vrlo slično”, prenosi Financial Times riječi jednog višeg europskog dužnosnika.
Istaknuo je da na najprometnije dane u zračnom prostoru EU-a ima oko 37 tisuća letova što je limit koji zračne kontrole mogu izdržati.
U travnju je Eurocontrol, tijelo koje pruža stručnu potporu europskom zrakoplovstvu, objavio kako je zračni promet do tog trenutka bio pet puta veći no u istom razdoblju 2024., a kašnjenja su također bila veća za otprilike isti postotak.
Najveća kašnjenja se očekuju u zemljama poput Francuske, Njemačke, Grčke i Španjolske koje su snažno vezane za turistička putovanja.
Ono što je pogoršalo stvar je štrajk francuskih kontrolora leta nezadovoljnih zastarjelom opremom i manjkom osoblja. Prošloga tjedna je zbog toga bilo poremećeno oko 4.000 letova u EU, a po navodima Eurocontrola troškovi štrajka su bili oko 100 eura po minuti.
Francuski ministar transporta Philippe Tabarot je izjavio kako je Air France-KLM, koji ima puno letova iz Francuske, riskirao milijunske gubitke zbog kazni uslijed poremećaja.
Europski povjerenik za transport Apostolos Tzitzikostas kaže da EU funkcionira s reduciranim zračnim prostorom zbog rata u Ukrajini što u kombinaciji s manjkom osoblja u zračnoj kontroli prijeti prenapregnutošću zračne prometne mreže i frustracijom putnika.
Dužnosnici napominju da u nekim slučajevima piloti mogu dobiti dozvolu za letenje u godini dana, u nekim dijelovima Europe kontrolori leta trebaju proći pet godina obučavanja te da Europska komisija radi s agencijama za sigurnost civilnog zrakoplovstva na promjeni takvih pravila.
Zračni prijevoznici upozoravaju da bi Bruxelles trebao u potpunosti primijeniti inicijativu jedinstvenog europskog neba kojoj je cilj da se unutar EU-a do odredišta leti najizravnijim mogućim načinom, a ne da se zbog fragmentiranosti zračne kontrole moraju koristiti dulje putanje.
“Kada letite iz London na Cipar morate proći kroz veći broj nadzornih zračnih točaka i to uopće nije izravna linija leta, ali je EU nevjerojatno spor u rješavanju takvih pitanja”, izjavio je izvor blizak jednom velikom turističkom operateru.
Šumski požari dodatni su problem. Ovaj tjedan takav požar kod Marseillea izazvao je privremeno zatvaranje tamošnje zračne luke.
U svibnju ove godine promet putnika u hrvatskim zračnim lukama bio je 5,8 posto veći no u istom mjesecu lani i došao je do brojke od 1,44 milijuna.
Pročitajte još:
Najveći promet od 436 tisuća putnika imala je zagrebačka zračna luka i to je rast od 9,6 posto na godišnjoj razini. Drugi je bio Split s 398 tisuća putnika i rastom broja od 11,4 posto, a treći Dubrovnik s 378 tisuća putnika gdje je promet povećan za 4,9 posto.
Ukupan broj slijetanja i polijetanja zrakoplova u zračnim lukama u svibnju iznosio je 14 693 što je porast od 3,8 posto naspram lanjskog svibnja, objavio je Državni zavod za statistiku.
2 Odgovora
Previše ljudi putuje, što fali lokalnim mjestima?
Krasno…