Dionice njemačkog automobilskog diva Porschea pale su za 4,9 posto u popodnevnoj trgovini u srijedu na frankfurtskoj burzi, nakon što su iz kompanije objavili već drugu lošu prognozu poslovanja u samo dva mjeseca.
Iz Porschea su izvijestili da je u 2024. godini prihod cijele grupacije bio 40,1 milijarde eura, ili samo 1 posto manje u odnosu na prethodnu godinu, iako su napomenuli da je spuštanje cijena određenih modela pomoglo u smanjenju gubitaka koji bi inače bili i veći.
Operativna dobit Porsche grupe prošle je godine iznosila 5,6 milijardi eura, što je pad od 23 posto u odnosu na 7,3 milijarde u 2023., pri čemu je operativna profitna marža pala s 18 posto na samo 14,1 posto, što ukazuje na veliki porast troškova. Prošli mjesec su iz kompanije najavili ambiciozna ulaganja od 800 milijuna eura u nove modele hibridnih motora i motora s unutarnjim izgaranjem, što će, kako se očekuje, ove godine donijeti dobit.
Porsche je potvrdio i da planira rezanje još 1.900 radnih mjesta u naredne četiri godine, do 2029., uz već otprije najavljenog rezanja 2.000 radnika, za koje se očekuje da će im već ove godine po isteku ugovora na određeno biti ponuđena otpremnine ili prijevremeno umirovljenje.
“Cijela europska autoindustrija je u teškoj situaciji jer ju istovremeno pritišću ambiciozna regulativa koja potiče prijelaz na električna vozila i nestabilna potražnja za električnim vozilima među potrošačima – a tu su i sve veća konkurencija iz Kine i slabljenje potrošnje,” rekao je za Euronews Russ Mould iz investicijske platforme AJ Bell.
“Ti problemi su kod Porschea dodatno pogoršani zbog problema u opskrbnom lancu i odgodama u uvođenju novih modela… Sada kad su na to došle i američke carine, Porscheu će biti još teže postići cilj da podigne profitnu maržu na 20 posto.”
Iako bi se rezanje nepotrebnih troškova, racionalizacija poslovanja i zamjena nekih ključnih menadžera moglo pokazati kao dobri potezi za Porsche, ulagači smatraju da to neće biti dovoljno da se u kratkom roku poboljšaju brojke. Porsche, koji je dio grupacije Volkswagen, želi dugoročno povisiti profitnu maržu na 20 posto, no srednjoročno se očekuje tek 15-17 posto u trenutno dosta izazovnom poslovnom okruženju.
Porsche, kao i druge luksuzne njemačke automobilske marke kao što su Audi i Mercedes-Benz, pogođen je padom prodaje u Kini, gdje zbog sve većih životnih troškova usporava i potrošnja, a kupci se sve više odriču luksuznih kupovina. Na domaćem europskom tržištu je i konkurencija kineskih proizvođača električnih vozila sve veća. Kineske marke kao što su BYD, Geely i SAIC povećavaju svoj udio na tržištu jer nude jeftinije modele koji često puta imaju moderniji dizajn i bolje mogućnosti.
Volkswagen je krajem prošle godine najavio dugoročni plan za rezanje troškova, koji uključuje gašenje 35.000 radnih mjesta u Njemačkoj do 2030. – oko četvrtinu ukupne radne snage – kao i gašenje nekih proizvodnih pogona u Njemačkoj. Tada je najavljeno da će se time uštedjeti oko 15 milijardi eura godišnje. Iako se od zatvaranja tvornica kasnije odustalo, izgledno je da problem visokih troškova sve više ugrožava profitabilnost cijele grupacije.
Pročitajte još:
Volkswagen – koji pod sobom ima 10 brendova, uključujući i Porsche – je u utorak objavio da je dobit cijele grupe u 2024. bio 12,4 milijardi eura, ili 30 posto manje nego godinu ranije – iako su prihodi od prodaje u međuvremenu blago porasli, na 324,7 milijardi eura.
Za 2025. Volkswagen grupa je projicirala rast prihoda od 5 posto, uz profitnu maržu od 5,5-6,5 posto. Ako se najave ostvare, u najoptimističnijem scenariju ti rezultati bi bili bolji od 2024., no još uvijek lošiji od marže od 7 posto ostvarene 2023.