Zadarska zračna luka već iduće ljetne sezone dočekuje putnike u novom ruhu

Zračna luka Zadar
Terminal zadarske zračne luke, Izvor: ZL Zadar

Hrvatske zračne luke, ako se izuzme ona zagrebačka, uglavnom su vrlo ovisne o turističkoj sezoni što se prometa tiče. Drugim riječima, prostor za rast prometa je dosta velik. Kako je prije nekog vremena u razgovoru za Financije.hr rekao direktor zrakoplovne tvrtke Trade Air Marko Cvijin, to ponajprije ovisi o turizmu i iznalaženju načina za produžetak sezone

“Ako bi se tu našao neki dobar model, onda se otvara veliki prostor za rast prometa u zračnim lukama na obali. Može rasti i promet u Zagrebu, no to je manje ovisno o turizmu, a više o interesu putnika koji putuju iz poslovnih razloga. Dakle, prostora za rast ima puno, no rješenje za to ne leži u sferi zrakoplovstva”, rekao je Cvijin.

Zadarska zračna luka upravo prolazi fazu modernizacije, a jedna od ambicija je svakako povećati promet. U prošloj godini ta zračna luka je ostvarila dobit od 2,35 milijuna eura naspram dva milijuna eura godinu ranije. Za ovu godinu u planu je povećanje zrakoplovnog prometa za pet posto, a promet putnika za šest posto na brojku od gotovo 840 tisuća. Od Ryanaira, primjerice, se očekuje rast broja letova za 11 posto, a od Easyjeta za gotovo 22 posto.

Prihodi bi trebali rasti tri posto, a rashodi 21 posto. Bitno veći rast rashoda je rezultat povećanja planiranih troškova usluga i plaća, navedeno je u planu za ovu godinu.

O tome što može donijeti modernizacija i proširenje zadarske zračne luke za Financije.hr je govorio njezin direktor Josip Klišmanić.

Zadarska zračna luka se modernizira. Što je potaklo tu ideju?

Zračna luka je bila kompletno devastirana nakon Domovinskog rata i odlukom hrvatske Vlade obnovljena je krajem devedesetih u okviru tadašnjih kapaciteta prometa. Dolaskom niskotarifnih avioprijevoznika na europsko tržište došlo je do renesanse zračnog prometa koji je postao dostupan vrlo širokom sloju stanovništva. Tako je i u Zadar 2007. godine sletio Ryanair i od tada traje priča nezaustavljivog rasta prometa na kojem valu raste i turistički sektor naše regije.

Negdje 2018. godine prepoznata je potreba za sustavnijom dogradnjom zračne luke te je pokrenut međunarodni natječaj za prostorno-arhitektonsko rješenje proširenja putničkog terminala Zračne luke Zadar. Iako nam je planove širenja na dvije-tri godine usporila pandemija, oporavak je bio izniman i prošle godine smo započeli s prvom fazom proširenja.

U čemu se sastoji modernizacija, odnosno što će se sve u tom kontekstu napraviti?

Modernizacija se odvija na više frontova. Zračna luka Zadar je jedna od prvih u Hrvatskoj koja je započela zelenu tranziciju. To je bilo prepoznato i od Vlade čija potpora je bila presudna da isto prepozna i Europska komisija. Tako smo postali jedina zračna luka u Europskoj uniji koja je dobila sredstva iz Nacionalnog programa oporavka i otpornosti (NPOO) za ekologizaciju poslovanja. Tim projektom su instalirane jedinice za napajanje zrakoplova na stajanci koje su napajane iz solarnih panela postavljenih na krovne površine objekata u zračnoj luci. Također je nabavljena i oprema za opsluživanje putnika i zrakoplova na električni pogon.

Sljedeći korak se odnosi na modernizaciju putničkog terminala što je već u tijeku.

Ne smijemo zaboraviti i na projekt rekonstrukcije i produljenje uzletno-sletne staze za što su projekti pri samom kraju, a na čemu radimo zajedno s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture i vjerujemo da ćemo vrlo skoro osigurati i sredstva za taj kapitalni projekt koji je od presudne važnosti za daljnji razvoj zračnog prometa u Zadru.

Zračna luka Zadar
Zrakoplovi na pisti u zračnoj luci u Zadru, Izvor: ZL Zadar

Kolika je vrijednost ulaganja i koji su izvori financiranja?

S obzirom da se radi o višefaznom projektu koji bi trebao trajati nekoliko godina, u okolnostima današnjeg globalnog tržišta jako je teško predvidjeti kolika će biti konačna vrijednost. No, inicijalna predviđanja govore o nekih 180 milijuna eura za sve faze proširenja putničkog terminala.

Trenutno se izvodi prva faza i predviđena vrijednost je oko 15 milijuna eura što financiramo iz kreditnih sredstava, a povrat se planira iz poslovanja.

U kojoj su fazi trenutačno radovi? Do kuda se stiglo?

Trenutačno se radi na prostorima putničkih odlazaka i u tijeku je montaža čelične konstrukcije. Radovi bi morali biti okončani do početka ljetnog reda letenja 2026. godine, znači negdje pred kraj ožujka.

Što očekujete da bi moderniziranje moglo donijeti u budućnosti u smislu povećanja prometa? Kako vidite perspektivu u tom smislu?

Prostora za povećanje još uvijek ima. No, moramo biti svjesni da i rast ima svoju granicu. Rast broja putnika ne treba biti fokus, jer rast nije sam sebi smisao. Postoje kapaciteti na ovom području koji su limitirani tako da će se u određenom trenutku sigurno doći do nekakve granice koju će trebati održavati.

Mislim da je bitnije raditi na daljnjem razvoju same destinacije i ponudi. Ulaganja u smještajne kapacitete visoke kategorije u Zadru daju nadu da se neke stvari ipak mijenjaju i da će se s vremenom napraviti odmak od destinacije gotovo isključivo privatnog smještaja i osigurati temelji za cjelogodišnji turizam, ali i turizam veće vrijednosti.

Koji su glavni prijevoznici koji u ovom trenutku koriste zadarsku zračnu luku? Kakvi su rezultati u dosadašnjem tijeku godine u usporedbi s onima lani?

Najvažniji prijevoznik je Ryanair sa gotovo 80 posto prometa. Svjesni smo da je taj udio u prometu velik, no Ryanair je generirao i najveći rast te je trenutačno najveći zračni prijevoznik u Europi. Za Zadar lete i Lufthansa, Austrian, SAS, Norwegian, Eurowings, Easyjet i drugi.

Imali smo promet u porastu u odnosu na prošlu godinu za nekih 3 posto. Zadovoljni smo tim rastom s obzirom na okolnosti u kojima se odvijala ova sezona, a to su građevinski radovi. Također ne smijemo gubiti iz vida da je naš promet u odnosu na pretpandemijski rastao za više od 100 posto i dobro je da je dinamika rasta usporila.

No, dovršetkom proširenja putničkog terminala očekujemo daljnji rast broja putnika što će svakako doprinijeti još boljim brojkama cijele regije.

Postoje li izgledi da se poveća broj letova i u zimskom razdoblju? O čemu to ovisi?

Zračna luka Zadar iz godine u godinu raste i razvija se. Obogaćivanje zimskog reda letenja je jedan od prioriteta u daljnjem razvoju. Tako je Croatia Airlines već za sljedeću zimu 2026/27. najavila cjelogodišnju liniju za München. Očekujemo to i od drugih prijevoznika u narednim godinama. Cijeli je niz faktora koji utječu na potražnju. Prvenstveno je tu interes same destinacije, te njezin kvalitativni rast i smjer u kojem se želi dalje razvijati. Zadar i Zadarska županija idu u tom smjeru, a zračna luka je servis koji će znati odraditi sve izazove koji se pred nju postave. Mislim da je došlo vrijeme da se, uz podršku lokalne samouprave i turističkih predstavnika, dogodi i taj trenutak kada ćemo polako postati cjelogodišnja destinacija.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

Popularno

Novi broj magazina „Financije.hr” donosi brojne ekskluzivne poslovne priče, intervjue i događaje iz regije i svijeta…

Komentari